تلویزیون

تلویزیون برای دهه فجر چه کرده است؟

روزنامه شهروند – پولاد امین: همه ساله در ایام دهه فجر تلویزیون تمام زورش را می‌زند تا با یک منوی کامل روزهای خوشی را برای مخاطبانش که به‌خصوص در شهرهای کوچک و روستاها کم هم نیستند، فراهم آورد. این روند البته اگر چه در سال‌های اخیر تا حد زیادی کمرنگ‌تر از سابق شده، اما باز هم در قیاس با روزهای معمولی تلویزیون همزمان با ایام دهه‌ فجر تلاش بیشتری برای جلب رضایت مردم به انجام می‌رساند.

ظاهرا امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و صداوسیمای ایران با آمادگی کامل با پخش چهار سریال جدید به استقبال دهه فجر می‌رود. سریال‌هایی چون رنج پنهان، آنام، هست و نیست و شبکه که از اواسط بهمن ‌ماه و همزمان با دهه فجر از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهند شد.

انقلاب زیبا

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

انقلاب زیبا که تقریبا همه ساله در سال‌های اخیر در ایام دهه فجر روی آنتن شبکه‌های مختلف رفته، امسال نیز قرار است تماشاگران را میهمان ضیافت تکراری تلویزیون کند! سریال تلویزیونی انقلاب زیبا از این هفته هر شب روی آنتن شبکه افق می‌رود و این جای شگفتی دارد که شبکه‌ای که در سابقه‌اش سریال دشوار و پرهزینه‌ای چون آسمان من را می‌بیند، چگونه برای مناسبتی با این اهمیت دست به نمایش یک سریال تکراری محصول شبکه‌ای دیگر زده است؟ انقلاب زیبا مجموعه‌ای تلویزیونی محصول‌ سال ۱۳۹۳ به کارگردانی بهرنگ توفیقی است که اول‌بار از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. این سریال ماجراهای زندگی زیبا و حامد را روایت می‌کند که در یک شرکت معماری همکار هستند.

 

آنها تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند، اما جابر، ناپدری زیبا در کودکی زیبا و مادرش را ترک کرده و از کشور خارج شده است. از طرفی پدر حامد و پدر و مادر واقعی زیبا در مبارزات قبل از انقلاب در زندان‌های حکومت پهلوی کشته شده‌اند و حامد با مادر خود زندگی می‌کند. زیبا در خانواده‌ای با تفکرات مدرن بزرگ شده و در این زمینه تفاوت‌هایی با حامد دارد، اما با وجود این هر دو به یکدیگر علاقه‌مندند. حامد و زیبا در تدارک برگزاری مراسم عروسی هستند که اتفاقی غیرمنتظره روی می‌دهد. بازگشت پدر زیبا از خارج پس از سال‌ها باعث یادآوری خاطره و ماجرای تلخی در گذشته می‌شود که خانواده‌ها را تا مرز از هم پاشیدگی پیش می‌برد.

آتیلا پسیانی، آزاده صمدی، علیرضا کمالی، فریبا کوثری، نوش‌آفرین رحمانی، مجید واشقانی، اکبر معززی، ماریه تهرانچی، رضا افشار، شقایق فراهانی، مجید مظفری و نیوشا مدبر ازجمله بازیگران این سریال هستند. انقلاب زیبا در ۲۳ قسمت از شنبه ۳۰ دی هر شب به جز پنجشنبه و جمعه‌ها ساعت ٢٣:٣٠ از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم روز بعد ساعت ٩:٣٠ روی آنتن می‌رود.

 

هست و نیست

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

در روزهای دهه فجر شبکه دو سیما به نظر دست پری دارد و با کاری از یک کارگردان کهنه‌کار پای به کارزار رقابت با دیگر شبکه‌ها گذاشته است. این شبکه در این روزها سریال هست و نیست را به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده به روی آنتن خواهد برد. نکته مهم اما در مورد این سریال که قرار است پس از مجموعه‌ سایه‌بان روی آنتن رود، این است که بسان رنج پنهان این یکی سریال نیز هنوز کارش تمام نشده و به عبارت بهتر در مرحله پایانی ساخت قرار دارد و هیچ بعید نیست که مثل ایام محرم امسال تلویزیون به ناگاه دست خود را در پوست گردو دیده و موفق به رساندن هیچ یک از این دو سریال نشود.

هست و نیست یک ملودرام اجتماعی است که در ۳۰ قسمت برای پخش از شبکه دو سیما تولید شده است. این مجموعه داستان دو دوست به نام‌های احمد و ناصر است که دوستی آنها به سال‌های کودکی در محله‌ سرچشمه‌ تهران بازمی‌گردد. خلاصه داستان این سریال حکایت این دو دوست را در جملاتی مبهم خلاصه آورده است: گاهی بود و نبود و هست و نیست آدم‌ها به وسوسه‌ای گره می‌خورد که به سادگی باز نمی‌شود…!

سریال هست و نیست محصول گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما است و در قیاس با رنج پنهان سریال پرستاره‌تری به شمار می‌آید. از بازیگران این مجموعه می‌توان به فرهاد قائمیان، حمیدرضا پگاه، الهام پاوه‌نژاد، نگار عابدی، امیر دژاکام، سولماز حصاری، نازنین کریمی، سیامک اطلسی، اکبر رحمتی، سیاوش خیرابی و معرفی چند چهره جوان و جدید اشاره کرد. آخرین اخبار رسیده از تلویزیون حاکی از این است که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر شده این سریال از ۱۴ بهمن‌ماه روانه آنتن شبکه دو سیما شود.

 

آنام

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

بعد از لیسانسه‌ها که در زمان پخش‌اش توانسته بود حواس تمام سریال‌بین‌ها را معطوف به شبکه سه کند، این شبکه با نیت ادامه این روند گام به روزهای دهه فجر می‌گذارد، تا بتواند در این روزها نیز گزینه اول سریال دوستان شود. گفته می‌شود برگ برنده این شبکه در این روزها آنام خواهد بود. سریالی که براساس تبلیغات تلویزیونی که نوید پخش آن را همزمان با ایام دهه فجر می‌دهد، سریالی خوش بر و رو با لحظاتی پرتحرک و پرتنش است که حداقل با استناد به تیزرش از پس ساخت و ارایه فضای قبل از انقلاب به خوبی برآمده است.

سریال اجتماعی خانوادگی آنام محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه با مشارکت دفتر آموزش و ارتقای سلامت و دفتر سلامت است که به کارگردانی جواد افشار ساخته شده و با توجه به این‌که گفته شده بود قرار است پخش روزانه آن از هفتم بهمن‌ماه آغاز شود، به نظر می‌رسد در قیاس با دیگر سریال‌ها سر وقت مناسب و با فراغ بال بیشتری ساخته شده است. گلچهره سجادیه، عبدالرضا اکبری، مهرانه مهین‌ترابی، شبنم قلی‌خانی، مجید واشقانی، سیامک صفری، امیر دلاوری، سامیه لک، کوروش زارعی، ناصر‌ هاشمی، سیروس گرجستانی، خسرو شهراز، فریبا متخصص، لاله مرزبان و جمعی از بازیگران آذری و نیز کاظم بلوچی از بازیگران این سریال هستند. این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه در گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما تولید شده و از زندگی مادری به نام آنام می‌گوید که در کشاکش مسائل زندگی، خانواده و شهرش قرار گرفته است. این سریال اجتماعی در ۴۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به قلم امیرعباس پیام نگارش شده است.

 

میرزا کوچک‌خان

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

سریال تاریخی کوچک جنگلی داستان قیام میرزا کوچک‌خان علیه استبداد رضاخانی و استعمار انگلیسی هم همزمان با دهه‌ فجر از ۱۰ بهمن‌ماه روی آنتن شبکه تماشا می‌رود. سریال تلویزیونی کوچک جنگلی یکی از مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار دهه ۶۰ است؛ کاری در ژانر تاریخی، حماسی و سیاسی به کارگردانی بهروز افخمی و با حضور جمع زیادی از هنرمندان که زندگی و مبارزات میرزا کوچک‌خان جنگلی در مبارزه با استبداد رضاشاهی و استعمار انگلیس را به تصویر می‌کشد. این سریال کوشیده است زوایایی از قیام میرزا کوچک‌خان و مردم گیلان را با نگاهی تحلیلی به نمایش بگذارد.

 

رنج پنهان

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

این سریال که برای تسهیل و تسریع کار از دو کارگردان استفاده کرده، همچنان در حال تصویربرداری است و هیچ بعید نیست به‌خصوص در روزهای آخر دهه فجر کارش به پخش روزانه برسد.  نکته مهم درباره کارگردانان این سریال اما این‌که هر دو کارگردان کار ازجمله سینماگران و سریال‌سازان خوش‌سابقه هستند: بیژن میرباقری کارگردان فیلم‌هایی چون روز برمی‌آید و حال همه ما خوب است کارگردانی گروه اول را به عهده دارد و سید جمال سیدحاتمی که فاز نخست سریال محکومین را ساخته بود و‌ سال گذشته هم فیلم لاک قرمز را از او شاهد بودیم، به‌تازگی به گروه تولید سریال ویژه دهه فجر اضافه شده است.

این سریال به تهیه‌کنندگی رضا جودی به ۶۵‌درصد از ساخت رسیده است. گروه اول این روزها در اداره ساواک و در لوکیشنی که حوالی جاده مخصوص کرج واقع شده است و همچنین گروه دوم در خیابان محمودیه تهران و در خانه دکتر کیانی مشغول تصویربرداری هستند. هنوز شبکه‌ای برای پخش مجموعه در ایام دهه فجر رسما اعلام نشده است.

سریال رنج پنهان داستان پر فرازونشیبی دارد و هیچ بعید نیست درنهایت جزو کارهای پرطرفدار و پربیننده تلویزیون به شمار آید. در خلاصه داستان این سریال آمده: در ‌سال ۵۳ مرگ جوانی در دانشگاه برادر و دوستانش را برمی‌آشوبد. بحران آن سال‌ها، اختناق فضای موجود و شور جوانی یوسف را وارد بازی پیچیده‌ای می‌کند که اسلحه و خشونت تنها راهکار عملی او است. کار به جایی می‌رسد که او باید مخفیانه در شهر تهران روزگار بگذراند؛ حال سکوت خفته راهکار دیگری را پیشنهاد می‌کند.

نکته مهم دیگر درباره رنج پنهان استفاده این سریال از چهره‌های کمتر شناخته‌شده به‌ عنوان بازیگر است. در حقیقت به جز چند نقش اصلی در بقیه نقش‌ها نام‌هایی را می‌شنویم که تاکنون کمتر به گوش رسیده‌اند و این همان‌قدر که در ابتدا می‌تواند ارتباطی دشوارتر با مخاطبان عام را باعث شود، در عین حال در صورت موفقیت می‌تواند جزو ارزش‌های کار نیز باشد. کاوه خداشناس در نقش یوسف، قطب‌الدین صادقی، اتابک نادری، فرشید زارعی فرد، سمیرا حسینی، آزاده سدیری، نسرین نکیسا، رویا اسکندانی، کریم امینی، علی غلامی، مهدی سقا، مهربانو باطبی، سونیا اسماعیلی، جواد زیتونی، فرهاد روشن، مهران میرزایی، علی شجاع، مهرزاد حسینی، پانته‌آ میرفصیحی و سارا توکلی از بازیگران این سریال هستند.

 

نفس

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

مجموعه تلویزیونی نفس که برای نخستین‌بار به زبان عربی دوبله شده است، در ایام دهه فجر برای مخاطبان عرب‌زبان شبکه تماشا به ‌نمایش گذاشته می‌شود. نفس به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان، داستانی پرحادثه در بستر رویدادهای انقلاب دارد و بازیگرانی همچون مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، داریوش فرهنگ، فاطمه گودرزی، هدایت ‌هاشمی، ‌هادی حجازی‌فر و ساناز سعیدی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال به مناسبت دهه فجر از شبکه تماشا روی آنتن می‌رود.

 

سارقین روح

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

دیگر محصول تلویزیون در ایام دهه فجر که به سیاق سریال‌های شبکه پنج به کارگردانی احمد معظمی ساخته شده، سارقین روح نام دارد که البته این روزها شنیده می‌شود این سریال به شبکه تغییر نام داده است که با هر متر و معیاری حتی پیش از خواندن داستان یا دیدن چند فصل از سریال نیز پیداست نام بهتر، مناسب‌تر و جذاب‌تری به حساب می‌آید. به قول یکی از دوستان که به شوخی می‌گفت: آخه سارقین روح هم شد اسم برای سریال؟! بگذریم…

سریال سارقین روح یا همین شبکه خودمان که با موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی درحال تولید است، از نیمه‌های بهمن از شبکه پنج سیما روی آنتن خواهد رفت. این سریال برگرفته از یک ایده و طرح پژوهش‌محور است که به موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد و کارگردانی آن را احمد معظمی عهده‌دار است. درباره شبکه گفته شده که این سریال داستان تقابل خیر و شر است و دانیال حکیمی بازیگر اصلی این مجموعه به حساب می‌آید که در ردای یک کارشناس امنیتی قرار گرفته و جلوی دوربین می‌رود.

 

ستارخان

 

 

دهه فجر به روایت تلویزیون و مشروطه به روایت ‌ورزی

دستپخت جدید محمدرضا ورزی برای تلویزیون و البته مردم مخاطب تلویزیون این‌بار قرار است ستارخان را به مردم بشناساند؛ مثل شاه سابق که جناب ورزی چنان ابعاد ناگفته‌ای از او کشف کرده بود که در باور هیچ ‌کس حتی مدیران تلویزیون نیز نمی‌گنجید و دیدید که حتی این مدیران نیز نتوانستند از کارگردان محبوب‌شان مقابل سیل انتقادها و نیز بی‌توجهی مردم دفاع کنند. اما ستارخان… سریال ۱۰ قسمتی ستارخان که گفته می‌شود برشی از مجموعه ۲۷ قسمتی ایراندخت است، قرار شده است روایتی تاریخی از دلاوری‌ها و پایمردی‌های ستارخان، دوستان و هم‌پیمانان او باشد و درواقع به زندگی و مبارزه و مرگ این بزرگمرد تاریخ ایران بپردازد.

مجموعه ستارخان در ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای آماده شده است و از ۱۲ بهمن‌ماه همزمان با آغاز جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه یک سیما پخش می‌شود. ستارخان روایتی از سال‌های پایانی زندگی این سردار بزرگ است که محمدرضا ورزی، کارگردان و مصطفی شریفی، تهیه‌کننده آن هستند. سعید نیک‌پور، شکرخدا گودرزی، حسین مسافرآستانه، مسعود آب‌پرور، شایسته ایرانی، سام قریبیان، پندار اکبری، آرزو نبوت، علی زارع، باران زمانی، داریوش کاردان، ژرژ پطروسی، بهزاد خداویسی، رضا فیاضی، فخرالدین صدیق‌شریف، شهراد بانکی، حمیرا عظیمی و عزت‌الله مهرآوران در این سریال ایفای نقش می‌کنند. موسیقی این اثر را بابک زرین ساخته و رویا میرفخرایی ترانه آن را سروده و سالار عقیلی نیز خواننده آن است.

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا