گردشگری

آشنایی با دشت لاله‌های واژگون گلستان‌ کوه خوانسار

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

گلستان کوه,عکس گلستان کوه,گلستان کوه اصفهان

گلستان کوه به خاطر لاله های واژگونش شهرت یافته است

 

سراسر منطقه ی گلستان کوه پر از جاذبه های طبیعی است که هر یک جلوه ای تماشایی را به منطقه بخشیده اند. شاید با ارزش ترین گنجینه ی منطقه، دشت لاله های واژگون باشد که لباس متفاوتی را بر تن طبیعت می نشاند و منظره ای کم نظیر را در فصل بهار به وجود می آورد

 گلستان کوه کجاست؟

گلستان کوه کوهی است که در ۱۵ کیلومتری خوانسار با ارتفاع ۳۶۳۱ متر از سطح دریا که برای لاله‌های واژگونش شهره است. گلستان کوه در جنوب شهرستان خوانسار و ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا می‌باشد که سراسر آن، پوشیده از گون‌های گزنگبین، پیاز وحشی (موسیر) و انواع گلهای زیبا است و از نظر پوشش گیاهی دارای ۷۰ گونه گیاهی می‌باشد.

منطقه ی حفاظت شده ی گلستان کوه یکی از با ارزش ترین گیاهان بومی ایران به نام لاله واژگون را در خود جای داده است.

منطقه گلستان کوه با وجود قرار گیری در کویر مرکزی ایران دارای اقلیمی کوهستانی می باشد.

 

گلستان کوه,عکس گلستان کوه,گلستان کوه خوانسار

گلستان کوه در جنوب شهرستان خوانسار قرار دارد

 
طبیعت گلستان کوه:
گلستان کوه از مقصدهای پربازدید طبیعت‌گردی در منطقه است. گلستان کوه از مناطق دیدنی خوانسار است که در فصل بهار پر از گلهای اشک مژگان و لاله سرنگون می‌شود که این گلها درمیان بوته‌های گزانگبین و حتی به روی صخره ها می رویند و برخی از گل‌های این منطقه خاصیت داروئی نیز دارند.

بهترین زمان بازدید از این منطقه از فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه می‌باشد.

در کنار گلستان کوه اقلیم کوهستانی و برف گیر رو به شمال کوهساران زاگرس و در برخی از استانهای سردسیر کشور همانند چهارمحال و بختیاری و لرستان نقاط انگشت شمار از رویشگاههای طبیعی لاله های واژگون در ایران است در کنار رویش لاله های واژگون گلهای بنفش رنگ، موسیر، گزانگبین، باربچه و انواع دیگری از گیاهان مرتعی در هر بهار زینت بخش گلستان کوه است. مناظر زیبا و پوشش گیاهی منحصر به فرد این منطقه همه ساله هزاران نفر از مشتاقان طبیعت را به سوی خود می کشاند.

 

وجود چشمه های پرآب، این دشت زیبا را به نقطه ای بی نظیر در استان اصفهان بدل کرده است. ولی این طبیعت بی نظیر هر روز رو به تخریب و نابودی می رود و دوستداران طبیعت در هر سال نشانه های کمتری از این طبیعت بکر را نسبت به سالهای قبل از آن می یابند. بوته کنی بی رویه، بهره برداری افزون بر ظرفیت و نیز تغییرات طبیعی ناشی از عوامل مخرب عرصه طبیعی گلستانکوه خوانسار را کوچکتر کرده است.

 

این منطقه به سبب رویش گونه های منحصر به فرد از گیاهان مرتعی و نیز لاله های واژگون در دومین ماه از بهار هرسال، غنیمتی از طبیعت در استان اصفهان است که به تدریج از کف می رود. هر دوستدار طبیعتی می داند که گلهای وحشی تنها در اقلیم خود می رویند و آنان که هر ساله به قصد تفرج به سوی گلستانکوه هجوم می برند و پنهان از دیدگان محیط بانان عرصه های منابع طبیعی، لاله ها را از ساقه جدا می کنند در واقع مرگ طبیعت را رقم می زنند. بوته کنی و چیدن لاله های واژگون آن هم در فصل تکثیر و رویش کندن زمین جهت یافتن موسیر که گیاهی است درمانی و خوراکی و قیمت دار توسط عده ای از روستائیان مناطق اطراف گلستانکوه موجب بیرون افتادن ریشه و پیاز گل لاله واژگون و نابودی و عدم رویش مجدد گل در سالهای بعد شده و به عینه گلستانکوه در حال تبدیل شدن به کویر است. و دیری نخواهد پایید که در گلستانکوه دیگر گلی نخواهد روئید و این دشت زیبا بر نام بی مسمای خود خواهد گریست.

 

شاید در استان اصفهان به دلیل کویری بودن منطقه انتظار دیدن شهرهای کوهستانی و همچنین روستاهای پرآب کمی دور از انتظار باشد اما در هر گوشه ای از این استان روستاها و شهرهای بسیار زیبایی وجود دارند که خود به تنهایی می توانند قطب گردشگری استان باشند و از بار گردشگری شهر اصفهان بکاهند. خصوصاً اگر این گردشگران بیشتر به طبیعت و اکوتوریسم علاقمند باشند.

 

گلستان کوه,عکس گلستان کوه,آب و هوای گلستان کوه

آب و هوای گلستان کوه در بهار بسیار معتدل می باشد

آب و هوای منطقه گلستان کوه:
قامت استوار گلستان کوه و کوهستان زاگرس سایه ی خود را بر منطقه افکنده و  اقلیم کوهستانی و برف گیر رو به شمال کوهساران زاگرس آب و هوایی متفاوت نسبت به مرکز استان اصفهان را به این منطقه هدیه کرده است. بهار و تابستان های معتدل و مطبوع و پاییز و زمستان های برف گیر و سرد ارمغان این اقلیم برای منطقه می باشد.

راه ارتباطی به گلستان کوه:
راه‌های ارتباطی به این شهر خمین – گلپایگان و اصفهان – داران است. گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متر در مسیر خوانسار به اصفهان و در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار قرار دارد. از تهران بعد از سه‌راه سلفچگان، به‌ سمت خمین و گلپایگان ادامه مسیر می‌دهید تا به خوانسار برسید، با طی مسیری 15 کیلومتری به روستای دره‌بید می‌رسید، از اینجا به بعد می‌توانید با توجه به علامت‌هایی که با گل لاله واژگون مشخص شده‌اند مسیر را ادامه دهید و از صحت مسیری که انتخاب کرده‌اید مطمئن شوید.

امکانات رفاهی منطقه
برای آنکه تماشای زیبایی های منطقه برای بازدیدکنندگان آسانتر باشد در طی طرح ساماندهی این گردشگاه طبیعی که توسط فرمانداری خوانسار و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی صورت گرفت. نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ اتومبیل، سکوهای محل استقرار گردشگران و امکاناتی از این دست برای این منطقه انجام شد.

 

گردآوری: بخش گردشگری

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا