گردشگری

مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری گرگان

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

 

جاذبه های گردشگری گرگان

سفر به گرگان روح و جسم هرکسی را جلا داده و جانی تازه به او می‌بخشد

 

جاذبه های گردشگری گرگان , دیدنی‌های گرگان آنقدر زیاد هستند که در یک مقاله نمی‌توان تمام زیبایی‌های آن را توصیف کرد.گرگان یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور در دل جنگل‌های هزار رنگ در استان گلستان است که به خاطر بهره‌مندی از آثار تاریخی و طبیعی ارزشمند و کم‌نظیر، به‌عنوان مقصدی دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز شناخته می‌شود.

سفر به گرگان روح و جسم هرکسی را جلا داده و جانی تازه به او می‌بخشد.

دیدنی های گرگان

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان
پارک جنگلی ناهارخوران گرگان ناهارخوران قدیمى ترین تفرجگاه استان گلستان در گرگان است که بسیارى از ایرانیان با آن آشنایى دارند. نهارخوران در 4 کیلومترى جنوب شهر گرگان واقع شده است. این پارک مجموعه اى از فضاهاى جنگلى در اطراف جاده و همچنین حاشیه رودخانه و محدوده هاى تاسیسات شهردارى و جهانگردى را شامل میشود که از سال 1338 توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور به منظور تامین تفرجگاه اهالى گرگان در اختیار شهردارى گرگان قرار داده شده است.این مجموعه بدلیل موقعیت خاص جغرافیایى و واقع شدن در دو دامنه پر شیب، داراى آب و هواى مناسبى میباشد و همواره پذیراى گردشگران بسیارى است.در حال حاضر این مجموعه داراى رستوران و مهمانسرا متعلق به شهردارى و سازمان ایرانگردى و جهانگردى است، که در آن چند هتل و دهها ویلا نیز وجود دارد. درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران ، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی دیدنی را در منطقه ایجاد کرده که نه تنها مردم استان بلکه گردشگران بی شماری در تمام ایام سال وبخصوص تعطیلات نوروز و تابستان به آن روی می آورند .

 

جاذبه های گردشگری گرگان

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان ناهارخوران قدیمى ترین تفرجگاه استان گلستان در گرگان است

 
منطقه حفاظت شده جهان‌نما
مرکز تفریحی جهان‌نما با برخورداری از طبیعت زیبا و جانوران وحشی، از منابع باارزش استان گلستان می‌باشد. که در مناطق مرتفع جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی، در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده جهان‌نما، از نام دهکده ییلاقی آن اقتباس شده و بخش مهم آن در حوزه شهرستان کردکوی و ناحیه شرقی آن در حوزه شهرستان گرگان قرار دارد. زیستگاه ترکت که بخشی از منطقه جهان‌نما را تشکیل می‌دهد، محل زیست گونه‌های باارزشی نظیر مرال، شوکا، پلنگ، خرس، خوک وحشی، گرگ و گربه وحشی بوده و یکی از بخش‌های مهم این منطقه است. در منطقه حفاظت شده جهان‌نما غاری به همین نام وجود دارد. 

جاذبه های گردشگری گرگان

مرکز تفریحی جهان‌نما با برخورداری از طبیعت زیبا و جانوران وحشی، از منابع باارزش استان گلستان می‌باشد

 
“زیارت” روستایی شگفت‌انگیز در گرگان
زیارت روستایی است با ارتفاع هزار متر از سطح دریا که در مسیر یکی از راه​‌‌های قدیمی و محل اتصال شاهرود و فلات مرکزی ایران به دریای خزر واقع شده است، این مسیر که اکنون جز برای کوهنوردی مورد استفاده قرار نمی‌​گیرد یکی از مسیر‌‌های پرتردد گذشته و مورد استفاده افراد محلی و مسافران بوده است.

در شمال روستای زیارت، منطقه نهارخوران شهر گرگان و ارتفاعات بندسر و خمام شهر و در جنوب آن آبشار زیارت و ارتفاعات پوشیده از جنگل و در اطراف آن ارتفاعات ادیم، مازوکش و کمرسر قرار دارد که با توجه به محل قرار گرفتن خود روستا که روی شیب کوه و در دره رود خاصه​ رود بین دو دامنه کوهستانی و جنگلی واقع شده است منظره زیبایی را پدید می​آورد.

جاذبه های گردشگری گرگان

“زیارت” روستایی شگفت‌انگیز در گرگان می باشد

 

خلیج گرگان
خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است.

خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استان‌های گلستان و مازندران) به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.

  

جاذبه های گردشگری گرگان

خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است

 
دیوار بزرگ گرگان
دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شده است دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته‌است. هم‌اکنون تقریباً تمام این دیوار از میان رفته‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است.[ این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌است.

   

جاذبه های گردشگری گرگان

دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است

 
موزه صنایع دستی گرگان
موزه صنایع دستی گرگان که در واقع خانه امیر لطیفی می باشد به مساحت ۹۵۶ متر مربع دربافت قدیم گرگان، خیابان امام خمینی جنب مسجدجامع و بازارچه سنتی نعلبندان واقع شده است .

موزه صنایع دستی گرگان در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک به عنوان منزل مسکونی ساخته شد اما اکنون به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان که بنایی دو طبقه با دوبخش هسته اصلی بنا و بخشهای خدماتی است مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد و یکی از جاذبه های گردشگری استان گلستان محسوب می گردد .   

جاذبه های گردشگری گرگان

موزه صنایع دستی گرگان در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک ساخته شد

 

مسجد جامع گرگان
مسجد جامع گرگان که در بازار سنتی و قدیمی نعلبندان شهر گرگان قرار دارد، از بناهای دوره سلجوقیان است و از این حیث از جاذبه های تاریخی و مذهبی مشهور شهر و استان به شمار می رود.

این مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان است که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز بهره می‌برد.

تزیینات معماری که در ساخت مسجد جامع گرگان به کار برده شده است، ترکیبی از آجر و کاشی، کاشی هفت رنگ و مناره آجری با خطوط کوفی مربوط به دوره سلجوقی است.

   

جاذبه های گردشگری گرگان

مسجد جامع گرگان که در بازار سنتی و قدیمی نعلبندان شهر گرگان قرار دارد

 
«بازار نعلبندان»
«بازار نعلبندان» که شلوغ ترین بازار بومی در گرگان است، یکی از اماکن تاریخی گرگان به حساب می آید و یک زمانی بزرگترین بازار شمال کشور محسوب می شد .این بازار در داخل بافت قدیم شهر قرار دارد و در روزگاران گذشته از مراکز مهم داد و ستد کالا بوده است . بازار قدیمی گرگان که قدمتی دیرینه دارد، از نظر سبک معماری و راسته های مربوطه، یکی از زیباترین بازارهای استان منطقهٔ شمال ایران محسوب می شود. این بازار یکی از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومی و غیربومی است و محصولات مهم صنایع دستی آن، به ویژه دستبافت های ترکمنی معروفیت خاصی دارد.   

جاذبه های گردشگری گرگان

«بازار نعلبندان» که شلوغ ترین بازار بومی در گرگان است

 

برج المان
برج نماد میدان بسیج گرگان و با ۵۷ متر ارتفاع، دومین برج مرتفع کشور است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این برج می‌توان به رستوران گردان، تراس مخصوص با چشم‌انداز زیبا از شهر گرگان، صاعقه‌گیر و آنتن ۱۵ متری با قابلیت تجهیزات ارتباطی اشاره کرد.   

جاذبه های گردشگری گرگان

برج نماد میدان بسیج گرگان و با ۵۷ متر ارتفاع، دومین برج مرتفع کشور است.

 
شاهکوه
شاهکوه روستایی است کوهستانی واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان می‌رسد و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان قرار می‌گیرد. این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا قرار دارد و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط زمینی از طریق راه شوسه دارد. شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد است و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. در پاییز و زمستان مردم این منطقه به علت سردی هوا و عدم امکان کشت‌وکار به شهرهای گرگان و شاهرود کوچ می‌کنند. اما در تابستان شاهکوه جمعیت فراوانی را در خود جای می‌دهند و جمعیت آن به حدود پانصد خانواده می‌رسد.    

جاذبه های گردشگری گرگان

شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد است

 

گردآوری: بخش گردشگری

 

منبع:

 seeiran.ir
wikipedia.org

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا