گردشگری

جنگل راش در روستای سنگده

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

جنگل راش مازندارن

جنگل راش در روستای سنگده، ‌یکی از با ارزش‌ترین درخت‌های منطقه هیرکانی از توابع سوادکوه است

 

جنگل راش در روستای سنگده، ‌یکی از با ارزش‌ترین درخت‌های منطقه هیرکانی،دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه است.

چوب راش را که در جنگل‌های ایران فراوان یافت می‌شود در موارد مختلف از جمله برای ساختمان، منازل روستایی و ساخت بسیاری چیزهای دیگر استفاده می‌کنند.

درخت راش در جلگه تقریبا نایاب است، اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است. در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگل‌های خالص آن یافت می‌شود. راش درختی است سایه‌پسند و از این‌ رو شاخ و برگ فراوانی دارد.

نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می‌بیند و به‌ویژه سرمای بهاره برگ‌های آن را نابود می‌کند، گرمای زیاد نیز برای آن زیان‌بخش است. در نقاط سرد خوب رشد نمی‌کند، ولی در جاهای گرم تا اندازه‌ای بهتر جست می‌دهد. درخت راش دارای ریشه‌های سطحی است و برای جنگل‌های خاک‌های کم ضخامت و آهکی مناسب است.

جنگل راش مازندارن

جنگل راش در روستای سنگده، ‌دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه است

 
جنگل راش در روستای سنگده، ‌یکی از با ارزش‌ترین درخت‌های منطقه هیرکانی،دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه است.

بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درختهایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار می‌باشد.

جنگل راش در روستای سنگده، ‌دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه است. می‌توان با قدم زدن در طبیعت این ناحیه، تنفس در هوای لطیف جنگل و شنیدن نغمه سرایی پرندگان خوش آواز، خستگی ناشی از کار و فعالیت‌های زندگی روزمره را به فراموشی سپارد.

جنگل راش مازندارن

درخت راش در جلگه تقریباً نایاب است اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است

 

برای سفر به جنگل‌های بکر سوادکوه از جاده‌های جنگلی و کم‌نظیر منطقه عبور و میان درختان بلندقامت و متراکم راش پیاده‌روی دلپذیری را تجربه کنید. البته، می‌توانید با قدم زدن در طبیعت دلگشای این ناحیه، تنفس در هوای لطیف جنگل و شنیدن نغمه‌سرایی پرندگان خوش‌آواز، خستگی ناشی از کار و فعالیت‌های زندگی روزمره را به فراموشی بسپارید.

جنگل راش مازندارن

راش درختی است سایه‌پسند و ازاین‌رو دارای شاخ و برگ فراوان است

 
مسیر کوهستانی و جنگلی رسیدن به روستای سنگده (درست مانند خود این روستا) زیبا، غنی، باطراوت و بسیار فرح‌بخش است. از روستا تا ابتدای مسیر پیاده‌روی در جنگل راش، جاده خاکی است که می‌توان برای پیمودن آن از ماشین‌های محلی استفاده کرد. در مسیر پیاده‌روی، درختان بلند قامت راش را می‌بینید که با آرایشی خاص در کنار یکدیگر صف کشیده‌اند، زمین پر است از برگ‌های سرخ و زرد و پاییز منظره‌ای هزار و یک رنگ پیش چشمانتان تصویر می‌کند که از فرط زیبایی قابل توصیف نیست.

در نزدیکی جنگل راش، با درختانی که ارتفاع آنها به ۴۰ متر هم می‌رسد، جاذبه‌های طبیعت‌گردی دیگری نیز وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده و سایت ستاره‌نگری آلاشت اشاره کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما از این جاذبه‌ها نیز بازدید کنید. 

جنگل راش مازندارن

در نزدیکی جنگل راش، جاذبه‌های طبیعت‌گردی دیگری نیز وجود دارد

 
پوشش گیاهی جنگل‌ها در اثر تبخیر و تعرق در یک محیط موجب تعدیل آب‌وهوا و ایجاد باران می‌شود. البته که تقریباً 3 درصد باران‌های کره زمین را جنگل‌ها ایجاد می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های یک جنگل زیبا جلوگیری از سروصدای زیاد است.

درخت راش در جلگه تقریباً نایاب است اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگل‌های خالص آن یافت می‌شود. راش درختی است سایه‌پسند و ازاین‌رو دارای شاخ و برگ فراوان است. 

 زمان سفر برای بازدید از  جنگل راش چه فصلی از سال است؟
زمان مناسب برای برای دیدن این جنگل از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای دی ماه است. اما این موضوع بدین معنا نیست که زیبایی این جنگل در بقیه سال کاهش می‌یابد بلکه به علت شرایط جوی رفتن به این منطقه سخت می‌شود.

جنگل راش مازندارن

پوشش گیاهی جنگل‌ها در اثر تبخیر و تعرق در یک محیط موجب تعدیل آب‌وهوا و ایجاد باران می‌شود

 

جنگل راش مازندارن

 

جنگل راش مازندارن

مسیر کوهستانی و جنگلی رسیدن به روستای سنگده  زیبا، غنی، باطراوت و بسیار فرح‌بخش است

 

جنگل راش مازندارن
جنگل راش مازندارن

برای سفر به جنگل‌های سوادکوه میتوان از میان درختان بلندقامت راش پیاده‌روی دلپذیری را تجربه کرد

 

جنگل راش مازندارن

 

منبع:

bazarekar.ir

dalahoo.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا