دانستنیهای گیاهان و حیوانات

آشنایی با کهنسال ترین پرنده وحشی در آستانه مادر شدن

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

کهنسال ترین پرنده وحشی جهان در آستانه مادر شدن

یک پرنده از خانواده الباتروس‌های لایسان تمامی قوانین گونه خود را نقض کرده است.

 

براساس گزارش نشنال جئوگرافیک، ویزدام (خرد) کهنسال ترین پرنده وحشی که در جهان شناخته شده است، در سن 67 سالگی به خانه بازگشته و تخم گذاری کرده است.

 

این روند سالانه با هربار تکرار برای ویزدام عجیب تر می شود زیرا طول عمر عادی این پرنده ها 50 سال است. اینکه ویزدام 16 سال بیش از طول عمر عادی اش زندگی کرده و هنوز توانایی تخم گذاری دارد دانشمندان را شگفت زده ساخته است.

 

عکس کهنسال ترین پرنده وحشی جهان,تخم گذاری کهنسال ترین پرنده وحشی جهان

ویزدام (خرد) کهنسال ترین پرنده وحشی که در جهان شناخته شده است

 

ویزدام اولین بار در سال 1956 برچسب تشخیص هویت خود را دریافت کرد و پرنده شناسی به نام چندلر رابینز برچسبی را به بدن ویزدام که در آن زمان 6 ساله بود وصل کرد. تشخیص سن پرندگان از سن کم امکان پذیر است زیرا پرندگان مانند انسان ها نشانه های سالخوردگی را در خود بروز نمی دهند.

 

آنچه مشخص است ویزدام در سال 1956 دست کم پنج سال سن داشته است، اما احتمال اینکه سنش از این بالاتر بوده باشد نیز وجود دارد و این یعنی امروز سن این پرنده بالاتر از 67 سال است. این پرنده تا سال ها از دید دانشمندان پنهان شد تا اینکه در سال 2002 رابینز دوباره ویزدام را پیدا کرد و برچسب جدیدی به او وصل کرد و از آن زمان به بعد ویزدام به صورت منظم در محل زندگی اش دیده می شود.

 

ویزدام هر سال به همراه میلیون ها الباتروس دیگر به زیستگاه خود در میدوی آتلوس باز می گردند و از آنجایی که ویزدام همواره در یک جای مشخص لانه ساخته و تخم گذاری می کند،‌ تشخیص دادن آن ساده است. 

 

جوجه آلباتروس ها پس از 60 تا 64 روز از تخم بیرون می آید. این پرنده ها درطول زندگی خود تنها یک جفت دارند و درصورتی که یکی از آنها بمیرد، برای یک تا دوسال برای او عزاداری می کنند. ویزدام نیز تاکنون یک جفت به نام آکوئاکامایی داشته است که درحال حاضر به صورت نوبتی در حال نگهداری از جوجه از تخم درنیامده خود هستند.

 

ویزدام رکورددار بیشتری طول عمر در جهان پرندگان نیست. این رکورد به طوطی کاکلی به نام کوکی تعلق دارد که در سن 83 سالگی در باغ وحش شیکاگو از دنیا رفت. اما ویزدام بیشترین مسافت را در طول زندگی خود پرواز کرده است، بیش از 4.8 میلیون کیلومتر، و در طول زندگی اش 39 جوجه پرورش داده است.

 

منبع : hamshahrionline.ir


منبع:
http://www.beytoote.com/scientific/nature/meet2-oldest1-wild-bird1.html

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا