صنایع دستی

آموزش هنر میناکاری

میناکاری

 

وسایل مورد نیاز :
1 ـ پرگار
2 ـ قلم جهت رنگ گذاری و رنگ برداری اضافه
3 ـ قلم های دست ساز که توسط خود شخص ساخته می شود .
4 ـ رنگ مخصوص میناکاری ( پودری )
5 ـ صمغ مخصوص میناکاری
6 ـ ظرف مسی لعاب داده شده در طرح دلخواه
میناکاری هنر درخشان آتش و خاک است با رنگ های پخته که سابقه ی آن به 1500 سال پیش از میلاد می رسد . بررسی های انجام شده نشان می دهد که میناکاری برای اولین بار در ایران به وجود آمده و بیش از نقاط دیگر تجلی یافته و سابقه ی این هنر به زمان اشکانیان و ساسانیان می رسد .
رواج صنعت میناکاری در اصفهان از دوران پهلوی و حدود 1310 شمسی است و طی سی سال اخیر به وسیله ی استاد هنرمند آقای شکرالله صنیع زاده بسط و توسعه یافته است .مینا که طبعاً شفاف است شفافیت خود را از اکسید قلع به وجود می آورد . میناکاری روی مس انجام می شود . برای فراهم آوردن مینا ابتدا آن چیزی که می خواهند میناکاری کنند به هر شکل و هر اندازه باید به وسیله مس گر متخصص به شکل لازم درآید و پس از آن که ساخته شد استاد مینا کار به آن لعاب سفید رنگ می دهد معمولاً سه الی چهار بار لعاب داده می شود و در هر بار شی ء به کوره می رود و حدود 700 درجه حرارت می بیند تا رنگ لعابش ثابت شود بعد روی آن با رنگ های گوناگون نقاشی می شود .شیء باز هم به کوره می رود و حدود 400 تا 500 درجه حرارت می بیند تا رنگ ها به صورت مطلوب درآید .
توضیح راجع به قلم : انتهای لوله ی خودکار را روی شعله گرفته ، مقداری که ذوب شد سر آن را سوزن فرو کنید . ظرافت سوزن بستگی به نظر شخص هنرمند دارد . همچنین از چوب های کبابی و یا چوب هایی که توسط اشخاص تراشیده می شود استفاده می گردد .

 

میناکاری

 

مراحل کار :
1 ـ رنگ آبی لاجوردی را با میزان مساوی صمغ مخلوط کرده به گونه ای که رنگی با پوشش دهی کامل به دست آید . توسط قلم مو مرکز ظرف را مطابق با تصویر آموزشی رنگ کنید

2 ـ توسط قلم موی دیگری اضافه های رنگ در حاشیه طرح را تمیز نمائید .

3 ـ دهانه ی پرگار را به اندازه ی 2/5 سانتیمتر باز کنید . این میزان برای هر بشقاب یا کار دیگر ممکن است تغییر کند .

میناکاری

4 ـ با استفاده از پرگار باز شده مرکز بشقاب را پیدا کنید . در ضمن دایره را قسمت بندی کرده تا نقش از پراکندگی مساوی برخوردار شود .

5 ـ توسط قلم ظریف نقش مورد نظر را بکشید به گونه ای که رنگ اضافه برداشته شود و رنگ سفید زمینه مشخص گردد . نقوش انتخاب شده سنتی بوده و بستگی به ذوق شخصی دارد  البته هنرمندان این رشته از طرح های اسلیمی استفاده می نمایند .

 

میناکاری

6 ـ خطوط سفید به دست آمده را با رنگ آبی فیروزه ای پرکنید . باید توجه داشته باشید که رنگ ها متضاد بوده یعنی آبی فیروزه ای روی آبی لاجوردی و برعکس .

7 ـ مرزهای طرح های پر شده از مرحله ی قبل را با قلم مخصوص دورگیری که بسیار ظریف و نازک می باشد دورگیری کنید .

 

8 ـ خطوط نازک برای مشخص کردن و جدا نمودن طرح از زمینه می باشد . پس خطوط را در مرز رنگی بکشید تا رنگ طرح اسلیمی در بین خطوط قرار گیرد .

 

میناکاری

 

9 ـ اطراف طرح را با نقش های گل و برگ پر کنید .

10 ـ توسط قلم موی تمیز رنگهای اضافه را از دور طرح برداشته و با قلم ، خطوط اصلی هر مرز را بکشید تا زمینه ی بشقاب مشخص شود .

11 ـ با قلم ظریف تر دور طرح را خالی کنید (دورگیری نمایید ) نقوش اضافه و ریز را بکشید . بقیه کار همانند توضیحات قسمت مرکزی می باشد .در نهایت کار را جهت ثبات رنگ و درخشان شدن به کوره برده تا در درجه ی حرارت مشخص به آن گرما دهند .

 

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا