خواص مواد غذایی

آشنایی با خواص روغن ماهی

روغن ماهی حاوی انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های آ، ب و دی است و منبع خوبی برای عنصر ید می‌باشد. مصرف روغن ماهی نطفه را تقویت می کند و مصرف آن برای کبد بسیار مفید است. حفظ سلامت پروستات، تقویت حافظه، درمان آرتروز، کاهش بیماری های قلبی و عروقی و افزایش باروری از خواص روغن ماهی است.

 

روغن ماهی یکی از روغن های حیوانی بسیار مفید با ارزش غذایی و خواص درمانی فوق العاده بالا است و منبع غنی و فشرده ای از انواع امگا ۳ است که بصورت کپسول های ژله ای عرضه می شود. در این مطلب به بررسی خواص روغن ماهی و فواید مصرف آن برای سلامت پرداخته می شود.

 

خاصیت روغن ماهی, فایده های روغن ماهی

روغن ماهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا حد زیادی کاهش می دهد

 

فواید درمانی و خواص روغن ماهی

 مصرف روغن ماهی به طور منظم، نقش زیادی در پایین آوردن فشار خون و سطوح تری گلیسرید خون دارد، در حقیقت مصرف این روغن در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نقش مهمی دارد.

 

 روغن ماهی برای مردان بسیار مفید است و خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا حد زیادی کاهش می دهد. نتایج تحقیقات در سال های اخیر نشان داده است، مصرف روغن ماهی ۷۱ درصد با سرطان پروستات در مراحل شدید و ۴۳ درصد با سرطان پروستات در مراحل دیگه مقابله می کند.

 

 مصرف این روغن در بارداری مزایای بسیاری برای سلامت مادر و جنین داشته و از تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین جلوگیری می کند. علاوه بر این مصرف مکمل های روغن ماهی در بارداری به میزان زیادی از افسردگی بعد از زایمان پیشگیری خواهد کرد.

 

 روغن ماهی برای تقویت حافظه مفید است. مصرف این روغن در دروارن کودکی باعث افزایش قدرت یادگیری و تمرکز کودکان شده و در پیری از بروز زوال عقل و علائم آلزایمر پیشگیری می کند.

 

 مطالعات جدید بر روی خواص روغن ماهی نشان داده است، این ماده غذایی پرخاصیت، تاثیر شگرفی بر درمان بیش فعالی دارد. در واقع از آنجا که ماده مغز حدودا از 60 درصد چربی، به خصوص اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 تشکیل شده است، مصرف این روغن می‌تواند برای بهبود عملکرد مغز و درمان بیش فعالی، گستره توجه کم، ضعف حافظه کوتاه مدت، تمرکز پایین، تمایل به قطع صحبت دیگران، بی مبالاتی، عجله، بی پروایی، ضریب هوشی پایین و یا اختلالات یادگیری مناسب باشد. 

 

 یکی دیگر از خواص مهم و اصلی روغن ماهی این است که به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می کند.

 

 روغن ماهی برای پوست و حفظ سلامت آن نیز بسیار مفید و موثر است، به طوریکه بسیاری این روغن را در درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خارش، قرمزی پوست، ضایعات پوستی و جوش مفید موثر می دانند. استفاده از این روغن برای پوست های خشک باعث افزایش نرمی و لطافت پوست می شود و با آبرسانی بهتر به پوست از پیری زودرس پیشگیری می کند.

 

 روغن ماهی برای درمان التهابات مفصلی مفید است. مصرف بلند مدت از این روغن در کاهش و یا حتی پیشگیری از دردهای ناشی از آرتریت، آرتروز، التهاب مفاصل و سایر ناراحتی های استخوانی موثر است. همچنین امگا ۳ موجود در این روغن به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوان ها و بافت های اطراف آن کمک می کند و باعث استحکام استخوان ها، ناخن و دندان ها می گردد.

 

 روغن ماهی به درمان برخی بیماری های خاص مانند بیماری ام اس کمک می کند. همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است، این روغن با کاهش سطح تری گلیسیرید خون در درمان بیماری ایدز نیز نقش موثر و مفیدی ایفا می کند.

 

 استعمال موضعی روغن ماهی به درمان سوختگی ها و التیام سریعتر زخم ها کمک می کند.

 

 از دیگر خواص روغن ماهی کمک به درمان نوعی بیماری چشمی به نام دژنراسیون ماکولا است. به طور کلی مصرف این روغن به سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی کمک شایانی می کند.

 

 امگا 3 موجود در روغن ماهی، به بهبود تنظیم انسولین و گلوکز بدن کمک می‌کند و به همین دلیل مصرف آن برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

 

بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری و مبارزه با سرطان از دیگر خواص روغن ماهی است. جالب است بدانید روغن ماهی در پیشگیری از سه نوع سرطان شایع شامل سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات مفید است. امگا ۳ موجود در این روغن، از تبدیل شدن سلول‌های سالم و طبیعی به سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و مانع از رشد غیرعادی سلولی می شود.

 

خواص روغن ماهی,آشنایی با خواص روغن ماهی

روغن ماهی برای تقویت حافظه مفید است

 

مضرات روغن ماهی (موارد احتیاطی و منع مصرف)

همانند سایر مواد غذایی زیاده‌روی در مصرف روغن ماهی به ویژه ممکل‌ها و کپسول‌های حاوی روغن ماهی، عوارض جانبی را برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است رعایت اعتدال در مصرف این ماده غذایی انجام شود. همچنین افراد مبتلا به غلظت خون، بایستی همراه با مصرف کپسول روغن ماهی، از داروهای رقیق کننده خون استفاده نمایند. 

 

منابع: کتاب خواص آب میوه‌ها و فرهنگ شربتها، روغن‌ها و مرهم‌ها، عصر ایران، طب روز ، سایت ستاره

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا