خواص مواد غذایی

خواص موز

moz

موز در صورت رسیده بودن عطری مطبوع داردـ خوش طعم و شیرین است و دارای ویتامین آ، ب و ث و هشتاد درصد قند می باشد و نیز دارای آهن و فسفر و پتاس و سدیم می باشد ولی قند آن خوب نیست و مبتلایان به یبوست نیز نباید آن را مصرف کنند ـ موز یک میوه خون ساز است برای چاق شدن می توانید از موز استفاده کنید و اگر مبتلا به شوره سر هستید می توانید موز انتخاب کنید.

در پوست آن خواص بسیاری نهفته است . خاکستر آن برای بند آوردن خونریزی مفید است. میوه آن نرم و بسیار مغذی است و قدرت غذای آن از غذای سیب زمینی بیشتر است. موز دارای فلزاتی مانند آهن، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی است ولی از نظر چربی خون کلسیم ، سلولز و … فقیر است.

افرادی که مبتلا به بیماری آلبومین هستند می توانند موز را همراه غذای مناسب دیگر میل نمایند، چون فاقد مواد سفیده (آلبومین) است و برای آن ها مفید می باشد و افرادی که مبتلا به بیماری مرض قند هستند بهتر است از موز استفاده نکنند. بیشتر افراد از خوردن موز حساسیت دارند و زبان آن ها ورم و جوش می زند به این اشخاص توصیه می شود که پس از خوردن موز بلافاصله یک میوه ی ترش، آب میوه میل نمایند. موز یکی از میوه های مفید و خون ساز است و باعث زیبایی چهره می شود.

کسی که بخواهد چاق شود موز بخورد!!!

موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است. برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا 2 متر می رسد. گلهای آن مجتمع و به صورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن به رنگ زرد در می آید.

موز از 4000 سال قبل در هندوستان کشت می شده است. در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزائر قناری بردند و سپس به وسیله میسیونر مذهی اسپانیولی به نواحی قاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می شود.

موز را هنگامیکه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا به وسیله گرما دادن آنرا می رسانند.

موز انواع مختلف دارد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی دارد.

در کشورهای استوایی معمولاً موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند . در کشوهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می کنند.

هنگامیکه موز انتخاب می کنید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است. موز نارس به دلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است.

bananas-tree

خواص دارویی:

ـ موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می کند. موز انرژی زیادی دارد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص مسن می باشد.

ـ به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.

ـ موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است.

ـ موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتماً باید موز بخورند.

ـ موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.

ـ موز درمان زخم معده و روده می باشد.

ـ گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.

ـ شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی است.

ـ جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.

ـ ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.

ـ ریشه موز دفع کننده کرم معده است.

ـ موز نفاخ است و زیاد خوردن آن خصوصاً در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.

ـ موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.

ـ برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.

ـ موز به علت دارا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید خوردن آن را افراط کنند.

ـ موز به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند کمک می کند همچنین خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول می باشد. ماده معجزه آسا موجود که در موز سیستم گردش خون را تنظیم می کند پتاسیم است. به عنوان مثال در مطالعه 859 نفر مرد و زن که به وسیله دانشگاه Sandiago کالیفرنیا و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شد . تحقیقات نشان داد که افرادی که روزانه از غذایی که دارای پتاسیم بالایی هستند استفاده می کنند مثل موز 40% کمتر خطر ابتلا به حمله قلبی را دارنند.

تحقیق دیگری نشان داد که کسانی که به طور روزانه به جیره غذایی خود پتاسیم اضافه می کنند ضمن اینکه از حملات قلبی جلوگیری می شود بلکه باعث کاهش خون نیز می گردد.

اثر پتاسیم خیلی قوی است دانشمندان می گویند افزودن پتاسیم به غذای روزانه باعث پایین آمدن فشار خون می شود و وقتی که پتاسیم را از چیره ی غذایی حذف می نمایند فشار خون بالا می رود.

تحقیقاتی که در دانشگاه Temple فیلادلفیا انجام شده نشان می دهد که حذف پتاسیم از غذای 12 نفر که فشار خون بالاتر داشتند بعد از 10 روز فشار خونشان بالاتر رفته است. چه مقدار پتاسیم باید به غذا افزود؟ بررسی که در دانشگاه Naples ایتالیا انجام شده نشان می دهد که 81% افرادی که فشار خون بالایی دارند اگر از 3 الی 6 جیره ی غذایی که پتاسیم بالا دارند مثل موز استفاده کنند میزان دارو درمانی آنها به نصف و در بعضی کاملاً قطع  گردیده است.

درمان طبیعی زخم معده:

تحقیقات نشان می دهد که اثر موز بر روی زخم بیشتر از داروهای گران قیمت است که به وسیله پزشک تجویز می شود. بررسی های آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات نشان می دهد که موز یک ماده حفاظ کننده می باشد. هر چند تحقیقات کاملتری لازم می باشد تا به عمل یک تکه موز در سیستم هاضمه پی برد. تحقیقات انجام شده در کالج Kastuba هند نشان می دهد که عامل شیمیایی موجود در موز به نام Inhibitor Protease واقعاً باکتری عامل اولسر را متوقف می کند. محققین دیگر در دانشگاه England New در استرالیا نشان می دهد که موز از برگشت اولسر جلوگیری می نماید همان طوری که داروهای گران قیمت این کار را انجام می دهد عوارض جانبی نیز ندارد.

رمز این تحقیقات این بود که این موزها کاملاً رسیده و قهوه ای بودند در این مرحله موز ماده ای تولید می کند که همان لایه پوششی تولید شده در معده است که بر اثر اسید معده کاهش پیدا می کند.

در طول این مدت محققین اثرات درمانی موز را نیز دنبال نموده اند. در تحقیقی که بر روی حیوانات در دانشگاه Kerala در هند انجام شد معلوم گردید که موز نرسیده خشک شده سطح LDL کلسترول را کاهش می دهد که این نوع کلسترول نوع مضر کلسترول می باشد که باعث انسداد رگها می شود و از تغییرات شیمیایی بین عضلات قلب که خود می تواند عامل بیماری Vascular Cardio گردد جلوگیری کند. تحقیق دیگری در Dehli New نشان می دهد که پودر موز خشک شده می تواند درد را کاهش دهد.

moz02

ترکیبات شیمیایی :

ـ قند که در موز وجود دارد به سرعت قابل جذب است.

ـ در صد گرم موز مواد زیر موجود است:

انرژی 100 کالری

آب 70 گرم

پروتئین 8/0 گرم

چربی 2/0 گرم

قند 5/6 گرم

کلسیم 8 میلی گرم

فسفر 25 میلی گرم

آهن 7/0 میلی گرم

سدیم 1 میلی گرم

پتاسیم 370 میلی گرم

ویتامین آ  190 واحد

ویتامین ب (1) 05/0 میلی گرم

ویتامین ب (2) 06/0 میلی  گرم

ویتامین ب (3) 073/0 میلی گرم

ویتامین ث 10 میلی گرم

در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین، نوروپی تفرین، دوپامین و کاته چولامین وجود دارد.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا