چهارده معصومدین و مذهبمناسبتی

شهادت امام زین العابدین علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

25 محرم الحرام بنا بر آنچه نقل شده سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام است. امامی که بنا به فرموده رسول اکرم صلی الله علیه و اله وسلم در روز قیامت با عنوان سید العابدین خوانده خواهد شد.(تاریخ مدینه دمشق ج41 صفحه 370) عبادت و بندگی خداوند هدف غایی خلقت انس و جن است پس چگونه می توان درباره مقام امامی سخن گفت که بر تمامی عبادت کنندگان سروری و سیادت دارد .

فضائل او تا بدان جاست که حتی کسانی از بزرگان اهل سنت نیز به آن اعتراف کرده اند از جمله مالک درباره ایشان می گوید :] سمی زین العابدین لکثره عبادته[ آن حضرت به دلیل کثرت عبادتش ، زین العابدین نامیده شد(شرح احقاق الحق –ج19 صفحه 440)، ونیز زهری که سنی متعصبی است ، می گوید : ما رایت قرشیا افضل من علی بن الحسین «کسی از اهل قریش ندیدم که برتر از علی بن الحسین باشد» .(تاریخ الاسلام ذهبی ج 6 صفحه 432)

در دوران 34 ساله امامت آن حضرت متاسفانه کسانی که با اعتقاد به امامت الهی آن حضرت تعالیم دین خویش را از آن حجت خدا بگیرند بسیار کم بودند و یاد آوری این نکته ضروری است که امام و حجت خدا کوچکترین نیازی به مراجعه مردم به ایشان و سیراب شدن از اقیانوس بیکران علم الهی خویش ندارد و اگر در زمانی مردم چنین نکنند در واقع خود را محروم و زیانکار کرده اند. در زمان امام چهارم نیز به جای استفاده از وجود مقدس آن حضرت ،از جیره خواران بنی امیه و خلفای فاسق تبعیت می کردند .

با این حال از حضرت زین العابدین علیه السلام مجموعه گرانقدرو بسیار معتبر از دعا و مناجات به نام صحیفه سجادیه باقی مانده که به حق به زبور آل محمد علیهم السلام معروف است که نابترین معارف توحیدی و اخلاقی در خلال این دعاها به وجود دارد.

همچنین درمباحث عقائد و معرفت روایاتی زیبا و عمیق از آن حضرت نقل شده است از جمله گریه های فراوان ایشان پس از حادثه کربلا و تاکید بر اقامه عزای سید الشهدا علیه السلام ،بیان نکاتی اساسی در بحث امامت و مهدویت ، خطبه غراء امام چهارم در شام ، رساله حقوق و…

از جمله امام سجاد علیه السلام خطاب به ابوخالد کابلی فرمودند: یا اباخالد ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته و المنتظرین لظهوره افضل من اهل کل زمان ( ای اباخالد ،همانا اهل زمان غیبت او «حضرت مهدی علیه السلام»که اعتقاد به امامت او داشته باشند و منتظر ظهورش باشند از اهل هر زمانی برترند).(کمال الدین صفحه 320)

emamsajad

چند روایت از کلمات گوهربار امام زین العابدین علیه السلام:

اتقوا الکذب الصغیرمنه والکبیر فی کل جد و هزل ، فان الرجل اذا کذب فی الصغیر اجترا علی الکبیر

از دروغ چه کوچک و چه بزرگ آن چه شوخی و چه جدی بپرهیزید ،چرا که اگر انسان نسبت به دروغ کوچک جرات پیدا کند نسبت به دروغ بزرگ هم جرات پیدا خواهد کرد. (مقدمه منهاج الصالحین آیت الله العظمی وحید خراسانی-صفحه 374)

اشد ساعات ابن آدم ثلاث ساعات: الساعه التی یعاین فیها ملک الموت ، والساعه التی یقوم فیها من قبره، والساعه التی یقف فیها بین یدی الله تبارک و تعالی ، فاما الی الجنه و اما الی النار

سختترین زمانها برای آدمیزاد، سه زمان است : هنگامیکه فرشته مرگ را مشاهده می کند و هنگامیکه در آن زمان از قبرش بر می خیزد و ساعتی که در پیشگاه خدای تبارک و تعالی میایستد که یا به بهشت می رود و یا به دوزخ(خصال شیخ صدوق-صفحه 119)

ما ینقم الناس منا ، فنحن والله شجره النبوه و بیت الرحمه و معدن العلم و مختلف الملائکه

این مردم از ما چه می خواهند پس ما به خدا قسم درخت نبوت و خاندان رحمت و معدن دانش و محل رفت و آمد فرشتگانیم.(کافی جلد 1- صفحه 221)

ما من رجل تصدق علی مسکین مستضعف فدعا له المسکین بشی ء تلک الساعه الا استجیب له

هیچ کسی نیست که به مسکین مستضعف صدقد دهد و آن مسکین برای اودر همان زمان دعایی کند مگر اینکه آن دعا برای آن شخص مستجاب می شود.(ثواب الاعمال صفحه 145)

5- لیس لک ان تقعد مع من شئت لان الله تبارک و تعالی یقول ( اذا رایت الذین یخوضون فی ایاتنا فاعرض عنهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره ، و اما ینیسینک الشیطان فلا تقعد بعد الذکری مع القوم الظالمین) و لیس لک ان تتکلم بما شئت لان الله تعالی ،قال ( ولاتقف مالیس لک به علم) ولان رسول الله صلی الله علیه و آله قال: رحم الله عبدا قال خیرا فغنم او صمت فسلم و لیس لک ان تسمع ما شئت لان الله تعالی یقول (ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسؤولا).

تو نمی توانی با هر که بخواهی مجالست کنی کنی چرا که خدای تبارک و تعالی می فرماید : هنگامی که دیدی کسانی را که به آیات ما طعنه و استهزاء می کنند پس از آنان روی گردان تا زمانی که وارد سخن دیگری شوند و اگر شیطان از یاد تو برد بعد از اینکه به یادت آمد با این گروه ظالم منشین .و نیز تو نمی توانی هر چه دلت خواست بگویی چرا که خداوند تبارک و تعالی فرمود : از آنچه به آن علم نداری پیروی نکن و چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : خدا رحمت کند بنده ایی را که سخن خیر بگوید تا مغتنم شود ، یا سکوت کند تا سالم بماند. ونیز نمی توانی هرچه را می خواهی بشنوی چرا که خدای تعالی می فرماید:همانا گوش و چشم و دل همه اینها مورد سوال خواهند بود. (علل الشرایع – ج2- صفحه606)

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا