زناشویی 18+

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها؛ از تماشای فیلم تا کتابخوانی

برترین ها – ترجمه از هدی بانکی: خود مراقبتی برای هر کسی لازم است. از پیاده روی‌های طولانی و گرفتن یک دوش آب گرم گرفته تا شرکت در کلاس یوگا و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه. راههای زیادی وجود دارد که در این دنیای شلوغ و آشفته، کمک‌مان کنند بهتر مراقب حال‌مان باشیم.

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها

ما خیلی زود در دام احساس گناه می‌افتیم و فکر می‌کنیم نباید برای خودمان وقت بگذاریم. این طرز فکر مخصوصا بعد از ازدواج پُررنگ می‌شود یعنی زمانی که وارد یک رابطه‌ی بلند مدت می‌شویم و بچه‌ها دوروبرمان را می‌گیرند. واقعیت این است که خود مراقبتی همیشه ایده‌ای شگفت انگیز است و ارزش آن را دارد که به طور مرتب آن را در برنامه‌های خود داشته باشید، فرقی هم نمی‌کند چقدر سرتان شلوغ باشد؛ در واقع درستش این است که در پرمشغله‌ترین مراحل زندگی‌مان، به خود مراقبتی بیشترین اهمیت را بدهیم.

فعالیت‌های خود مراقبتی زیادی وجود دارد که می‌توانیم به تنهایی انجام دهیم، اما فعالیت‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توانیم با همسرمان آنها را انجام دهیم؛‌ فعالیت‌هایی که ما را به هم نزدیک‌تر هم می‌کند.

فعالیت‌هایی که به شما پیشنهاد می‌کنیم، قدم‌های کوچکی هستند برای هر کسی که نیاز دارد کمی هم از مشغله‌ها دست بردارد و نفسی تازه کند. از همراهی با همسرتان لذت ببرید و از زمان بهترین استفاده را بکنید.

برای اینکه احساس کنید رابطه‌ی بهتری با هم دارید با هم صبحانه بخورید

برای خیلی از ما صبحانه دوست داشتنی است؛ تخم مرغ و کره و عسل و چای؛ این خوردنی‌ها مطمئنا لذیذند اما در روزهای کاری معمولا با عجله چیزی می‌خوریم و از خانه بیرون می‌زنیم و احتمالا فرصت لذت بردن از این صبحانه‌ی خوشمزه را نداریم یا شاید اصلا فقط به یک فنجان چای صبحانه را محدود کنیم. اما چرا با همدیگر صبحانه را آماده نکنیم؟ صبحانه می‌تواند جزئی از روتین خود مراقبتی‌تان باشد و کمک‌تان کند پیش از شروع یک روز سخت کاری، احساس عاطفی بین‌تان را تقویت کنید.

برای اینکه انرژی بگیرید و به هم نزدیک‌تر شوید با هم یوگا تمرین کنید

یوگا یکی از بهترین راهکارهای خود مراقبتی است و یک دلیل دارد: برای ذهن، جسم و روح عالیست. یوگا یک استراحت واقعا شگفت انگیز در یک برنامه‌ی پرمشغله است. زوج‌هایی که با هم یوگا انجام می‌دهند فواید زیادی نصیب‌شان می‌شود.

برای اینکه کمی خوش بگذرانید دو نفره بیرون بروید

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها

تفریحات دو نفره بخش مهمی از یک رابطه‌ی زناشویی‌اند که به طرفین این امکان را می‌دهند اوقات دو نفره داشته باشند. اگر همیشه به یک رستوران بروید و همان تفریحات همیشگی را بکنید دلزده خواهید شد. گاهی تنوع ایجاد کنید و اثرش را ببینید.

با هم پازل بازی کنید

پازل فقط برای بچه‌ها نیست. با همسرتان یک پازل 500 تکه انتخاب کنید و شروع کنید؛ حین بازی شما فرصت زیادی برای حرف زدن دارید و ضمنا هر زمانی که خواستید می‌توانید آن را متوقف کنید و بعدا ادامه دهید؛ چیدن پازل همراه با یک گپ دوستانه!

برای اینکه بدون هیچ مزاحمتی با هم حرف بزنید به پیاده روی بروید

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها

پیاده روی کردن یک از آرامشبخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. ما هر روز مسیر مشخصی را از خانه تا محل کار و برعکس طی می‌کنیم. حتی اگر مسیر خانه تا محل کار را هر روز پیاده بروید و آن را ورزش حساب کنید با اینکه خیلی بهتر از اتومبیل سواری است اما خسته کننده و یکنواخت است. زمانی را مشخص کنید تا مسیرهای جدیدی را با همسرتان پیاده روی کنید و با هم حرف بزنید. حتی نیم ساعت در بعضی از عصرها هم بسیار عالیست. حین این پیاده روی‌ها می‌توانید بدون مزاحمت کسی یا چیزی هوای تازه تنفس کنید و با همسرتان گپ بزنید.

با کمک هم شام درست کنید

شام درست کردن برای بعضی‌ها سرگرم کننده و دوست داشتنی است و برای بعضی‌ها هم مثل یک کابوس است. عجیب است که چطور عده‌ای می‌توانند ساعت‌ها بدون استراحت یا احساس خستگی مشغول تهیه‌ی مواد اولیه باشند و کنار اجاق گاز بایستند و عده‌ای دیگر هر روز از بیرون غذا سفارش بدهند یا حاضری بخورند. روانشناسان توصیه می‌کنند یکی از کارهایی که زوج‌ها می‌توانند برای تقویت پیوند خود انجام دهند این است که یکی، غذای مورد علاقه‌ی دیگری را درست کند. همچنین می‌توانید با کمک هم این کار را انجام دهید، این نشان می‌دهد به سپری کردن اوقات با کیفیت در کنار هم اهمیت می‌دهید.

با هم فیلم تماشا کنید

همه‌ی ما روزهایی داریم که دوست داریم فقط روی کاناپه لم بدهیم و پشت سر هم فیلم تماشا کنیم. مخصوصا اگر روزهای کاری سختی را پشت سر گذاشته باشیم و نیاز به یک استراحت داشته باشیم. فیلم مورد علاقه را تماشا کردن هم یک جور خود مراقبتی است که می‌توانید در کنار همسرتان این کار را انجام دهید.

گاهی بخشی از مسئولیت‌های همدیگر را به عهده بگیرید

انجام کارهای خانه برای خیلی‌ها خوشایند نیست اما می‌توانید مثلا به موزیک مورد علاقه‌تان گوش بدهید و ظرف‌ها را بشویید یا کمدها را مرتب کنید. همه‌ی ما گاهی به کمک واقعا نیاز داریم. دست کم هر چند وقت یکبار در انجام کارهای همسرتان به او کمک کنید تا هم در کنار هم، از خستگی کار کم کنید و هم حس خوبی در همسرتان ایجاد کنید.

گاهی غذای‌تان را به پارک ببرید و بخورید

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها

ایده‌ی بسیار خوبی است؛ هر دوی شما احساس آرامش می‌کنید و می‌توانید در پارک محل‌تان که دور هم نیست اوقات بهتری با هم سپری کنید. اصلا هم نیاز نیست از بیرون غذا تهیه کنید، شامی را که قرار است در خانه بخورید در پارک بخورید، همین!

جاهایی بروید که از آنجا با هم خاطره دارید

وقتی تازه با همسرتان آشنا شده بودید حتما مدام این طرف و آن طرف می‌رفتید و ساعت‌ها با هم خوش می‌گذراندید، کافه، رستوران و … . با هم به جاهایی که سالهاست نرفته‌اید بروید و خاطرات‌تان را زنده کنید. این کار هم به اندازه‌ی تجربه کردن لذت‌های جدید می‌تواند حال‌تان را خوب کند و احساس جوانی و شادابی به شما و رابطه‌تان بدهد.

دست هم را بگیرید

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها

آیا قبلا عادت داشتید وقتی کنار هم راه می‌روید دست هم را بگیرید اما مدتهاست این کار را نمی‌کنید؟ اما این ژست شیرینی است که باید دوباره به آن برگردید و شیرینی‌اش را مزه مزه کنید. گرفتن دست همدیگر احساس صمیمت و نزدیکی به شما می‌دهد و این اطمینان را ایجاد می‌کند که همیشه کنار هم و برای هم هستید. اگر دست در دست هم قدم بزنید می‌توانید یک پیاده روی ساده را تبدیل به یک خاطره‌ی رمانتیک کنید.

لحظه‌های خاص برای همدیگر ایجاد کنید

احتمالا قبلا و در اوایل آشنایی و ازدواج‌تان زیاد از این کارها می‌کردید. پس دست به کار شوید و دوباره برای هم لحظات خاص و رمانتیک خلق کنید، خلاقیت‌تان را به کار بگیرید و نتیجه‌اش را ببینید. این هم یک شیوه‌ی مراقبت از رابطه است که روح تازه‌ای به آن می‌دهد. برای ابراز عشق به شیوه‌های جدید و مبتکرانه هرگز دیر نیست.

با هم کتاب بخوانید

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها

چند وقت است که چند جلد کتاب خریده‌اید اما هنوز فرصت نکرده‌اید حتی لای یکی از آنها را باز کنید؟ بسیار خب، می‌توانید با هم و زمانی که کار خاصی ندارید اما می‌خواهید کنار هم باشید این کار را بکنید، می‌توانید کتاب مشترکی که مورد علاقه‌ی هر دوی شماست را بردارید و نوبتی با صدای بلند بخوانید یا اینکه هر کدام کتاب خود را بردارید و کنار هم بنشینید و بخوانید. با این کار هم کنار هم و با هم هستید و هم هر کدام‌تان کار خود را می‌کنید.

هر چقدر هم که مشغله دارید اوقات دو نفره‌تان را از دست ندهید

زندگی دنیای امروز واقعا پُر از مشغله است و به سختی می‌توانیم با کسی که دوستش داریم آن اندازه که می‌خواهیم وقت بگذرانیم. اگر مجبور هستید تا دیروقت کار کنید چطور می‌توانید با هم شام درست کنید؟ اگر همیشه برنامه‌هایی با خانواده و دوستان و همکاران دارید که نمی‌توانید نادیده بگیرید چگونه می‌توانید فرصتی برای تفریحات دو نفره پیدا کنید؟ روزانه فقط نیم ساعت برای با هم بودن بدون هیچ مزاحمتی نه تنها روشی برای خود مراقبتی است بلکه بهترین کاری است که برای رابطه‌ی زناشویی‌تان می‌توانید انجام دهید. پس لا به لای تمام مشغله‌ها و مسئولیت‌های‌تان برای وقت گذراندن با همسرتان هم ارزش قائل باشید.

تایم دو نفره‌تان را حتما در برنامه‌ی روزانه‌تان بنویسید

فعالیت‌های خود مراقبتی برای زوج‌ها

اوایل آشنایی و ازدواج اصلا نیازی نیست برای با هم بودن برنامه ریزی کنید چون انگار تمام ساعات خود را با هم هستید و تمام کارهای‌تان را با هم انجام می‌دهید اما با گذشت زمان و درگیر شدن با مسئولیت‌های زندگی این با هم بودن‌ها کم‌رنگ می‌شوند. پس حتما باید در برنامه ریزی روزانه‌ی خود، تایم با هم بودن‌تان را بنویسید تا هم فراموش‌تان نشود و هم اهمیت آن برای شما به طرف مقابل‌تان ثابت شود.

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا