سینما

صاحبان فن در مصاف کسب سیمرغ

سیمرغ بلورین اهدا می‌شود به…

روزنامه اعتماد – تینا جلالی: سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است و مخاطبان این رویداد بسته به سلیقه و پسند خود به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود می‌نشینند. در این میان آنچه نمود بیشتری دارد، گمانه‌زنی‌ها میان اهالی سینما و رسانه‌ها برای کسب سیمرغ است؛ اینکه در نهایت چه فیلمی شایسته بهترین بازیگر، کارگردان یا تهیه‌کننده است اما سیمرغ جشنواره تنها به این بخش‌ها ختم نمی‌شود و سینما تلفیقی از چند هنر است. قطعا سهم عوامل فنی یک فیلم به اندازه بازیگر نقش اول حائز اهمیت است. قطعا تاثیر طراحی چهره‌پردازی درجه یک یا صدای صحنه خوب و مدیریت فیلمبرداری به جلا بخشیدن کار یک کارگردان کمک مهمی می‌کند.

در این گزارش به حضور عوامل فنی و پشت دوربین در بخش‌های فیلمبرداری، تدوین، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی و چهره‌پردازی در سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر پرداخته شده است.

قابی ماندگار…

بی‌شک نام محمود کلاری آمیخته با دانش و نبوغ حرفه فیلمبرداری است. کلاری از فیلمبردارانی است که در کسب جوایز داخلی و بین‌المللی رکورددار است. این تکنسین فیلمبرداری سینمای ایران، عکاس برتر مجله تایم در سال ۵٩ و برنده قورباغه نقره‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی کمرایمیج لهستان برای فیلم جدایی نادر از سیمین امسال با فیلم بمب به کارگردانی پیمان معادی به مصاف با دیگر فیلمبرداران این رویداد می‌رود.

 

 

صاحبان فن در مصاف کسب سیمرغ

 محمود کلاری

علیرضا زرین دست که از فیلمبرداران برجسته سینمای ایران است و جزو سرمایه‌های هنر هفتم به حساب می‌آید امسال با دو کارگردان پوریا آذربایجانی «جشن دلتنگی» و محمدعلی باشه‌آهنگر «سرو زیر آب» برای کسب سیمرغ رقابت می‌کند. زرین‌دست تاکنون جوایز زیادی از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی به دست آورده است.

نگاه به کارنامه مهدی جعفری ما را به جوایز متعددی که این فیلمبردار دریافت کرده ارجاع می‌دهد. او فیلم‌برداری فیلم‌های «خجالت نکش» و «به وقت شام» را انجام داده است باید ببینیم برای کسب سیمرغ چقدر شانس خواهد داشت. نکته جالب اینکه جعفری ساخت فیلم کوتاه و بلند و مستند هم در کارنامه دارد.

پیمان شادمانفر هم امسال از پرکارترین فیلمبرداران جشنواره به شمار می‌رود، شادمانفر با مدیریت فیلمبرداری سه فیلم به میدان رقابت فجر می‌آید. «اتاق تاریک» به کارگردانی «روح‌الله حجازی»، «سوءتفاهم» ساخته جدید احمدرضا معتمدی و «مغزهای کوچک زنگ زده» که کارگردانی آن را هومن سیدی بر عهده داشته را او فیلمبرداری کرده است. این سه فیلم به احتمال فراوان در جشنواره بحث‌برانگیز خواهند بود.
مسعود سلامی، چهره نام‌آشنای اهالی سینما یکی دیگر از فیلمبردارانی است که شانس کسب سیمرغ دارد. او با فیلم‌های هایلایت به کارگردانی اصغر نعیمی و مصادره اولین ساخته مهران احمدی در این رویداد حضور دارد.

علیرضا برازنده برای فیلمبرداری فیلم «دوران عاشقی» آخرین ساخته علیرضا رییسیان سیمرغ بلورین دریافت کرد. او امسال فیلم دارکوب را در جشنواره دارد.
همچنین داریوش عیاری یکی دیگر از فیلمبرداران قدیمی سینما با فیلم منیژه حکمت و با فیلم «جاده قدیم» و «روزبه رایگا» فیلمبردار جوان که با حمید نعمت‌الله همکاری کرده در این فستیوال حضور دارند.
فرشاد محمدی در سال‌های گذشته نوع قاب‌بندی‌هایش مورد توجه محافل هنری بوده است. او امسال تنها با فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی در این رقابت حضور دارد.

نام تورج اصلانی همواره با انبوهی از جوایز بین‌المللی که در کارنامه دارد همراه است. او با فیلم «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی مدعی کسب سیمرغ است؛ کسی چه می‌داند شاید سیمرغ بهترین فیلمبرداری را تورج اصلانی خلاق کسب کند.

مرتضی غفوری فیلمبرداری فیلم «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد را بر عهده داشته؛ از آنجایی که ماهورا در گروه فیلم‌های دفاع مقدس قرار می‌گیرد بعید نیست مرتضی غفوری هم یکی از شانس‌های کسب سیمرغ باشد.

گزینش نماها…

مصطفی خرقه‌پوش امسال تدوین دو فیلم «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت و «کامیون» ساخته جدید کامبوزیا پرتوی را بر عهده دارد. او امسال از گزینه‌های مهم و جدی برای کسب سیمرغ است؛ کمااینکه او پیش‌تر با فیلم‌های مختلفی همچون «لیلا»، «درخت گلابی»، «راه آبی ابریشم» و دوئل درخشش در جشنواره را تجربه کرده بود.

نازنین مفخم تدوین فیلم «سوءتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی را بر عهده داشته. مفخم از تدوینگران باسابقه سینما که در دوره سی‌ام جشنواره برای فیلم «گل چهره» کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین تدوین بود، شاید او این دوره سیمرغ بهترین را کسب کند.

نیما جعفری جوزانی که در دوره سی‌وسوم جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین تدوین را برای فیلم «عصر یخبندان» دریافت کرده بود، امسال مونتاژ فیلم جدید مصطفی کیایی چهارراه استانبول را برعهده دارد. او هم یکی از شانس‌های مهم برای کسب سیمرغ بهترین تدوین قلمداد می‌شود.

 

 

صاحبان فن در مصاف کسب سیمرغ

 نیما جعفری

مستانه مهاجر هم از تدوینگران باسابقه سینماست و مونتاژ نزدیک به ۴٠ فیلم سینمایی در کارنامه او دیده می‌شود. امسال تدوین فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما شانس کسب سیمرغ برای او به حساب می‌آید.

سجاد پهلوان‌زاده که برای فیلم «ایستاده در غبار» کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین تدوین شد، امسال برای تدوین فیلم «مصادره» مهران احمدی از شانس‌های کسب سیمرغ به حساب می‌آید. او همچنین با فیلم «لاتاری» هم برای تدوین همکاری دارد. بهرام دهقانی، فارغ‌التحصیل رشته تدوین از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس امریکا امسال تدوین فیلم «بمب» به کارگردانی پیمان معادی را بر عهده دارد. دهقانی را باید از سیمرغ بگیران حرفه‌ای سینما یاد کرد که برای فیلم‌های «ابد ویک روز»، «آسمان زرد کم عمق»، «قارچ سمی» و… مورد تشویق قرار گرفته است.

در میان تدوینگران نام سامان سالور از کارگردانان خوشفکر سینما هم دیده می‌شود. او مونتاژ فیلم «هایلایت» به کارگردانی اصغرنعیمی که تهیه‌کنندگی آن را برادرش ساسان سالور بر عهده دارد، انجام داده است. نکته جالب اینکه امسال دو کارگردان سینما از دو طیف فکری متفاوت تدوین فیلم‌های سینمایی را بر عهده گرفتند. مهرداد خوشبخت هم تدوین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا را انجام داده است.

از کنار نام حسین زندباف که مسوولیت تدوین فیلم «کار کثیف» خسرو معصومی را بر عهده داشته هم نمی‌توان به سادگی گذشت. او کسی است که اولین جایزه تدوین جشنواره فیلم فجر را کسب کرد. فرامرز هوتهم نیز فیلم «دارکوب» بهروز شعیبی را مونتاژ کرده و خشایار موحدیان مونتاژ فیلم جشن دلتنگی را بر عهده دارد. این دو تدوینگر شاید از گزینه‌های کسب سیمرغ باشند. حمید باشه‌آهنگر که از جشن خانه سینما تندیس بهترین تدوین را برای فیلم «ملکه» دریافت کرد، امسال هم مونتاژ فیلم پدرش را برای حضور در جشنواره بر عهده گرفته است.

مهارت استتار

مهرداد میرکیانی از پرکارترین چهره‌پردازان این دوره از جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید. او امسال با فیلم‌های بمب (پیمان معادی) جشن دلتنگی (پوریا آذربایجانی) شعله‌ور (حمید نعمت‌اله) سوءتفاهم (احمدرضا معتمدی) با دیگر چهره‌پردازان حاضر در جشنواره به رقابت می‌پردازد.

سعید ملکان در چند سال گذشته فعالیت گسترده و خوبی در بخش تهیه فیلم‌ها داشته و نامش در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ با این حساب یادمان نرفته که او از چهره‌پردازان مطرح سینما است. او طراحی گریم فیلم «جاده قدیم» را بر عهده داشته و در این بخش او از مدعیان کسب سیمرغ است.

 

 

صاحبان فن در مصاف کسب سیمرغ

 سعید ملکان

ایمان امیدواری که سال گذشته برای فیلم «زیر سقف دودی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی چهره‌پردازی را دریافت کرد، امسال با فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما دوباره شانسش را برای کسب سیمرغ امتحان می‌کند. شهرام خلج را هم باید از پرکارهای بخش چهره‌پردازی برشمرد. او طراح گریم فیلم‌های ماهورا (حمید زرگرنژاد) لاتاری (محمد حسین مهدویان) به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا) را برعهده دارد.
بابک اسکندری از چهره‌پردازان جوان؛ امسال شانس خود را برای کسب سیمرغ با فیلم «کامیون» امتحان می‌کند. اسکندری و نوید فرح‌مرزی که طراحی گریم فیلم «مصادره» را بر عهده دارد و همچنین امیر اسکندری برای فیلم «امپراتور جهنم» از افراد خلاق و با استعداد حرفه خود به شمار می‌روند.

تلفیق آهنگ و تصویر

حسین علیزاده تاکنون برای فیلم‌های گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک‌ها و ملکه برنده سیمرغ بلورین شد و از آهنگسازان بنام سینمای ایران است. او امسال با دو فیلم «کار کثیف» و «سرو زیر آب» در جشنواره شرکت می‌کند.

 

 

صاحبان فن در مصاف کسب سیمرغ

حسین علیزاده

گویا امسال قرار است کارن همایونفر همچون گذشته با موسیقی فیلم‌های «به وقت شام»، «عرق سرد»، «اتاق تاریک» آثار درخور توجهی را به کارنامه‌اش اضافه کند؛ چه سیمرغ کسب کند یا نکند.
فردین خلعتبری برای فیلم جشن دلتنگی؛ بهزاد عبدی با فیلم‌های دارکوب و هایلایت از دیگر مدعیان دریافت جوایز فجر هستند. سال گذشته کریستف رضایی که برای فیلم نگار سیمرغ بلورین دریافت کرد، امسال با موسیقی فیلم سینمایی «جاده قدیم» و مستند «زنانی با گوشواره باروتی» در این رویداد حضور دارد.

حبیب خزاعی فر ساخت موسیقی فیلم «لاتاری» را انجام داده، «لاتاری» به نوعی تحکیم همکاری وی با مهدویان بعد از «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» به حساب می‌آید. ستار اورکی با فیلم‌های «ماهورا» و «فیلشاه» در جشنواره حضور دارد و محمدرضا علیقلی آهنگ فیلم امپراتور جهنم را برای این فستیوال نواخته است. آرمان موسی‌پور هم که پیش از این با فیلم‌هایی چون «بارکد» و «عصر یخبندان» در جشنواره حضور داشت، امسال شانس خود را با فیلم «چهار راه استانبول» برای کسب سیمرغ می‌آزماید.

قدرت بصری بکر

کیوان مقدم که در کارنامه‌اش همکاری با انبوهی از کارگردانان بنام سینمای ایران دیده می‌شود در جشنواره امسال طراحی صحنه دو فیلم «سوء تفاهم»و «جاده قدیم» را بر عهده داشته است. مقدم با وجود جوان بودن اما از باتجربه‌های این فن به‌حساب می‌آید. بهزاد جعفری طادی که سال گذشته برای فیلم «ماجرای نیمروز» سیمرغ را کسب کرد. امسال دوباره با همین تیم اما با فیلم لاتاری در جشنواره فجر حضور دارد. باید ببینیم شانسش در کسب سیمرغ چقدر است.

اصغر نژاد ایمانی که سال ٩٠ برای طراحی صحنه و لباس فیلم «مهتاب روی سکو» تندیس جشن خانه سینما را دریافت کرد، با مصادره از شانس‌های کسب سیمرغ است.
مارال جیرانی طراحی لباس فیلم «چهارراه استانبول» را بر عهده داشته است. فیلم دیگر فرزند فریدون جیرانی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» است. او و آیدین ظریف که طراحی صحنه و لباس فیلم «دارکوب» را بر عهده دارد شاید یکی از برگزیدگان سیمرغ امسال باشند.

محمدرضا شجاعی که پیش‌تر برای فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ دریافت کرده بود امسال طراحی صحنه و لباس دو فیلم «شعله‌ور» و «تنگه ابوقریب» را بر عهده داشته و در جشنواره با دیگر طراحان صحنه و لباس رقابت می‌کند. بابک پناهی با فیلم امپراتور جهنم در بخش طراحی صحنه و لباس در این مهم به رقابت می‌پردازد.

طنین صداها

در کارنامه بهمن اردلان کلکسیونی از جوایزهای سینمایی دیده می‌شود. پنج سیمرغ بلورین مجموعا برای کارهای صداگذاری و صدابرداری او از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «رخ دیوانه»، «هیوا» «براده‌های خورشید»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و«چ» به‌اضافه تندیس‌های جشن خانه سینما که به فیلم‌های «دوئل»، «رگ خواب»، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» و «هیوا» تعلق گرفت. او امسال صداگذار فیلم «امپراتور جهنم» است. شاید مجموع سیمرغ‌های او از جشنواره فجر به شش برسد.

 

 

صاحبان فن در مصاف کسب سیمرغ

ایرج شهزادی، برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری از جشنواره بیست‌و هفتم فجر در این دوره از جشنواره از شانس‌های مهم کسب سیمرغ برای فیلم «بمب» است. وقتی صحبت از بخش صداگذاری به میان می‌آید بی‌شک نام علیرضا علویان همچون ستاره‌ای در این محفل می‌درخشد. این جوان فعال امسال با پنج فیلم «به‌وقت شام»، «دارکوب»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» «عرق سرد»، «چهارراه استانبول» در فستیوال فجر حضور دارد. او تاکنون بیش از ١٠٠ فیلم را صداگذاری کرده و با کارگردانان مطرح سه نسل از سینمای ایران همکاری داشته است.

عباس رستگار پور از صدابرداران قدیمی سینمای ایران فیلم‌های «مصادره» و «سرو زیرآب» را در جشنواره امسال دارد. فیلم‌های «بدوک»، «قدمگاه»، «فرزند خاک»، «ملکه» و «زیر سقف دودی» ازجمله کارهای قابل‌توجه او به‌حساب می‌آید. آرش قاسمی تاکنون برای صداگذاری فیلم‌های «خشم و هیاهو»و «شیار ١۴٣» مورد تشویق قرار گرفته است. او با اینکه سال ٩۶ پرکار بود اما تنها با فیلم «مصادره» در جشنواره حضور دارد.

امیرحسین قاسمی سال گذشته برای فیلم «تابستان داغ» کاندیدای دریافت سیمرغ شد. امسال صداگذاری فیلم‌های «اتاق تاریک» «تنگه ابوقریب» و «سرو زیرآب» را برای جشنواره برعهده دارد. مهران ملکوتی با فیلم‌های «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «سوء تفاهم» و حسین بشاش با فیلم‌های «اتاق تاریک» و «ماهورا» در مقام صدابردار در جشنواره حضور دارند. مهدی ابراهیم‌زاده فیلم «جاده قدیم» و امیر نوبخت نیز فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «امیر» را در جشنواره دارند. در نهایت باید ببینیم چه کسانی شانس دریافت سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر را دارند.

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا