سینما

کریستین بیل؛ بهترین بتمن تاریخ سینما

۳۰ ژانویه: تولد بهترین بتمن سینما

بیل در ۳۹سالگی و ۴۱سالگی هم برای فیلم‌های «حقه‌بازی آمریکایی» و «رکود بزرگ» نامزد اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا شد. او امروز ۴۴ساله می‌شود و بازی در ۴۴ فیلم سینمایی را در کارنامه دارد.

چهار فیلم برتر او را مرور می‌کنیم:

مشت‌زن (The Fighter) (۲۰۱۰)

 کریستین بیل در این درام زندگی‌نامه‌ای و ورزشی به‌کارگردانی دیوید او. راسل، نقش «دیکی اکلاند» برادر ناتنی «میکی وارد» (با بازی مارک والبرگ) بوکسور امریکایی را بازی می‌کند. «دیکی» که خودش قبلا بوکسور بوده و به کوکائین اعتیاد پیدا کرده برادرش را تمرین می‌دهد. بیل برای بازی در این نقش باید حدود ۱۴ کیلوگرم وزن کم می‌کرد که با سوابق او برایش کار دشواری نبود. او مدتی را با هم دیکی واقعی گذراند. فیلم نامزد هفت جایزه‌ی اسکار ازجمله بهترین فیلم و کارگردانی شد که فقط دو جایزه‌ی بهترین بازیگر مکمل مرد (بیل) و بازیگر مکمل زن (ملیسا لیو) را به‌دست آورد و اولین فیلمی شد که بعد از «هانا و خواهرانش» در اسکار ۱۹۸۶ توانست هردوی این جوایز را ببرد.

۳۰ ژانویه: تولد بهترین بتمن سینما

    کریستین بیل در نقش دیکی اکلاند

حقه‌بازی آمریکایی (American Hustle) (۲۰۱۳)

همکاری دوباره‌ی کریستین بیل با دیوید او. راسل در یک درام جنایی بود. داستان فیلم در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ می‌گذرد و کریستین بیل و ایمی آدامز نقش دو شیاد را بازی می‌کنند که گرفتار اف‌بی‌آی می‌شوند و یک افسر پلیس (با بازی بردلی کوپر) آن‌ها را وادار می‌کند در یک عملیات مخفی برای به‌دام انداختن سیاستمداران فاسد با آن‌ها همکاری کنند. در این فیلم جنیفر لارنس نقش همسر غیرقابل پیش‌بینی کریستین بیل را بازی می‌کند.

 

فیلم در ده رشته ازجمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و چهار بازیگر مرد و زن اصلی و مکمل نامزد اسکار شد ولی به هیچ جایزه‌ای نرسید تا یک ناکام بزرگ لقب بگیرد. بیل این جایزه را به رقیب قدرتمندش، متیو مک‌کانهی بازیگر «باشگاه خریداران دالاس» واگذار کرد. بیل دو سال بعد هم برای فیلم «رکود بزرگ» نامزد اسکار بازیگری مکمل مرد شد که این جایزه را هم به هم‌وطن کهنه‌کارش مارک رایلنس بازیگر «پل جاسوس‌ها» باخت.

۳۰ ژانویه: تولد بهترین بتمن سینما

    کریستین بیل در نقش اروینگ روسنفیلد

بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) (۲۰۰۵)

نخستین فیلم از سه‌گانه‌ی «شوالیه‌ی تاریکی» کریستوفر نولان با بازی کریستین بیل در نقش «بروس وین» از زمان مرگ والدینش تا آغاز کارش به‌عنوان «بتمن» و مباره‌اش با رأس‌الغول در شهر گاتهام را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم ابرقهرمانی، اکشن، ماجراجویانه و مهیج، ۳۷۴میلیون دلار در گیشه‌های جهانی فروش داشت. نولان درباره‌ی بازی بیل در این فیلم گفته است: «او دقیقاً تعادلی را که ما بین تاریکی و نور دنبالش بودیم دارد.» منتقدان هم مثل کارگردان بازی بیل را در این فیلم ستودند. این فیلم که همچنین از بازی بازیگران مشهوری مثل مایکل کین، مورگان فریمن، لیام نیسون، کیتی هولمز و گری اولدمن بهره می‌برد، تا به امروز در رتبه‌ی ۱۱۷ برترین فیلم های تاریخ سینما قرار دارد.

۳۰ ژانویه: تولد بهترین بتمن سینما

    کریستین بیل در نقش بروس وین

شوالیه‌ی تاریکی (The Dark Knight) (۲۰۰۸)

چهارمین فیلم برتر تاریخ سینما، دومین فیلم از سه‌گانه‌ی «شوالیه‌ی تاریکی» نولان است. در این فیلم هیث لجر، آرون اکهارت و مگی جیلنهال به بازیگران نامی فیلم اضافه شدند. در این قسمت از داستان «بتمن» با افسر پلیس «جیمز گوردون» (با بازی گری اولدمن) و دادستان «هاروی دنت» (با بازی اکهارت) متحد می‌شود تا جرایم سازمان‌یافته در شهر گاتهام را از بین ببرند، اما سروکله‌ی جنایتکار جدیدی به‌نام «جوکر» (با بازی لجر) پیدا می‌شود. منتقدان این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ و نیز از بهترین‌های ژانر ابرقهرمانی توصیف کردند.

 

«شوالیه‌ی تاریکی» با فروشی بالغ بر یک‌میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم سال شد. فیلم در هشت رشته نامزد اسکار شد که دو جایزه برد. یکی از این دو جایزه به هیث لجر بازیگر مکمل مرد فیلم اعطا شد که شش ماه پیش از اکران فیلم درگذشت. سومین قسمت این سه‌گانه با عنوان «شوالیه‌ی تاریکی» برمی‌خیزد در سال ۲۰۱۲ اکران شد که این فیلم را در میان آثار برتر آن هاتاوی بازیگری که در فیلم سوم به پروژه پیوست، معرفی کردیم.

۳۰ ژانویه: تولد بهترین بتمن سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا