گردشگری

جاذبه های دیدنی وان ترکیه (+تصاویر)

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

وان,وان ترکیه,جاذبه های دیدنی وان ترکیه

وان، یکی از شهرهای دیدنی ترکیه

 

بدون شک دریاچه وان از مهمترین جاذبه های وان به شمار می رود و گردشگران زیادی فقط برای تماشای همین دریاچه راهی وان می شوند. دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه ترکیه است و از آب باران، رودخانه های کوچک و برف های آب شده تغذیه می شود.

شهر وان

وان بزرگترین شهر در شرق ترکیه است که مرکز استان وان می‌باشد، و یکی از شهرهای تاریخی ترکیه است با جمعیتی نزدیک به ۳۶۱٬۱۶۳ نفر، مردم شهر وان به زبان کردی(کرمانجی) تکلم می‌کنند.

شهر وان از شمال و غرب به دریاچه وان از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و اِرک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده‌است. عمده شهرت جهانی این شهر به دلیل وجود گربه‌های سفید پشمالویی با یک چشم آبی و دیگری زردرنگ است که به گربه وان مشهوراند.
از روستاهای قدیمی حومه شمالی وان که هم‌اینک بخشی از شهر شده می‌توان به روستای شهباغ اشاره کرد که منطقه‌ای با باغ‌های فراوان است.

جاذبه‌های گردشگری وان:
– قلعه وان
– دریاچه وان
– کلیسای آختامار
– آبشار مرادیه
– گربه وان

قلعه وان Van Kalesi (Castle Of Van)
قلعه وان شهر ترکیه،  قلعه‌ای است بر بالای کوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه که امروزه به شکل خرابه ای با ستونهای بسیار بزرگ  دیوارهای سربه فلک کشیده به یادگار مانده است. قدمت این قلعه به قرن ۹ قبل از میلاد مسیح می‌رسد. اورارتوها، این قلعه را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته‌اند و در گذر تاریخ، اقوام مختلفی از آن استفاده کرده‌اند؛ از جمله ارمنی‌ها، رومی‌ها، مادها، هخامنشی‌ها، ساسانی‌ها، عرب‌ها، سلجوق‌ها، عثمانی‌ها و روس‌ها.

 

وان,وان ترکیه,جاذبه های دیدنی وان ترکیه

اورارتوها، قلعه وان را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته‌اند

بخش­ های پایینی دیواره­ این دژ از سنگ بازالت و بدون ملات و بخش­ های بالایی آن از آجر ساخته ­شده­ است. کتیبه خشایارشاه، یادگار ارزشمند هخامنشی را می‌توانیم بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر و در نزدیکی قلعه وان ببینیم. این کتیبه در اصل توسط داریوش بزرگ آماده‌سازی شده‌است اما به دلائلی تکمیل نشده و خالی رها شده‌است، اما خشایارشا پسر داریوش بزرگ، در دوران زمامداری خود آن را تکمیل کرده و به یادگار گذاشته‌است.

دریاچه وان Lake Van
بدون شک مهمترین جاذبه ی توریستی وان (البته برای توریستها نه برای افرادی که می روند لباس ارزان بخرند و برگردند ) دریاچه ی وان است.

 

وان,وان ترکیه,جاذبه های دیدنی وان ترکیه

 دریاچه وان، مهم ترین جاذبه گردشگری وان

 

این دریاچه بزرگترین دریاچه ی ترکیه است و سه جزیره ی زیبا بنامهای آختامار – چارپاناق و آن آدیر دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید فاصله ی هوایی دریاچه ی وان و دریاچه ی ارومیه حدود 100 کیلومتر است اما دریاچه ی وان بسیار پر آب و شاداب  و دریاچه ی ارومیه در حال کشیدن آخرین نفسهاست!

جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار) Akdamar Island
کلیسایی است در فاصله ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان بر روی جزیره آختامار. این کلیسا مابین سال‌های ۹۱۵ تا۹۲۱ میلادی ساخته شده‌است. در مورد وجه تسمیه این جزیره روایات فراوان است اما مستدل ترین آنها این روایت است  که دختری بنام تامارا ( شاهزاده تامارا یا دختر کشیش اعظم کلیسا) دل به پسری روستایی می بندد و برای اینکه این پسر بتواند خودش را با شنا به جزیره برساند، هر شب آتشی در جزیره روشن می کرده تا پسر بتواند با شنا خودش را به او برساند. خبر این دیدارهای شبانه به پدر شاهزاده تامارا می رسد و او در یکشب (طوفانی) آتشی در قایقی روشن کرده و قایق را به امواج دریاچه می سپارد، پسر بخت برگشته که بدنبال نور قایق شنا می کرده، توان از کف داده و در دریا غرق می شود و لحظات آخر که اسیر دست امواج بوده از سر ناچاری فریاد میزند (آخ تاماراا) و همین اسم بعد ها با تلفظ آختامار (یا آکدامار) برای نام جزیره و کلیسای موجود در آن استفاده شده و هتلی نیز به همین نام در مرکز شهر موجود است. بنای کلیسا علی رغم قدیمی بودن در زلزله ی معروف وان سالم مانده است.

آبشار مرادیه
شهر وان به غیر از میراث تاریخی، بهشت زیبایی های طبیعی ست. یکی از جذاب ترین جاذبه های وان آبشار مرادیه در ۸۰ کیلومتری شهر وان است که چشم اندازهایی خارق العاده دارد. این آبشار جذاب معمولا در فصل زمستان یخ می زند و مناظر جذابی در تابستان و زمستان دارد. در نزدیکی آبشار فضای سبز خوبی هست که در فصل تابستان می توانید در زیر سایه درختان استراحت کنید.

 

وان,جاذبه های توریستی ترکیه,جاذبه های دیدنی وان ترکیه

 آبشار مرادیه، از جاذبه های دیدنی وان

گربه وان
گربه وان نژادی از گربه است که بیشتر در شهر وان در ترکیه دیده می‌شود. این گربه سفید و پشمالو با یک چشم زرد و چشم دیگر آبی است.
این نوع گربه باعث شهرت جهانی این شهر شده است.


منابع:
fa.wikipedia.org

turktravel.ir

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا