علمی و فناوری

آشنایی با مشاغل سرطان زا

همه ی شغل ها سختی ها و مشکلات خاص خود را دارند و حتی در طولانی مدت باعث آسیب های جسمانی می شوند. از طرفی، بیماری سرطان به یکی از مشکلات شایع بشر تبدیل شده که ژنتیک و سبک زندگی را مهم ترین عامل بروز آن می دانند. از آنجایی که بخش قابل توجهی از عمر ما در حین کار سپری می شود، بنابراین شغل ما بخشی از سبک زندگی ما محسوب می شود و ویژگی های آن اثری مستقیم بر سلامتی ما دارد. در ادامه به ۱۳ شغلی می پردازیم که خطر ابتلا به سرطان در آن ها بالا است.

 

۱- مهمانداران هواپیما

طبق تحقیقات، خدمه ی پرواز در ارتفاعات بالا در معرض تابش یون ساز بیشتری قرار می گیرند و این مسأله احتمال بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سینه، گردن رحم، رحم، نیروئید، مری، روده ی بزرگ، معده و کبد، لوز المعده را افزایش می دهد. برخی آمارها حاکی از آن است که در زنان مهماندار نرخ ابتلا به سرطان سینه ۵۰ درصد بیشتر از سایر زنان بوده و نرخ ابتلا به انواع غیر ملانوم سرطان پوست هم ۴ برابر بیشتر است.

 

آشنایی با مشاغل سرطان زا, شناخت شغل های سرطان زا

خدمه ی پرواز در ارتفاعات بالا در معرض تابش یون ساز بیشتری قرار می گیرند

 

۲- خلبان ها

کابین خلبان به اندازه ی دستگاه های برنزه کننده مثل سولاریوم برای پوست خطرناک است. طبق تحقیقات، نرخ ابتلا به انواع ملانوم سرطان پوست (خطرناک ترین نوع این سرطان) در خلبان ها و دیگر خدمه ی پرواز ۲ برابر بیشتر از سایر مردم است و خلبان ها  در زمان حضور در کابین، به اندازه ی ۲۰ دقیقه استفاده از دستگاه های برنزه کننده، در معرض پرتوهای فرابنفش آ (UVA) قرار می گیرند. خطرات ناشی از پرتوهای فرابنفش آ در زمان پرواز بر بالای ابرهای فشرده یا مناطق برفی بیشتر می شودد. اگرچه محققان توصیه می کنند از شیشه هایی برای پنجره ی جلوی هواپیما استفاده شود که جلوی پرتوهای فرابنفش را بگیرد، اما خلبان ها هم باید همیشه از کرم ضدآفتاب استفاده کنند و به طور مرتب برای معاینه ی مربوط به سرطان پوست به پزشک مراجعه کنند.

 

مشاغل سرطان زا,معرفی مشاغل سرطان زا

کابین خلبان به اندازه ی دستگاه های برنزه کننده مثل سولاریوم برای پوست خطرناک است

 

۳- جوشکارها

طبق پژوهش های صورت گرفته، قرارگیری در معرض گاز جوشکاری، اشعه ها و ماده ی آزبست (پنبه ی نسوز)، میلیون ها جوشکار در سراسر دنیا را در معرض ابتلا به سرطان قرار داده است. این مواد سمی می توانند باعث بروز سرطان های ریه، کلیه، ملانوم چشم و دیگر بیماری ها شوند.

 

دلایل سرطان زا بودن شغل ها, ضررهای شغل های شیفت شب

مواد سمی در جوشکاری باعث بروز سرطان های ریه، کلیه، ملانوم چشم و… می شوند

 

۴- شغل های پشت میزی

نشستن طولانی مدت می تواند منجر به بروز سرطان های روده ی بزرگ و رحم شود. طبق تحقیقات، کسانی که بیشتر زمان روز را در حالت نشسته سپری می کنند، در آن ها خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ ۲۴ درصد بیشتر و خطر بروز سرطان رحم ۳۲ درصد بیشتر است. به ازای هر ۲ ساعتی که به زمان نشستن شما اضافه می شود، این خطر تا حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند. ورزش های گاه و بیگاه از اثرات مخرب نشستن کم نمی کند. بنابراین، در طول روز، به ویژه بعد از وعده های غذایی، بیشتر از جای خود بلند شوید و بدن تان را حرکت دهید.

 

عوارض کشاورزی,ضررهای شغل کشاورزی

نشستن طولانی مدت می تواند منجر به بروز سرطان های روده ی بزرگ و رحم شود

 

۵- ناخن کارها

تنها مواد مانیکور نیست که آسیب جدی ای به سلامتی ناخن کارها وارد می کند. علاوه بر مواد شیمیایی ای که از طریق پوست جذب بدن می شود، این افراد در سالن آرایشگاه انواع گازها و گرد و غبارهای آلوده را تنفس می کنند و این مسأله خطر ابتلا به سرطان و بیماری های تنفسی و تناسلی را افزایش می دهد. کارشناسان توصیه می کنند، سالن های آرایشگاه ها از تهویه ی مناسبی برخوردار باشند و ناخن کارها از لباس های آستین بلند، دستکش و حتی ماسک استفاده کنند. به علاوه آن ها باید دست های خود را به طور مرتب بشویند.

 

شناخت شغل های سرطان زا, عوامل بروز سرطان

مواد شیمیایی از طریق پوست جذب بدن ناخن کارها می شود

 

۶- کشاورزان

سموم ضدآفتی که در تولید مواد غذایی غیر اورگانیک استفاده می شوند نه تنها باعث نگرانی مصرف کنندگان هستند، بلکه صدمات بسیار بیشتری به کشاورزان وارد می کنند. طبق تحقیقات، نرخ ابتلا به بعضی سرطان ها در میان کشاورزان و خانواده های آن ها بیشتر از میزان عادی است. این سرطان ها عبارتند از سرطان خون، لنفوم غیر هوچکین (نوعی سرطان دستگاه لنفاوی)، میلوم متعدد (نوعی سرطان استخوان)، سارکوم بافت نرم (سرطان بافت نرم) و سرطان های معده، مغز، پروستات و پوست. علاوه بر سموم ضد آفت، دود خروجی موتورها، گرد و غبار، ویروس های حیوانات، کودهای شیمیایی، سوخت ماشین های کشاورزی و بعضی میکروب ها، عوامل ابتلا به بیماری در کشاورزان هستند. صدمات ناشی از این بیماری ها ممکن است بلافاصله بعد از اولین قرارگیری در معرض عامل بیماری زا یا بعد از چندین سال قرارگیری مداوم بروز پیدا کند.

 

معرفی مشاغل سرطان زا,آشنایی با مشاغل سرطان زا

سموم ضدآفتی که در تولید مواد غیر اورگانیک استفاده می شوند به کشاورزان آسیب وارد می کند

 

۷- آتش نشان ها

آتش نشان ها علاوه بر سر و کار داشتن با شعله های آتش، ریزش ساختمان ها و استنشاق دود، در معرض ابتلا به سرطان هم قرار دارند. در حقیقت، سرطان عامل اصلی مرگ و میر در میان مأمورین آتش نشانی است. در اثر سوختن پلاستیک، بعضی مصالح ساختمانی و دیگر موادی که در ساخت وسایل روزمره به کار می رود، مواد سمی ای آزاد می شود که آتش نشان ها آن ها را استنشاق می کنند یا جذب بدن شان می شود. طبق پژوهش ها، خطر ابتلا به سرطان در آتش نشان ها کمی بیشتر از سایرین است اما خطر بروز بعضی سرطان ها در آن ها مثل سرطان بیضه و سرطان نادر و بدخیم مزوتلیوما در اثر قرارگیری در معرض ماده ی آزبست (پنبه ی نسوز) به میزان ۲ برابر بیشتر است.

 

انواع شغل های سرطان زا, دلایل سرطان زا بودن شغل ها

سرطان عامل اصلی مرگ و میر در میان مأمورین آتش نشانی است

 

۸- مشاغل شیفت شب

قرار گرفتن در معرض اشعه ها و مواد شیمایی تنها عوامل بروز سرطان نیستند. بر هم خوردن ریتم ساعت زیستی بدن هم می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. سلول های بدن نیازمند نشانه ای از نور هستند تا مانند یک دکمه ی شروع دوباره، ساعت زیستی بدن را فعال کند. وقتی این نشانه وجود نداشته باشد، سلول های بدن ریتم طبیعی خود را از دست می دهند. در نتیجه، نوعی پروتئین سرطان زا به نام c-myc در سلول ها انباشته شده و باعث رشد و گسترش تومور می شود.

 

ضررهای شغل های شیفت شب,عوارض کشاورزی

بر هم خوردن ریتم ساعت زیستی بدن هم می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد

 

۹- کارگران معدن

کار در معدن یکی از مخاطره آمیزترین مشاغل دنیا است و خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ها هم در آن وجود دارد. برای مثال، گرد و غبار معدن های ذغال سنگ خطر بروز سرطان های ریه و معده را بالا می برد. به علاوه، دیگر کارگران معدن هم در معرض مواد سرطان زایی مثل آزبست (پنبه ی نسوز)، اورانیوم و رادون قرار دارند. گاز خروجی تجهیزات حفاری هم یکی دیگر از عوامل بروز بیماری در کارگران معدن است. طبق تحقیقات، کارگرانی که به طور مداوم در معرض این گازها قرار دارند، احتمال ابتلا به سرطان ریه در آن ها ۵ برابر بیشتر از سایر کارگران است.

 

ضررهای شغل های شیفت شب,معرفی مشاغل سرطان زا

کار در معدن خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ها را افزایش می دهد

 

۱۰- کارگران ایزوگام کار

کارگرانی که بام های ساختمان ها و جاده ها را آسفالت می کنند، خطر ابتلا به سرطان در آن ها بالا است. محققان پی برده اند که کارگران ایزوگام کار و دیگر مشاغلی که با قیر داغ سر و کار دارند، بعد از شیفت های کاری، میزان ماده ی شیمیایی هیدروکربن اروماتیک چند حلقه ای در خون آن ها افزایش می یابد. این ماده به دی ان ای صدمه می زند و خطر بروز سرطان را بالا می برد. میزان این ماده ی شیمیایی خطرناک در بدن کارگرانی که از دستکش های محافظ استفاده نمی کنند یا تجربه ی سوختگی داشته اند بیشتر است.

 

ضررهای شغل کشاورزی,مشاغل سرطان زا

سر و کار با قیر داغ خطر بروز سرطان را بالا می برد

 

۱۱- آرایشگرها

استفاده ی گاه و بیگاه از مواد رنگ یا فر مو خطر چندانی برای افراد عادی ندارد، اما سرو کار داشتن مداوم با این مواد برای آرایشگرها بسیار خطرساز است. آمین های اروماتیک موجود در برخی رنگ موها، خطر ابتلا به سرطان مثانه را در آرایشگرها بالا می برد. تصور بر آن بود که از سال ۱۹۷۰ دیگر از این مواد شیمیایی در ساخت رنگ مو استفاده نمی شود، اما تحقیقات جدید از وجود این مواد در خون آرایشگرها حکایت دارد. برای کم شدن خطر، آرایشگرها باید در هنگام استفاده از محصولات شیمیایی دستکش به دست کنند و سالن آرایشگاه از تهویه ی مناسبی برخوردار باشد.

 

آشنایی با مشاغل سرطان زا, شناخت شغل های سرطان زا

سرو کار داشتن مداوم با مواد آرایشگرها بسیار خطرساز است

 

۱۲- تکنیسین های آزمایشگاه

طبق پژوهش های صورت گرفته، زنانی که سابقه ی خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه دارند، کار در آزمایشگاه های پزشکی خطر بروز این سرطان را در آن ها به میزان ۲ برابر افزایش می دهد. اگر زنان پیش از به دنیا آوردن فرزند اول شان با حلال های اورگانیکی مثل بنزن سر و کار داشته باشند، این خطر به میزان ۴۰ درصد بالا می رود.

 

مشاغل سرطان زا,معرفی مشاغل سرطان زا

تکنیسین های آزمایشگاه با کار کردن با حلال های اورگانیکی بروز سرطان در آن ها افزایش می یابد

 

۱۳- فضانوردها

فضانوردها بعد از خروج از اتمسفر و میدان مغناطیسی محافظ کره ی زمین، در معرض میزان قابل توجه و خطرناکی از تشعشعات کیهانی یون ساز قرار می گیرند، یعنی شبیه به مشکلی که خلبان ها و مهمانداران با آن درگیر هستند، اما به میزانی بسیار بیشتر که معادل ۱۵۰ تا ۶۰۰۰ بار انجام رادیوگرافی قفسه ی سینه است. این مسأله خطر ابتلا به بیماری های زیادی را در فضانوردان افزایش می دهد،از جمله سرطان، بیماری موج گرفتگی، بیماری های تخریب استخوانی و بیماری هایی که دستگاه عصبی مرکزی را مورد حمله قرار می دهند. تکنولوژی کنونی بشر هنوز قادر نیست از فضانوردان و گردشگران فضایی در برابر تشعشعات کیهانی و جهش های سلولی ناشی از آن ها محافظت کند.

 

دلایل سرطان زا بودن شغل ها, ضررهای شغل های شیفت شب

فضانوردان در برابر تشعشعات کیهانی و جهش های سلولی ناشی از آن ها محافظت نمی شوند

 

منبع : rooziato.com

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا