گردشگری

معرفی کشور هند + جاذبه های گردشگری هند

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

هند,کشور هند,تور هند

هند دومین کشور پرجمعیت دنیا به‌شمار می‌آید

 

کشور هند، یکی از پرجمعیت ترین کشورهای آسیایی است که در بین سواحل طلایی اقیانوس هند و قله های پوشیده شده از برف رشته کوه های هیمالیا قرار گرفته است. هند کشوی است که به ۷۲ ملت معروف است و دلیل آن هم وجود اقوام و اهذاب گوناگونی است که در این هند کنار هم در حال زندگی هستند.

معرفی کشور هند:
هند یا هندوستان با نام رسمی جمهوری هندوستان (هندی: भारत गणराज्य؛ تلفظ: بْهَارَتْ گَنَرَاجْیَه) کشوری در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو می‌باشد. هند از شمال غربی با پاکستان؛ از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت؛ و از شمال شرقی با برمه و بنگلادش همسایه‌است. همچنین هند از باختر با دریای عمان و خلیج فارس، از خاور با خلیج بنگال، و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد.

هند دومین کشور پرجمعیت دنیا پس از چین به‌شمار می‌آید. بندر بمبئی (مومبائی) پرجمعیت‌ترین شهر هند است. هند بیش از سی و پنج شهر بزرگ با جمعیت بالای یک میلیون تن دارد. بمبئی، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، میسور، جی‌پور، گوا، پونا، بوپال، تریواندروم، سورات و کانپور از شهرهای مهم این کشور پهناور هستند.
 
هند دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری است که به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. هند سرزمین نژادها، زبان‌ها، آیین‌ها، و فرهنگ‌های فراوان و گوناگون می‌باشد. در هند صدها زبان و هزاران گویش و لهجه وجود دارد. علاوه بر دو زبان هندی و انگلیسی که در قانون اساسی این کشور زبان رسمی اعلام شده‌است، ۲۲ زبان دیگر در یک یا چند ایالت موقعیت زبان رسمی را دارند.

 

هند,کشور هند,تور هند

هند دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری است

جغرافیای هند:
جغرافیای هند بسیار متنوع است و شامل بیابان، کوهستان، دشت، تپه و فلات می‌شود. جغرافیای این به‌طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود: ۱) فلات بلند هیمالیا، ۲) جلگه سند و گنگ و ۳) شبه جزیره جنوب هند که مناطق مختلف کوهستانی، دره رودخانه‌ای، کویر، دشت و جنگل را در بر می‌گیرد. پائین‌ترین سطح هند، در اقیانوس هند، با ارتفاع صفر و بلندترین نقطه این کشور، قله کانچنجونگا، با ارتفاع ۸۵۶۸ متر در هیمالیا قرار دارد که سومین قله مرتفع جهان است.

هند از زیست جانوری بسیار متنوعی بهره می‌برد، منطقه حفاظت شده‌ای به وسعت ۱۴۱۲ کیلومتر مربع در استان گجرات تنها پناهگاه باقی‌مانده حدود ۳۰۰ شیر آسیایی است. هند زیستگاه بسیاری از پستانداران بزرگ مانند فیل آسیایی، کرگدن هندی تک شاخ و ببر می‌باشد. بیش از ۲۰۰۰ گونه پرنده و سه نوع تمساح در این کشور زندگی می‌کنند.

منابع طبیعی هند شامل زغال‌سنگ (از لحاظ میزان ذخایر در رده چهارم جهان قرار دارد)، آهن، منگنز، میکا، بوکسیت، تیتانیوم، کرومیت، گاز طبیعی، الماس، نفت خام، سنگ آهک، توریوم (بیشترین در جهان در سواحل ایالت کرالا) می‌باشد. ذخایر نفت هند که در ساحل بمبئی در مهاراشترا، گجرات و در شرق آسام وجود دارند. بیش از ۲۵٪ از نیازهای داخل را برطرف می‌کنند.

 
آب و هوای کشور هند:
آب و هوای هند دارای تنوع بسیار قابل توجهی است و از کوهستان‌های همیشه پوشیده از برف هیمالیا تا منطقه گرمسیری در میانه و جنوب و کویر خشک غرب این کشور را دربر می‌گیرد.

چهار فصل هند شامل: سرد و خشک از ماه دسامبر تا فوریه، گرم و خشک از ماه مارس تا مه، فصل بارش از ماه ژوئن تا سپتامبر و معتدل در ماه‌های اکتبر و نوامبر است. به‌طور میانگین ۱۰۰۰ تا۱۵۰۰ میلی‌متر باران در سال، تقریباً سراسر هند را دربر می‌گیرد که این مقدار به ۲۵۰۰ میلی‌متر در سواحل و ناحیه شمال شرقی هند می‌رسد. میانگین بارندگی سالانه در بنگال غربی به بیش از ۱۱هزار میلی‌متر در سال می‌رسد.

پول کشور هند:
واحد پول رسمی این کشور روپیه هند است که اجزاء آن پیسه (یک صدم روپیه) می‌باشد.

پرچم هند:
پرچم ملی کشور هند دارای سه رنگ افقی، از بالا به پایین، زعفرانی، سفید و سبز است. در وسط این پرچم گردونه‌ای با بیست و چهار پره به رنگ سرمه‌ای است. رنگ زعفرانی سمبل شجاعت، دلیری، وارستگی و فداکاری، رنگ سفید بیانگر خلوص و حقیقت و رنگ سبز به معنای ایمان، اعتقاد، باروری و حاصلخیزی است. گردونه پرچم که به آن دارما چاکرا گفته می‌شود، نمادی باستانی در آیین بوداست که توسط آشوکا پادشاه قدرتمند قرن چهارم قبل از میلاد به عنوان گردونه قانون استفاده می‌شد.

 

هند,کشور هند,تور هند

پرچم کشور هند دارای سه رنگ زعفرانی، سفید و سبز است

مردم کشور هند:
هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده‌است. تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی به این کشور چشم‌اندازی شگرف از همزیستی مسالمت‌آمیز میان اعتقادات گوناگون بخشیده‌است.

نژاد مردم هند، شامل: ۷۲ ٪ هندوآریایی، ۲۵ ٪ دراویدی و ۳ ٪ نژاد زرد است که این نژادها بر اساس شرایط مکانی، فرهنگی و دینی نیز دارای تقسیمات خاص خود هستند.

۶۱٪ مردم هند باسواد هستند که این آمار در مردان ۷۳٫۴٪ و در زنان ۴۷٫۸٪ می‌باشد.

 

هند,کشور هند,تور هند

بیش از نیمی از مردم هند پیرو آئین‌های هندو می باشند

 
ادیان کشور هند:
هند معجونی از ادیان مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون است که اغلب آن‌ها از هندوئیسم، اسلام و آیین بودایی نشات گرفته‌اند.

حدود ۸۰٫۵٪ مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود ۱۳٫۴٪ مسلمان هستند. هند همچنین بیش از ۲٫۳٪ مسیحی و ۱٫۹٪ سیک دارد. هند اگرچه زادگاه آئین بودا بوده، اما جمعیت بودائیان هند در حال حاضر تنها حدود ۰٫۸٪ برآورد می‌شود. علاوه‌بر آن پیروان آیین جینیسم ۰٫۸٪ و مجموع پیروان دین زرتشتی، یهودی، بهایی و بقیه مذاهب ۰٫۴٪ می‌باشد. با این وجود هند بزرگ‌ترین اجتماع فرقه احمدیه و مذاهب ایرانی بهائی و زرتشتی در سراسر جهان است. مسلمانان بیشتر در دهلی، بنگال غربی و نواحی شمال غربی کشور زندگی می‌کنند و در کشمیر، بیشتر جمعیت را تشکیل داده‌اند. به این ترتیب هند پس از اندونزی و پاکستان پرشمارترین جمعیت مسلمان جهان را داراست.

هند دومین (یا سومین) جمعیت بزرگ مسلمانان جهان را در خود جای داده‌است. تنها کمتر از ۱۵ درصد جمعیت آن مسلمانند، اما کل جمعیت این کشور آنقدر زیاد است که با همین نسبت اندک هم جمعیت مسلمانان آن از جمعیت مسلمانان همه کشورهایی که اکثریت مردمانشان مسلمان هستند، به جز اندونزی و شاید پاکستان، بیشتر است.

غذاهای کشور هند:
پسنده، کورما، نرگسی کوفته، مرغ باخانی، کاچوری، دالموت، جلبی، کولفی، مخلوط بمبئی، کتی پیچ، مومو، پاپری چات، راسمالای، ساگ، گلاب جامون، روغن جوش، بنجاری گوشت، مرغ کاری، پان پراک، بریانی حیدرآبادی، ایدلی، سمبر، ویندالو، دوپیازه، شله، لال مانس، مرغ تنوری، چیکن تکه مصالح، پاکوره، دوسا، باپا اولو

 
مکان های گردشگری هند:
هندوستان، سرزمینی پرتکاپو با تضادهای شگفت انگیز است، جایی که دنیای سنتی و مدرن به هم می رسند. هند، از میراث غنی ای برخوردار است – دستاورد دورانی از فرهنگ ها و مذاهب مختلف که هر یک اثر خود را بر جای گذاشته اند.

بخش های جالب توجه برای گردشگران، شامل فرصت رویارویی با مجموعه ای از مکان های مقدس و معنوی است، و همچنین علاقه مندان به طبیعت میتوانند از سواحل آفتابی، پارک های ملی باشکوه و مناطق مهیج محافظت شده حیات وحش لذت ببرند.

بنابراین یک تور هند میتواند برای همه بسیار شگفت انگیز بوده و تجربه تکرار نشدنی باشد.

1-  تاج محل در آگرا
احتمالا شناخته شده ترین عمارت در هندوستان است، همچنین «تاج محل»، مشهورترین نشانه در جهان برای نشان دادن قدرت عشق است. به یاد «ممتاز محل»، همسر محبوب «شاه جهان» نام گذاری شده است، ساخت این آرامگاه زیبا به خاطر مرگ او در سال 1631 میلادی آغاز ، توسط 20000 کارگر بنا شد و 22 سال طول کشید.

 

هند,کشور هند,تاج محل

تاج محل شناخته شده ترین عمارت در هندوستان است

2- شهر مقدس «واراناسی»
واراناسی که در سواحل رود گَنگ واقع شده، برای هندوها، بودایی‌ها و جین‌ها مقدس و همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مداوم مسکونی دنیا است. واراناسی از خیلی جهات متجلی بهترین و بدترین جنبه‌های هند بوده و می‌تواند کمی خسته کننده باشد. شاید صحنه‌ی ادای قربانی زائران در رود گَنگ در هنگام طلوع در کنار پس‌زمینه‌ی معابد چند صدساله تاثیرگذارترین صحنه‌ی دنیا باشد.

 

هند,کشور هند,شهر مقدس واراناسی

راناسی که در سواحل رود گَنگ واقع شده است


3- معبد طلائی آمریتسار
آمریتسار(Amritsar)، تاسیس سال 1577 میلادی، قطب مهمی در تاریخ و فرهنگ Sikh (هندوستان) محسوب میشود. جاذبه اصلی آن «هرمندیر صاحیب» است که در سال 1604 بازگشایی شده و اغلب به خاطر تزیینات زیبای طلاییش معبد طلایی خوانده می شود. یکی از مقدس ترین زیارتگاه های «سیک»( بسیاری از هندوها و مردم با مذاهب دیگر نیز به آنجا می روند)می باشد، معبد به صورت ترکیبی از سبک های هندو و اسلامی ساخته شده است، بخش مرمرین پایینی معبد از جلوه هایی با تزیینات داخلی گلدار و اشکال حیوانات شکل گرفته است، در حالی که گنبد بزرگ طلایی یک گل نیلوفر آبی را نمایش میدهد که نمادی از پاکی در بین «سیک» ها می باشد. علاوه بر طراحی با شکوه معبد، بازدیدکنندگان، به طور همتراز،با حس و حال معنوی آن تحت تاثیر قرار میگیرند، تاثیری که با سرود مداوم عبادت کنندگان از کتاب مقدس «سیک» افزایش می یابد و در سرتاسر مجتمع پخش می شود.

 

هند,کشور هند,معبد طلائی آمریتسار

آمریتسار قطب مهمی در تاریخ و فرهنگ Sikh (هندوستان) محسوب میشود

4- جایزالمر
واقع در غربی‌ترین نقطه‌ی راجاستان و نزدیک مرز پاکستان، جایسالمِر شهر صحرایی بزرگی است. ماسه‌سنگ‌های دیوارهای “شهر طلایی” از صحرا مانند صحنه‌ای از شب‌های عربی برخاسته‌اند که در آن کاخ جایسالمِر مانند تاجی بر شهر قرار دارد. تجارت‌گرایی خارج از کنترل، دید رمانتیک جایسالمِر را از آن دریغ کرده، اما حتی با تمام سروصدا و اتوبوس‌های توریستی، این شهر مقام خود را به عنوان یکی از مشهورترین جاذبه‌های توریستی هند حفظ کرده‌ است.

 

هند,کشور هند,جایزالمر

جایسالمِر شهر صحرایی بزرگی است

5- قلعه سرخ، دهلی نو
در سال 1648 توسط شاه جهان به عنوان تخت پادشاهی مغول ساخته شده – نقشی که تا سال 1857 باقی ماند – قلعه سرخ هلالی شکل مشهور واقع در دهلی نو، به خاطر سنگ های سرخ به کار رفته در ساختمان بنا به این درآمده. این قلعه، در منطقه بزرگی با وسعت بیش از دو کیلومتر مربع گسترده شده و سرتاسر آن با یک خندق عظیم احاطه شده است.

 

هند,کشور هند,قلعه سرخ

قلعه سرخ توسط شاه جهان به عنوان تخت پادشاهی مغول ساخته شده است

6- پارک ملی کانها
پارک ملی کانها در زمره‌ی زیباترین مناطق محیط زیست در آسیا و یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن ببر در هند است. جنگل‌های باشکوه بامبو و سال، دشت‌های پر از چمن و دره‌های کانها الهام بخش رودیارد کیپلینگ در نگارش اولین رمانش “کتاب جنگل” بوده و اینجا را تبدیل به یکی از برترین جاذبه‌های هند کرده‌ است.

 

هند,کشور هند,پارک ملی کانها

پارک ملی کانها از برترین جاذبه‌های هند می باشد

7- قصر دریاچه
قصر دریاچه واقع در دریاچه‌ی پیچولا در شهر اودایپور به عنوان قصر سلطنتی تابستانی در قرن ۱۸ ساخته شد. امروزه این قصر به یک هتل ۵ ستاره بدل شده که تحت نام “مناطق تفریحی و قصرهای راج” فعالیت می‌کند. هتل قصر دریاچه دارای قایقی است که مهمانان را از یک اسکله در قصر شهری واقع در ساحل شرقی پیچولا به هتل منتقل می‌کند. این قصر در سال ۱۹۸۳ و با فیلمبرداری فیلم جیمزباند در آن به شهرت رسید.

 

هند,کشور هند,قصر دریاچه

قصر دریاچه به عنوان قصر سلطنتی تابستانی ساخته شد

 
8- مرداب‌های کِرالا
مرداب‌های کِرالا زنجیره‌ای از مرداب و دریاچه‌هایی است که در ایالت کِرالا و به موازات دریای عرب قرار دارند. مرداب‌های کرالا خانه‌ی بسیاری از گونه‌های منحصر به فرد آبزیان از جمله خرچنگ، قورباغه، پرندگان آبی و حیواناتی مانند سمور دریایی و لاک‌پشت است. امروزه، قایق سواری، با استفاده از کِتووالام (قایقی سنتی که از برنج ساخته می‌شود که امروزه تبدیل به هتل‌های معلق شده) بعلاوه‌ی امواج آب، پرطرفدارترین فعالیت توریستی در این مرداب‌ها به شمار می‌رود.

 

هند,کشور هند,مرداب‌های کِرالا

 مرداب‌های کِرالا از جاذبه های گردشگری هند محسوب میشوند

 

گردآوری: بخش گردشگری

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا