گردشگری

سفر به منطقه رویایی فیلبند

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

فیلبند روستایی است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران است

 

 فیلبند روستایی است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران که در ارتفاع حدود ۲۳۰۰متری از سطح دریا واقع شده است.

منطقه بند پی غربی در استان مازندران یکی از مرتفع ترین نقاط مسکونی این استان است در دل کوه های البرز مرکزی و البته پر از روستاهای ییلاقی و ابر و مه و باران. این منطقه را خیلی هابه دلیل همجواری با رودخانه چلورود، به چلاو هم می شناسند.

فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو می باشد که راه دسترسی ماشین رو به آن وجود دارد. این روستا که به بام شرقی مازندران معروف شده در واقع یک پنت هاوس تماشایی است که همچون برج دیده بانی مناطق وسیعی را زیر دید خود دارد.

 

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو می باشد

 

 نام این ییلاق در اصل فلبند است. فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. علت این نام گذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه های تندی است که عبور از آن را دشوار می کرد.

فیلبند در نیمی از سال پوشیده از برف است و حتی در ماههای گرم سال هم ابرو مه باران پای پراکنده دست از سرش بر نمی دارد. شاید اگر مرداد راهی آنجا شوید از باران خبری نباشد، اما دائم ابرها بالای سر و زیر پایتان جولان می دهند و شما را به دنیای رویا و تخیل می برند.

 

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

نام این ییلاق در اصل فلبند است

 

منطقه ای با انواع پدیده های جوی
در این روستا نمی‌توانید به پیش بینی‌های هواشناسی در مورد آب و هوا اطمینان کنید زیرا گاهی ممکن است چندین پدیده جوی را در یک روز شاهد باشید و هوای آفتابی، باران و بارش برف را تنها به فاصله چند ساعت با هم تجربه کنید.

در فصل بهار و پاییز، در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید.

فیلبند در تابستان ها بیش از هزار و دویست خانوار جمعیت دارد و در زمستان بطور کلی خالی از سکنه است زیرا شدت سوز و سرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می سازد و در سال قریب به ۷ ماه پوشیده از برف است.

 

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

فیلبند در نیمی از سال پوشیده از برف است و  در ماههای گرم هم ابرو مه باران  پراکنده دست

 
چشمه های فیلبند
در روستای فیلبند چشمه‌های کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارد، لار چشمه کوچکی در این منطقه است که املاح معدنی فراوانی را داراست و برای درمان درد کلیه از این چشمه استفاده می شود. آب چشمه‌های این منطقه دارای فلوئور بوده که تاثیر بسیاری در استخوان‌بندی مردم روستا گذاشته است.

پوشش گیاهی
گیاهان این منطقه بسیار زیبا هستند و از جذابیت های کافی برخوردارند به طوری که وقتی بعد از سپری شدن زمستان هفت ماهه گل ها به بار می نشینند و جویبار ها جاری می شوند محل فیلبند بسیار زیبا خواهد شد که در عکس ها نمونه هایی از آن را مشاهده می کنید.

 

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

در روستای فیلبند چشمه‌های کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارد

 
جاذبه های غیرطبیعی
فیلبند دو تکیه دارد که درون تکیه مسافرخانه ای هم ساخته شده که می تواند محل استراحت گردشگران در بهار و تابستان باشد. خانه های روستا اغلب توسط چوب های قطور و شیروانی های رنگارنگ مسقف شده اند. سقف شماری از خانه ها نیز با سفال پوشیده شده است.

غیر از دو تکیه تاریخی روستا، زیارت امامزاده یحیی و امامزاده قاسم را هم از دست ندهید که اولی در روستا و زیارت دومی نیاز به کوهپیمایی دارد. کوهنوردان می توانند تا قله سه هزار و هفتصد متری فیلبند نیز صعود کنند.

اگر هم اهل خرید هستید می توانید در روستای سنپچال(قبل از فیلبند) سراغ مغازه صنایع دستی را بگیرید. معروفترین ره آورد فیلبند هم سیب زمینی های مرغوبش است.

 

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

اواخر اردیبهشت تا اوایل مهرماه بهترین زمان برای سفر به  فیلبند رویایی است

  
چه فصلی از سال زمان مناسب برای سفر به ییلاق فیلبند است؟
اواخر اردیبهشت تا اوایل مهرماه بهترین زمان برای سفر به این ییلاق رویایی است. البته در ماه‌های دیگر سال نیز میتوانید به این منطقه سفر کنید و باید گفت که این ییلاق در تمامی ماه‌های سال زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما به دلیل سرما و وجود شرایط جوی خاص سفر به این منطقه دشوار می شود.

چگونه به فیلبند برویم؟
مسیر روستای فیلبند جاده فرعی “منگل- چلاو” جاده‌ای ماشین رو است که به این روستا ختم می شود و با اولین تونل بعد از پلیس راه آمل یک کیلومتر فاصله دارد. این جاده بطور کامل آسفالت است و جاده‌های اصلی درون محل نیز آسفالت می‌باشد.

 

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

مسیر روستای فیلبند جاده فرعی “منگل- چلاو” جاده‌ای ماشین رو است

  
مسیر دسترسی و نقشه راه روستای فیلبند از تهران
وارد جاده هراز شوید، بعد از رودهن و آبعلی و گزنک، رود هراز را در کنار جاده خواهید دید تقریبا پنجاه کیلومتر بعد از گزنک و بیست و پنج کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده خواهید دید((سنگچال)) مشخص شده است. اگر GPS داشته باشید مختصات این نقطه ۳۶۸۰،E52 وN36/2406 است.

وارد این فرعی آسفالته شوید، در همان ابتدای راه از روی پل رودخانه هراز خواهید گذشت. مسیر مستقیم را ادامه دهید تا بعد از حدود هجده کیلومتر به روستای سنگچال برسید از سنگچال به بعد، جاده کاملا سربالایی می شود و پبچ و قوس های بیشتری هم خواهد داشت. حدود هفت، هشت کیلومتر بعد از سنگچال، روستای فیلبند اخرین روستای این جاده است.

 

فیلبند کجاست،آدرس روستای فیلبند

روستای فیلبند در تمامی ماه‌های سال زیبایی‌های خاص خود را دارد

 

 مسیر دسترسی بهاین روستا از آمل و شرق مازندران
از شهر آمل وارد جاده هراز شوید و به سمت جاده تهران بپیچید. حدود بیست و پنج کیلومتر در این جاده برانید تا خروجی سنگچال را در سمت چپ تان ببینید. ادامه مسیر مثل قبل است.

برای رفتن به این روستا یک راه مال رو نیز به نام ” کرمیناپی” وجود دارد که از روستای دیوا می‌گذرد و این جاده جنگلی حدودا ۳۰ کیلومتر است و گذر از آن لذت خاصی دارد.

 

منبع: nabzema.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا