گردشگری

غار نینگوو، غار یخی منحصر بفرد (+تصاویر)

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

غار نینگوو,غار یخی نینگوو,غار یخی چین

غار نینگوو در چین

 

غار یخی در چین
در کوه های استان شانشی در چین بزرگ ترین غار یخی کشور قرار دارد، غاری با اعماق ۸۵ متر که در کناره ی یک کوه شکل گرفته است. دیواره ها و کف این غار پوشیده از لایه های ضخیم یخ است و قندیل های بزرگ یخی از سقف آویزان است. غار نینگوو یک ویژگی منحصربفرد دارد و آن این که حتی در تابستان که دمای بیرون به ده ها درجه سانتی گراد می رسد باز هم یخ زده است.

 

غار نینگوو,غار یخی نینگوو,غار یخی چین

عکس های غار نینگوو در چین

در سراسر اروپای قاره ای، آسیای مرکزی و آمریکای شمالی غارهای یخی زیادی هست که هوای داخل آن ها در تمام مدت سال زمستانی است! بیشتر این غارهای یخی در کشورهای سرد مثل ایسلند، روسیه و آلاسکا وجود دارند، پدیده ای که به دلیل هوای سرد این کشورها در تمام مدت سال اصلا اتفاق عجیبی نیست! آب و هوای سرد این کشورها به غارها اجازه می دهد تا به طور طبیعی در تمام مدت سال سرد و یخ زده باشند. با این حال کشورهایی که آب و هوای گرم دارند هم از وجود این غارهای یخی بی نصیب نمانده اند.

 

غار نینگوو,غار یخی نینگوو,غار یخی چین

غار یخی در چین

بیشتر این غارها یک جور تله ی سرمایی دارند و در واقع سازوکار آن ها به این ترتیب است که یک خروجی یا دودکشی دارند که در زمستان ها هوای سرد را به داخل غار می آورد اما در تابستان اجازه ی ورود هوای گرم به داخل غار را نمی دهد. در زمستان، هوای متراکم سرد به داخل غار می آید و جایگزین هر نوع هوای گرمی که در داخل غار هست می شود. در تابستان هوای سرد همچنان در غار باقی می ماند چون هوای نسبتا گرم سطحی سبک تر است و نمی تواند وارد شود.

 

غار نینگوو,غار یخی نینگوو,غار یخی چین

عکسهای غار یخی در چین

یخ های داخل غار مثل یک بافر به ثابت ماندن دمای هوای داخل غار کمک می کنند به این ترتیب که هر نوع هوای گرمی که به داخل غار می آید فورا توسط یخ ها خنک می شود آن هم قبل از اینکه بتواند در هوای داخل غار تغییرات جدی به وجود بیاورد و آن را گرم کند. مطمئنا مقداری از یخ ها آب می شوند اما دمای محیط داخل غار همچنان ثابت باقی می ماند. در زمستان این شرایط برعکس می شود: وقتی هوای خیلی سرد به داخل غار می آید هر آب مایعی که در داخل غار وجود دارد یخ می زند، حرارت آزاد می کند و از پایین رفتن بیش از حد دمای غار جلوگیری می کند.

 

غار نینگوو,غار یخی نینگوو,غار یخی چین

غار یخی

 

 برای اینکه غارهای یخی شکل بگیرد باید مقدار زیادی آب در زمان مناسب وجود داشته باشد. در زمستان آب و هوا باید طوری باشد که کوه ها پوشیده از برف شوند و در تابستان هم باید دمای هوا  تا حدی بالا برود که برف ها آب شوند اما نه گرمای قابل توجه! چون گرمای بیش از حد می توان شکل ظاهری این غارها را به هم بزند. برای اینکه یک غار یخی شکل بگیرد و حالت خود را حفظ کند باید حتما بین همه ی فاکتورها توازن وجود داشته باشد.


غارهای یخی یک جور غارهای طبیعی هستند که در تمام مدت سال مقادیر قابل توجهی یخ دارند برای این اتفاق باید بخشی از این غار همیشه دمای زیر صفر داشته باشد و البته در این بخش باید حتما مقادیر زیادی آب باشد.

 

منبع: eligasht.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا