دانستنیهای گیاهان و حیوانات

آشنایی با انواع کاکتوس

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

امروز و در این بخش به معرفی انواع کاکتوس خانگی و آپارتمانی می پردازیم، این گیاهان خاردار و از دید بعضی وحشتناک، بسیار پرطرفدار اند، آن ها به مانند بروس ویلیس جان سخت اند و نگه داری از آنها هم کار سختی نیست، بـه علاوه کاکتوس ها زیبایی منحصر بـه فرد خودشان را دارند که این موضوع را کاکتوس بازها به خوبی درک می کنند.

 

کاکتوس دارای گونه های بسیار مختلفی بوده که هر کدام از آن ها، ظاهری متفاوت دارند. این گیاهان در آب و هوایی خشک و گرم رشد کرده و بر خلاف تعداد زیادی از گیاهان، به آب زیادی نیاز ندارد. کاکتوس با ذخیره آب در خود، می تواند در شرایط بی آبی و خشکسالی زنده بماند. گرچه کاکتوس ها، عاشق نور خورشید هستند، اما تعداد زیادی از آن ها می توانند در مکان های سرپوشیده نیز رشد کنند.

 

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس «کاکتوس گوش خرگوشی»

زیستگاه اصلی این گیاه کشور مکزیک است. این گیاه دو بالشتک به شکل گوش خرگوش دارد. این بالشتک ها پوشیده از تیغ های قهوه ای رنگ هستند.

 

این گیاه می تواند حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر رشد کند. اگر در تابستان، این گیاه به اندازه کافی در معرض نور قرار بگیرد، گل های سفید و میوه های بنفش رنگی را خواهد داد.

 

معرفی انواع کاکتوس, شناخت انواع کاکتوس

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس دو بالشتک به شکل گوش خرگوش دارد

 

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم

زیستگاه این کاکتوس خانگی آمریکای جنوبی است. این گیاه فاقد تیغ بر روی جوانه های گل است. بسته به نوع کاکتوس، عده ای از آن ها در سایه و برخی دیگر در نور خورشید رشد می کنند.

 

انواع کاکتوس,آشنایی با انواع کاکتوس

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم فاقد تیغ بر روی جوانه های گل است

 

کاکتوس مامیلاریا هانیانا «کاکتوس بانوی پیر»

کاکتوس بانوی پیر نوعی کاکتوس خاردار در خانواده مامیلاریا است کـه ۲۵۰ گونه دارد. این گیاه تیغ و پرز دارد و در بهار، گل های کوچک صورتی یا بنفش رنگ می دهد. خاک این گل باید ترکیبی از خاک گلدان و شن باشد و یک هفته در میان به آن آب داده شود.

 

زمان آب دادن انواع کاکتوس ها,اصول نگهداری از انواع کاکتوس ها

کاکتوس بانوی پیر نوعی کاکتوس خاردار در خانواده مامیلاریا است کـه ۲۵۰ گونه دارد

 

کاکتوس ستاره‌ ای «آسترو فیتوم آستریاس»

این کاکتوس شکلی گرد داشته که به ۸ بخش تقسیم شده است. کاکتوس ستاره ای با کرک های سفید و نقاط سفید رنگ کوچک پوشانده شده است. در فصل بهار، یک گل به رنگ زرد می دهد. این کاکتوس تنها ۵ تا ۱۵ سانتیمتر قطر دارد و مناسب نگه داری در خانه است.

 

نگهداری انواع کاکتوس ها,انواع کاکتوس

کاکتوس ستاره‌ ای شکلی گرد داشته که به ۸ بخش تقسیم شده است

 

کاکتوس عید پاک

این کاکتوس بومی برزیل است و در اواخر زمستان و اوایل بهار گل می دهد. گل های آن به رنگ سفید، نارنجی و بنفش کم رنگ دیده می شود. تیغ های این گیاه بر روی یک دیگر انباشته شده اند و ظاهری منحصر به فرد به آن می دهند.

 

شناخت انواع کاکتوس, آشنایی با کاکتوس های مختلف

کاکتوس عید پاک بومی برزیل است و در اواخر زمستان و اوایل بهار گل می دهد

 

کاکتوس کریسمس

یکی دیگر از انواع کاکتوس خانگی، کاکتوس کریسمس است. این کاکتوس اغلب با کاکتوس شکرگزاری اشتباه گرفته می شود. کاکتوس کریسمس در اواخر زمستان گل می دهد.

 

گل های آن بـه رنگ قرمز درخشان است. کاکتوس کریسمس را می توانید در داخل خانه نگه داری کنید. به این گیاه زیاد آب ندهید، زیرا باعث خشکی ریشه ها می شود. این گیاه می تواند با محیط های کم نور سازگار شود، اما گل ها با نور بیشتر سازگار هستند.

 

آشنایی با انواع کاکتوس,معرفی انواع کاکتوس

کاکتوس کریسمس در اواخر زمستان گل می دهد

 

کاکتوس ماه

این کاکتوس کـه بـه آن کاکتوس چانه نیز گفته می شود، در اندازه، رنگ ها و شکل های مختلف وجود دارد. یک نوع محبوب آن کاکتوس هیبوتان اسـت.

 

زیستگاه این گیاه آمریکای جنوبی است و در رنگ های قرمز روشن، صورتی، زرد و نارنجی وجود دارد. این گیاه را در لب پنجره و در معرض نور قرار دهید.

 

گونه های مختلف کاکتوس, انواع کاکتوس های خانگی

کاکتوس ماه را در لب پنجره و در معرض نور قرار دهید

 

کاکتوس ساگوارو

کاکتوس ساگوارو می تواند تا ارتفاع ۱۲ متر رشد کند، اما رشد آن به آرامی صورت می گیرد. این بدان معنی است که می توان آن را سال ها درون خانه نگه داری کرد.

 

این گیاه ظاهری استوانه ای شکل دارد. این گیاه بومی کویر سونوران بوده و نیاز بـه نور فراوان دارد. اگر این گیاه را در محیط خانه نگه می دارید، آنرا در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

 

زمان آب دادن انواع کاکتوس ها,اصول نگهداری از انواع کاکتوس ها

کاکتوس ساگوارو را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید

 

کاکتوس بشکه‌ ای یا خمره‌ ای

شکل این کاکتوس گرد و مدور است. در اطراف این گیاه شیار‌هایی وجود دارد که تیغ و خار از آنجا رشد کرده اند. این گیاه در ماه های اردیبهشت و خرداد گل داده که به رنگ قرمز یا زرد هستند.

 

اصول نگهداری از انواع کاکتوس ها,آشنایی با انواع کاکتوس

کاکتوس بشکه‌ ای در ماه های اردیبهشت و خرداد گل داده کـه بـه رنگ قرمز یا زرد هستند

 

کاکتوس شکرگزاری

کاکتوس شکرگزاری در طول تعطیلات شکرگزاری شکوفه داده و گل های آن تا ماه های زمستان باقی می ماند. این گیاه نیاز به دمای خنک دارد. این گیاه در آب و هوای سرد مشکلی نخواهد داشت، اما نباید در هوای یخبندان قرار بگیرد.

 

ملکه شب «اپیفیلوم اکسی پتالوم»

ملکه شب نوعی کاکتوس اپیفیلوم بومی برزیل است که بر روی درختان رشد می کند و گل های سفید رنگ می دهد. به این دلیل به این گیاه ملکه شب گفته می شود، زیرا تمایل به گل دادن در شب دارد.

 

نگهداری انواع کاکتوس ها,انواع کاکتوس

کاکتوس ملکه شب تمایل بـه گل دادن در شب دارد

 

کاکتوس گلابی خاردار «اپونتیا»

این کاکتوس نوعی سرده محبوب مناطق خشک سال اسـت. از گونه های رایج آن می توان به انجیر هندی اشاره کرد. این کاکتوس گل های زرد، قرمز و بنفش می دهد.

 

شرایط نگهداری از انواع کاکتوس, انواع کاکتوس ها

کاکتوس گلابی خاردار گل های زرد، قرمز و بنفش می دهد

 

کاکتوس تیغ سگی «سیلیندروپونتیا فولگیدا»

این گیاه بومی جنوب غربی کشور آمریکا اسـت. این کاکتوس دارای ساقه ای مدوری اسـت کـه تیغ های تیزی ازآن بیرون زده اند. این گیاه در اندازه های مختلف وجود دارد. گل های این کاکتوس، سبز یا نارنجی است. این کاکتوس به آب کم و نور فراوان نیاز دارد.

 

متفاوت ترین کاکتوس ها,انواع کاکتوس و نگهداری از کاکتوس ها

کاکتوس تیغ سگی به آب کم و نور فراوان نیاز دارد

 

پاخی سرئوس اسکاتی مونستروسوس

این کاکتوس، ارتفاعی بلند دارد و می تواند بـه ۳ تا ۵ متر برسد. ساختار این کاکتوس، ناهموار و ناصاف اسـت. اگر چـه، این گیاه می تواند در نور رشد کند، اما نور مستقیم و شدید خورشید می تواند آن را بسوزاند. افراد، اصطلاح کاکتوس و گیاه ساکولنت را اغلب بجای یک دیگر استفاده می کنند. هرچند، آن ها یکسان نیستند.

 

زمان آب دادن انواع کاکتوس ها,اصول نگهداری از انواع کاکتوس ها

نور مستقیم و شدید خورشید می تواند کاکتوس پاخی سرئوس اسکاتی مونستروسوس را بسوزاند

 

تمام کاکتوس ها، ساکولنت هستند؛ اما، همه ی ساکولنت ها، کاکتوس نیستند. کاکتوس ها دارای ساختاری بنام آرئول هستند. آرئول ها برآمدگی های کوچکی شبیه به کوسن بوده که از آنجا تیغ ها، گل ها و ساقه های جانبی کاکتوس رشد می کنند. تعداد زیادی از ساکولنت ها، آرئول ندارند. در حالی که کاکتوس به عنوان یک گیاه صحرایی شناخته شده است، اما می تواند در محیط خانه نیز رشد کند.

 

منبع:parsnaz.com

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا