دانستنیهای گیاهان و حیوانات

آنچه که باید یک کبوتر باز بداند

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

 

شناخت کبوتر, خصوصیات کبوتر

کبوتر در خانواده ی بزرگ پرندگان پروازی قرار دارد

 

کبوتر:

کبوتر در خانواده ی بزرگ پرندگان پروازی قرار دارد. امامان بزرگوارما آب و دانه دادن یک کبوتر را مستحب و کبوتر را مظهر خوبی وپاکی می دانند.

 

تشخیص کبوتر نر و ماده:

کبوتر نر در دوران بلوغ  آوازی از خود سر می دهد همان بق بقوی معروف، کبوتر ماده هم در بعضی از اوقات این آواز را سرمی دهد ولی به زیبایی و واضحی کبوتر نر نیست و به سادگی می توان از روی صدا آن ها را تشخیص داد همچنین روی نوک کبوتر نر باد بیشتری نسبت به پرنده ی ماده از همان نژاد دارد.

 

معمولا کبوتران نر هیکل درشت تری از کبوتران ماده دارند چون 1 یا 2 روز زودتر به دنیا آمده اند ولی این همیشه صدق نمی کند چون شرایط تغذیه و آب و هوایی و نژاد در این امر تاثیر مستقیم دارد. همچنین اگر کمی درکبوتر بازی و جوجه کشی از آنها باتجریه شوید می توانید از جناغ آنها جنسیت آنها را بشناسید. یعنی پرنده ی ماده جناغی بازتر از پرنده ی نر دارد مخصوصا که ماده قبل ها تخم گذاشته باشد.

 

در ضمن این که بعضی ها می گویند چه می دانم پرنده را اگر از نوک بگیری بال و پر زد نر و اگر نزد ماده است همه آن یک حرف بیهوده ای و بال پر زدن پرنده به آن هیچ ربطی ندارد بلکه به توانایی جسمانی پرنده مرتبط می شود پس در موارد بالا برای تشخیص کبوتر نر و ماده دقت کنید. (تشخیص کبوتر نر و ماده را در دوران جوجگی فقط می توان براساس زودتر باز شدن تخم ها حدس زد که تخم اولی نر و تخم دومی ماده ولی ممکن است در معدود مواقعی این امر صدق نکند و در کل این تشخیص در زمان جوجه گی کاری دشوار است.)

 

بلوغ پرنده ی نر و ماده:

جوجه ها که پس از 18 تا 21 روز از تخم در می آیند حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد تا دانه خور شوند و بتوانند خود دانه را به تنهایی بخورند. حتی پس از 4 هفتگی صداهایی از خود در می آورند که به زیق زیق شبیه است ولی تقریبا آنها بعد 3 ماه دیگر کاملا بالغ شده و آماده ی شروع رابطه جنسی می شوند (آنها می توانند در کمتر از سه ماه هم بالغ شوند که نشانه هایی دارد که ادامه به این نشانه ها می پردازیم)

 

جفت گیری کبوتر نر و ماده:

برای این که دو کبوتر را با هم جفت کنید. می توانید آنها را در زیر یک جعبه ی چوبی انگور یا یک محفظه کوچک در ابعاد 40 در 40 سانت بگذارید تا بیشتر و راحت تر به هم نزدیک باشند این کار را وقتی کنید که غیر از این یک جفت کبوترهای دیگری هم دارید و گرنه لزومی ندارد که این کار را کنید و می توانید هر دوتای آن ها را در آغل با هم تنها بگذارید تا با هم جفت شوند.

 

اگر دو کبوتر نر ماده را 2 یا 3 روز روزی 5 تا 4 ساعت با هم تنها بگذارید. باید با هم جفت خورده باشند بعد از آن، آن ها را در یک محیط باز مثل حیاط خانه رها کنید و خود از دور آنها را زیر نظر بگیرید و مواظب باشید که گربه آن ها را نخورد در ضمن اگر بال هایشان باز است یا اصطلاحا (تخت هستند) حتما بال هایشان را با نخ ببندید یا بال هایشان را بعد از 2 شاه پر اول قیچی کنید که یک وقت فرار نکند همچنین می توانید پرهایشان را بعد از شاه پر دومی بکشید تا بعدا در بیاید.

 

حالا وقتی در محیط بازی مثل حیاط منزل رهایشان کردید. باید با هم جفت گیری کنند آنها ابتدا نوک گیری می کنند یعنی نوک یکدیگر را می گیرند و بعد پرنده ی ماده کمی حالت خوابیدگی به خود می گیرد و بعد از آن پرنده ی نر سوار پرنده یماده می شود (برای چند ثانیه) بعد از آن هر دو پرنده دم خود را به سمت پایین و سر خود را به سمت بالا با سینه ای کشیده شده این طرف آن طرف می کنند در کبوترهایی که پرهایشان باز است ممکن هست بعد از جفت گیری پرنده ی نر جوگیر شود و به پرواز دربیاید.

 

اگر در روز 2 یا 3 بار از آغل بیاریدشان بیرون تا تنها باشند 2 یا 3 بار با هم جفت گیری می کنند که این برای تخم گذاری خیلی مفید است. حالا اگر در همان روزهای اول پرنده ی نر و یا پرنده ی ماده تمایلی برای جفت شدن نداشتند می توانید برای آن جفت یک ظرف کوچک مثل یک نعلبکی را پر از دانه های شادونه خام که بعضی ها آن ها را با کنجد تفت می دهند و می خورند را از عطاری تهیه و به صورت خام بگذارید که بخورند.

 

بعد 2 تا 3 روز هردوی آنها تشنه رابطه جنسی با هم یا اصطلاحا (مست می شوند) (تذکر: این دانه را فقط 2 یا 3 روز به کبوتر بدهید چون خیلی چرب است و برای کبد کبوتر مضر است و همچنین دهان آن ها را زخم می کند)

 

درباره کبوتر,آشنایی با کبوتر

کبوترها باید با هم جفت گیری کنند آنها ابتدا نوک گیری می کنند

 

تولید مثل و تکثیر (جوجه کشی):

از بعد از اولین جفت گیری باید لونه ای را برای آنها در آغل در نظر بگیرید لونه آنها می تواند همان جعبه انگور یا یک لانه 40 در 40 سانت باشد تا پدر و مادر همراه با دو جوجه ی دیگر در آن جاشوند و به آسانی رفت و آمد کنند.

 

بعد از 10 یا 15 روز بعد از اولین جفت گیری کبوتر احتمال تخم گذاری دارد یکی از نشانه های آن این است که اگر در حیات یا در آغل نگهداری کبوتر کمی خورده چوب بریزید کبوتر نر و ماده فرآیند لانه سازی را آغاز می کند.

 

و همچنین ما می توانیم کمی گاه یا خورده چوب مثل برگ های سوزنی کاج را در داخل لانه ی آن ها بگذاریم (در ضمن لانه می تواند یک تشت و کاسه متوسط به شعاع 15سانت باشد و الزامی ندارد که جعبه باشد و می توانید به فراخور فضای در دسترس هر یک از لانه ها را انتخاب کنید) همچنین می توانید گل شور (گل مخلوط با نمک) برای پرنده بگذارید تا کلسیم کبوتر تامین شود و تخم در بدن او سفت شود (طرز تهیه گل شور را در ادامه ی مطلب گذاشته ام مطالعه کنید). پرنده ی ماده 2 تخم و آن ها را در فاصله ی 1 تا 2 دو روز از هم می گذارد و روی آنها بین 18 تا 21 می خوابد تا آنها تبدیل به جوجه می شوند.

 

تغذیه از روز اول در آمدن جوجه ها از تخم:

باید به کبوتر در روزهای اول باز شدن تخم ها ارزن یا نان خشک کوبیده شده داد چون دهان کبوتر کوچک است و اگر این کار را کنید بهتر است هر چند که با گندم هم می شود ولی فشار زیادی به کبوتر و جوجه اش می آید.

 

4 تا 5 روز اول این تغذیه را ادامه دهید بعد از 5 روز به نسبت 1 به 2 گندم قاطی ارزن کنید و در اختیار پدر و مادر بگذارید تا به جوجه ها بدهند. در روز 10 فقط به آنها گندم  و اگر می خواهید آینده جوجه هایی درشت داشته باشد همراه به گندم در روز دهم قره ماش. ذرت خرد شده. دانه پارس (دانه ی مخصوص مرغ مینا) در اختیار پدر و مادر قرار بدهبد تا به جوجه ها منتقل کنند.

 

همچنین می توانید از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان در آب آنها استفاده کنید. که مفید است همچنین گل شور هم  برای آنها بگذارید تا برای تخم های آینده ای که می خواهند بگذارند کلسیم آنها تامین شود.

 

مستقل شدن جوجه ها از پدر و مادر:

بعد از این که جوجه ها را در حال دانه خوردن خودتان باچشم خودتان دیدید آنها را از پدر مادر جدا کنید چون آنها دیگر جوجه ها را به چشم فرزندی نگاه نمی کنند بلکه به چشم یک رقیب عشقی نگاه می کنند و ممکن است اگر باهم باشند به هم آسیب بزنند.

 

آماده شدن جوجه کبوتر ها برای جفت گیری:

آنها پس از 3 تا 4 ماه به بلوغ کامل می رسند بعد از سپری شدن این مدت به آنها شادانه بدهید تا یه شور بیایند یا اصطلاحا مست شوند. (تذکر: هیچگاه خواهر و برادر را با هم جفت نکنید که نطفه ی آنها ناقص یا ضعیف می شود) همچنین حالا می توانید برای کبوترهای جوان خود نر و ماده انتخاب کنید.

 

طرز ساخت گل شور (گل مخلوط با نمک):

اندازه ی 2 مشت خاک را ابتدا الک کنید تا خاک نرم بدست آورید.بعد به آن 2مشت نمک اضافه کنید مقدار نمک و خاک حدودا باید برابر باشد .یعد به آن مقداری آب اضافه کنید که مثل گل سفت شود وقتی که گل هنوز خیس است روی آن کمی ارزن بریزید تا کبوتران به نوک زدن به آن تشویق شوند.

 

تقسیم بندی کبوتران, معرفی نژادهای کبوتر

کبوتر نر پس از اولین جفت گیری خود با ماده بسیار زیاد به او علاقه مند می شود

 

عشق نر به ماده و استفاده از این عشق برای جلد کردن نر:

کبوتر نر پس از اولین جفت گیری خود با ماده بسیار زیاد به او علاقه مند می شود. به طوری که اگر بال های او را باز کنید آنقدر که به او توجه می کند فکر فرار کردن به سر او نمی زند. حالا شما می توانید پرهای کبوتر ماده را قیچی کنید و پرهای کبوتر نر را باز کنید و پس از 2 هفته از اولین جفت گیری می توانید کبوتر نر را بسیار آرام به بالای پشت بام پرتاب کنید و بعد از این که رفت بالای پشت بام با نشان دادن ماده به آن او خیلی سریع می آید پایین این از عشقی که به آن دارد.

 

شما می توانید بارها این کار را انجام بدهید فقط سعی کنید که این کار را در صبح زود که کبوتر بازان دیگر غافل اند انجام دهید و گرنه ممکن است کبوتر نرتان را از دست بدهید. این کار را تا 2 هفته صبح های زود انجام دهید. بعد از آن به شدت پرتاب نر به آسمان می افزایید تا نر بر فراز پشت بام خانه به پرواز در بیاید بعد از اینکه به پرواز در آمد ماده را از پشت طوری بگیرید تا بال و پر بزند بعد به نر که روی هوا است نشان بدهید مطمئن باشید یه سرعت نور می آید و روی پشت بامتان می نشیند و بعد سریع پیش ماده اش  می آید.

 

این کار را هم 2 هفته صبح های زود انجام بدهید و بعد از آن در هر ساعتی از روز که دوست داشتید آن را محکم به آسمان پرتاب کنید اصطلاحا (بکوبید) و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت بدون جای هیچ نگرانی می آید و روی پشت بام می شیند و اصطلاحا (جلدشده)

 

جلد کردن جوجه های کبوتر:

برای جوجه ها از وقتی که توانستند تا لب پشت بام پرواز کنند (اگر هوا خوب بود) سه روز یه بار ظرف آبتنی بگذارید تا آب تنی کنند. (ظرف آبتنی می تواند یک استامبولی تا نصفه آب شده باشد) بعد از اینکه جوجه ها توانستند تا بالای پشت بوم بپرند.

 

همراه با پدرشان خیلی آرام آن ها را به بالای پشت بام پرتاب کنید بعد مادر را به پدر نشان بدهید تا سریع پدر بیاید پایین و جوجه ها پشت سرش، اگر جوجه ها نیامدند چندین بار امتحان کنید و اگر باز هم نیامدند یک مقدار دانه بریزید تا آن ها را ببینند و برای خوردن دانه به پایین بیایند (درضمن همیشه شب ها غذای کامل به پرندگان پرواز خود بدهید و در طول روز به آن ها آنقدر ندهید که دیگر میلی به دانه نداشته باشند و بد قلقی کنند اگر آنها سیر باشند و پشت سر پدرشان هم نیایند پایین امکان باخت (اسیر شدن پرنده توسط کبوتر باز دیگری) آن ها می رود بالا پس توجه کنید.

 

بعد از 2 هفته بالا پایین جوجه ها می توانید آن ها را 3 تایی به بالا پرت کنید بعد یک پارچه را سر یک چوبی وصل کنید و با آن آنها را بترسانید تا از روی پشت بام پرواز کنند بعد از این که آنه ا گرد خانه شما چرخیدند ماده را در بیاورید و به نرتان نشان بدهید تا 3 تایی بیایند روی پشت بام بشینند این کار را حتما صبح های زود انجام بدهید تا 2 هفته بعد از دو هفته با خیال راحت هر وقت که دوست داشتید آن ها را بپرانید.

 

و بقیه کبوترهای غریبی که از روی هوا می گیرید و یا جوجه های آینده خود را می توانید به همین منوال جلد کنید تا بتوانید دسته ی بزرگی مثلا با 50 کبوتر داشته باشید امیدوارم در امر جلد کردن کبوتران خود موفق باشید.

 

گرفتن کبوتر از هوا (گرفتن کبوتر از کبوتر بازان دیگر)

شما زمانی که کبوتران نقریبا زیادی جلد کردید مثلا 5 تا به بالا می تونید به فکر گرفتن کبوتر های ناجلد یا کم جلد دیگران باشید وقتی می بینید یک کبوتر تنها غریبانه این طرف و آن طرف می کند سریع کبوترهای جلد خود را به بالای پشت بام بفرستید و آن ها را بترسانید تا کمی پرواز کنند بعد سریع آنها را با ترفند ماده اش بنشانید احتمالا کبوتر غریب باکبوتر های شما بر روی بام شما می نشیند.

 

و بعد کمی دانه بریزید تا همه ی کبوترها به همراه کبوتر غریبه در حیاط بیایند بعد دوباره کمی دانه داخل آغل بریزید تا همه کبوترها به همراه هم بروند داخل آغل بعد درب آغل را سریع پشتشان ببندید و بعد کبوتر غریبه را بگیرید و برای مدت 1 هفته بال هایش را با چسب برق یا نخ ببندید بعد به روش بالا آن را جلد کنید تا این کبوتر هم به گروه کبوترهای شما اضافه شود و بتواند خدمتی به شما کند. (درضمن در مرحله ی اول که کبوتران خود را به پرواز در آوردید تا کبوتری غریب بگیرید اگر کبوتر غریب به همراه کبوترهای شما بربام شما ننشست دوباره امتحان کنید اگر بعد از چندین بار هم ننشست مطمئن باشید که این کبوتر جلد خانه ای دیگر است و به آن خانه وفادار است در ضمن اگر کبوتری غریب روی بامتان نشست تقریبا باید مطمئن باشید که ناجلد است و اگر با اولین بار دانه ریختن شما نیامد پایین این کار را تکرار کنید بالاخره می پایین می آید ) امیدوارم در امر کبوتر بازی موفق باشید.

 

انواع نژادهای کبوتر,آشنایی با انواع کبوتر

کبوترها برای جوجه کشی از نژادهای برتر استفاده می کنند

 

تقسیم بندی کبوتران:

کبوترها به دو دسته پرشی و جوجه کش تقسیم می شوند در کبوتران پرشی رنگ و یا خوشگلی کبوتر ملاک نیست بلکه توانایی آن در پرواز است که مدنظراست. در کبوتران جوجه کش معمولا رنگ و خوشگلی خیلی اهمیت دارد و برای جوجه کشی از نژادهای برتر استفاده می کنند.

 

تقسیم بندی کبوتران پرشی:

کبوتران به دودسته ی اصلی یعنی کبوترانی که بسیا ر در آسمان بالا می روند که به صورت یک نقطه دیده می شوند مانند کبوتران (تهرانی، کاشانی و …) که در ایران به وفور یافت می شوند و بال هایشان تا روی دم یا حتی بلندتر از دم است و دسته ی دیگر کبوتران کبوترانی هستند که در فاصله ی حدود 4 یا 5 متر از پشت بام ها پرواز می کنند ولی بسیار از خانه دور می شوند یا اصطلاحا (به تاخت می روند). نمونه های این کبوتران کبوتر های (مشهدی. آلمانی. یهودی. اسرائیلی) هستند که در ایران به وفور پیدا می شوند و نوک بزرگی دارند و بال هایشان تا سر دم هایشان نمی رسد در ضمن این کبوتران چشم های درشتی دارند.

 

معرفی چند نژاد (اسم های کبوتران):

سفید: کبوتری است یک دست سفید

زاغ: کبوتری است یک دست سیاه

زرد: کبوتری است یک دست زرد

 

سرخ: کبوتری است بدنش تمام سرخ رنگ است که باز خود به دو دسته ی سرخ آتشی و سرخ سرکه ای تقسیم می شود.

 

سبز: کبوتری است با رنگی کم رنگ از زاغ ولی خود به دودسته ی سبزسیاه و سبزخط دار تقسیم می شوند.

 

دم سیاه: کبوتری است یک دست سفید ولی دم آن تمامی اش سیاه است.

کله و دم: کبوتری است که سر و دمش با هم رنگ است.

 

کله دم سبز: کبوتری است که سر و دمش سبز باشد.

کله دم سیاه: کبوتری است که سر و دمش سیاه باشد.

 

کله دم سرخ: کبوتری است که سر و دمش سرخ باشد.

کله دم زرد: کبوتری است که سر و دمش زرد باشد.

 

بال سفید: کبوتری که بال هایش سفید است و بدن و دمش ممکن است زرد، سرخ، سیاه را هر رنگ دیگری باشد.

 

شاهرودی ها به کبوتری که سر سفید دارد و بدن و تقریبا بال هایش سیاه است و از جای پاچه ها به بعد تا دم سفید است و بال هایش هم دورنگ است می گویند گلی سیاه، تهرانی ها میگن ابلق سیاه، مشهدی ها میگن کشکرک سیاه، این کبوتر می تواند پرهای با رنگ زرد، سرخ، سیاه و سبز داشته باشد.

 

سوسک: کبوتر ایست مخلوط از رنگ های سفید و سیاه.

قلمکار: کبوتری است مخلوط از رنگ های سفید و قهوه ای یا زرد.

زاغ دم سفید: کبوتری است برعکس دم سیاه با دمی سفید و بدنی یک دست سیاه کبوتر بسیار زیبایی است.

 

بیماری های کبوتر:

کبوترها را باید در جوجه گی واکسن بزنید مخصوصا اگر گران قیمت اند. چون ممکن است در آینده دچار بیماری هایی مثل نیوکاسل یا اصطلاحا (کله گیجا). چشم درد (عفونت چشمی) شکستگی های متعدد و … شوند.

 

خطرات تهدید کننده کبوتر:

خطراتی که کبوتران را تهدید می کنند به دودسته ی آسمانی و زمینی تقسیم می شوند که آسمانی مثل: واش (نوعی کبوتر شکاری که کبوتران را دنبال می کند و آنها را تکه پاره می کنند مثل این پرنده پرنده ای دیگر نیز هست در ابعاد کوچک تر که دنبال گنجشک ها می کند و نام آنها گنجشک گیر (جقول گیر)). همچنین قرقی و شاهین و عقاب های کوچک نیز اگر آن ها را ببینند خیلی دوست دارند لقمه ای بزنند.

 

خطرات زمینی: که اصلی ترین آنها گربه است که واقعا خیلی دوست دارد کبوتر بخورد در ضمن اگر یک بار کبوتر شما را بخورد دندانش خونی می شود همش هر روز یک سری به آن خانه می زند پس خیلی دقت کنید.

 

منبع : kaboter12life.blogfa.com

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا