رازهای موفقیت

کار در فست فود؛ از باراک اوباما تا جف بزوس

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از رازهای موفقیت همراه باشید :

برترین ها – ترجمه از حمید پاشایی: همه باید از یک جایی شروع کنند. برای این سلبریتی ها، شروع از پخت همبرگر و درست کردن بستنی در رستوران های فست فود مثل مک دونالدز و دیری کوئین حاصل شد.

باراک اوباما (Barack Obama)

باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده رزومه بسیار قابل توجهی دارد. ولی اولین شغل او در نوجوانی در شهر هونولولو این بود که کلاه به سر بگذارد، پیشبند به تن کند و در فروشگاه بسکین رابینز (Baskin-Robbins) حداقل حقوق قانونی را دریافت کند.

اوباما در پستی در لینکدین در سال 2016 نوشت: «گلوله کردن بستنی دشوارتر از آن چیزی که به نظر می رسد. این کار می تواند شدیداً به مچ ها آسیب برساند. اولین شغل تابستانی من خیلی فوق العاده نبود، ولی به من درس های آموزنده ای یاد داد. مسئولیت، کار سخت، ایجاد تعادل بین شغل و دوستان، خانواده و مدرسه. و البته با اینکه شاید علاقه ام به بستنی بعد از خوردن تعداد زیادی بستنی رایگان را از دست داده باشم، هرگز آن شغل یا کسانی که به من آن فرصت را دادند را فراموش نخواهم کرد، و اینکه چطور به من کمک کردند تا به جایی برسم که الان هستم.»

البته یک چیز دیگر هم هست که اوباما در مورد آن تجربه به خاطر می آورد. او در همایشی در شهر دنور در سال 2014 گفت: «کمی اضافه حقوق مسلماً کمک زیادی در آن زمان به من می کرد!»

باراک اوباما، و هفت سلبریتی دیگری که با کار در فست فود حرفه خود را شروع کردند

لین مانوئل میراندا (Lin-Manuel Miranda)

پیش از اینکه سازنده موزیکال «همیلتون» برنده جوایز تونی و گرمی شود، مسئول صندوق فروشگاه بود و در رستوران مک دونالدز کار تحویل سفارش را انجام می داد.

میراندا در مصاحبه ای با کریس جونز نقد نویس روزنامه Chicago Tribune در سال 2016 گفت: «من از 10 صبح تا 2 بعدازظهر پشت کانتر بودم، به همین خاطر من کسی بودم که اگر صبحانه تان خیلی دیر می شد سرش داد می زدید.»

ولی میراندا که در نیویورک سیتی بزرگ شد در توئیتی اشاره کرد که اولین شغل او در مک دونالدز کاملاً ارزشش را داشت، چرا که به او کمک کرد آهنگ Delivery را برای نسخه بازسازی شده موزیکال Working در سال 2009 بنویسد.

میراندا در این مورد گفته: «بهترین چیز در مورد آن شغل این بود که ما از معدود فروشگاه های مک دونالدز بودیم که کار دلیوری غذا را انجام می دادیم، و با دلیوری، شما انعام دریافت می کنید. و وقتی که درآمد شما 4.25 دلار در ساعت باشد، انعام برایتان بسیار مهم است. آهنگ من نیز در همین مورد است. این آهنگ در مورد سختی کار کانتر است، که واقعاً به من اضطراب می داد.»

میراندا گفته که مقدار زیادی از آن اضطراب از این ناشی می شد که اطمینان حاصل کند موجودی صندوق او در پایان روز منطقی به نظر می رسید. او در مصاحبه با جونز گفت: «صندوق باید در بازه 2 دلار منطقی به نظر می رسید، در غیر این صورت از دستمزد شما کم می شد. به همین خاطر بسیار استرس زا بود. ولی دلیوری غذا حس آزادی می داد. در هنگام دلیوری، شما قدم می زنید و لباس خودتان را به تن دارید. من 14 سالم بودم، پس باید دختران را در مدرسه تابستانی می دیدم و از آن ها می پرسیدم “هی، حالت چطوره”. ولی واقعاً اینطور نبود. من بوی همبرگر می دادم. ولی این بخش آزادی بخش شغل بود، و موضوع آن آهنگ هم همین است.»

فارل ویلیامز (Pharrell Williams)

فارل ویلیامز خواننده آهنگ Happy شاید به خاطر تبلیغ ساندویچ های رستوران Arby’s شناخته می شود، ولی اولین تجربه شغلی او در واقع در مک دونالدز بود. فقط مسئله اینجاست که تجربه خیلی موفقی نبود.

ویلیامز در مصاحبه با برنامه «آخر شب با ست میرز» شبکه NBC گفت: «من نه فقط یک بار، بلکه سه دفعه از مک دونالدز اخراج شدم. من تنبل بودم، خیلی تنبل.»

این خواننده به یاد می آورد که زمانی که قسمت غذاخوری را تِی می کشید، حواسش به وسیله موزیکی که در حال پخش بود پرت می شد. البته، این در نهایت برایش نتیجه بخش بود: حالا ویلیامز چندین نامزدی جواز گرمی و جوایز آکادمی را دارد.

باراک اوباما، و هفت سلبریتی دیگری که با کار در فست فود حرفه خود را شروع کردند

گوئن استفانی (Gwen Stefani)

گوئن استفانی ستاره پاپ در صدر جدول های مختلف موسیقی قرار گرفته و به عنوان داور میهمان در برنامه The Voice شبکه NBC هنرنمایی کرده است. ولی اولین شغل او در نوجوانی در شهر آناهایم کالیفرنیا، درست کردن بستنی در رستوران Dairy Queen بود.

استفانی در مصاحبه ای با هفته نامه Us Weekly در مورد این شغل خود گفت: «زمانی که در آنجا کارم را شروع کردم، لباسم کاملاً اندازه ام بود. وقتی کارم را در آنجا به پایان رساندم، دیگر لباس هایم اندازه ام نبودند.»

در واقع، برادر استفانی به نام اریک و دوست آن ها به نام جان اسپنس زمانی که با هم در فروشگاه دیری کوئین کار می کرند، ایده گروه موسیقی No Doubt به ذهنشان خطور کرد.

به نظر می رسد استفانی همچنان طرفدار این برند باشد. در سال 2015، این ستاره موسیقی عکسی از یک بستنی دیری کوئین در توییتر پست کرد.

جی لنو (Jay Leno)

یکی دیگر از اعضای شبکه فارغ التحصیلان مک دونالدز جی لنو است، مجبری برنامه گاراژ جی لنو در شبکه CNBC.

در سال 2014، لنو در برنامه 60 دقیقه CBS حضور پیدا کرد و به رستوران قدیمی مک دونالدز در ماساچوست که در جوانی در ان جا کار می کرد سر زد و به شوخی گفت: «من امشب در برنامه “نمایش امشب” نیستم. مجبور بودم که به اینجا برگردم.»

در دوران دبیرستان، لنو اولین جایزه خود برای اجرای نمایش کمدی را در مراسم استعدادیابی منطقه ای مک دونالدز دریافت کرد. لنو در این مورد گفته: «آن اولین بار بود که برای جوک گفتن پول در آوردم!»
چندین دهه بعد و علی رغم در آمد میلیونی، لنو همچنان طرفدار مک دونالدز است. در حقیقت، او حتی از کوپن های مخصوص برای خرید غذای Happy Meal مک دونالدز نیز استفاده کرده است.

جف بزوس (Jeff Bezos)

بر اساس اعلام مجله فوربس، جف بزوس مؤسس و مدیرعامل آمازون با ارزش خالص 120 میلیارد دلار ثروتمندترین مرد در جهان است. ولی مدت ها پیش از اینکه بزوس سلطان تجارت الکترونیک شود، با کار کردن در رستوران فست فود مک دونالدز در مورد مسئولیت و خدمات مشتری یاد گرفت.

بزوس در مصاحبه با مجله Fast Company گفت: «من در آنجا آشپز بودم. آن ها به من اجازه نمی دادند که نزدیک مشتریان شوم. این دوره نوجوانی من بود. در واقع این طور به من می گفتند که “هوم، چرا اون پشت کار نمی کنی”؟»

این اولین تجربه بزوس در خرده فروشی بود، و اوضاع همیشه هم به شکلی خوب پیش نمی رفت.

کادی تیتس در کتاب خود به نام «فرصت طلایی: حرفه های قابل توجه که از مک دونالدز آغاز شدند» از زبان بزوس نوشته: «اولین هفته ای که سر کار بودم، یک سس کچاپ بزرگ آویزان به دیوار در آشپزخانه باز شد و مقدار بسیار زیادی کچاپ در هر گوشه غیر قابل دسترس آشپزخانه ریخته شد. از آنجایی که من نیروی جدید بودم، مایع پاک کننده را به من دادند و گفتند “شروع کن!”»

با این حال، این شغل ارزشش را داشت. بزوس در کتاب «فرصت طلایی» توضیح داده: «شما می توانید در هر شغلی مسئولیت را یاد بگیرید، اگر آن را جدی بگیرید. شما وقتی به عنوان یک نوجوان در مک دونالدز کار می کنید چیزهای زیادی یاد می گیرید. این متفاوت از چیزهایی است که در مدرسه یاد می گیرید. ارزش آن را دست کم نگیرید!»

باراک اوباما، و هفت سلبریتی دیگری که با کار در فست فود حرفه خود را شروع کردند

جنیفر هادسون (Jennifer Hudson) و کوئین لطیفه (Queen Latifah)

در برنامه «شوی کوئین لطیفه» که از سال 2013 تا 2015 پخش می شد، کوئین لطیفه و جنیفر هادسون دور هم نشستند و در مورد تجربه مشترکی که هر دو داشتند صحبت کردند: کار کردن در رستوران برگر کینگ.

لطیفه تعریف کرد: «من همبرگر درست می کردم، همبرگر می پختم، سیب زمینی سرخ کرده درست می کردم، نوشیدنی آماده می کردم… چون که در آن زمان دستگاه های نوشیدنی هنوز در داخل رستوران بودند. من دستشویی ها را طوری تمیز می کردم که انگار دستشویی خانه خودم بودند. بعد از اینکه من آنجا را نظافت می کردم، واقعاً دلتان می خواست از آن دستشویی استفاده کنید. مسئله اخلاق کاری است، وگرنه دلم نمی خواست آن کار را انجام دهم.»

هادسون در این برنامه به کوئین لطیفه گفت که در قسمت خدمات سواره (drive-thru) رستوران برگر کینگ کار می کرد، و پشت میکروفون آنجا آواز می خواند. زمانی که کسی نزدیک می شد بوقی به او هشدار می داد، و وقت نمایش فرا می رسید.

هادسون در این برنامه گفت: «زمانی که آن ها از مسیر ماشین نزدیک می شدند، علامتی برای من بود که شروع به آواز خواندن کنم.»

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین رازهای موفقیت همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا