گردشگری

معرفی آب گرم لاریجان + تصاویر

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

آب گرم لاریجان,روستای آب گرم لاریجان,آبگرم لاریجان

روستای آبگرم لاریجان، یکی از توریستی‌ترین روستاهای ایران باشد

 

به علت شرایط خاص زمین‌شناختی در دامنه‌های البرز به ویژه اطراف قله دماوند، آب‌های معدنی با خواص مختلف درمانی وجود دارد روستای آبگرم لاریجان، روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوا نزدیک ترین روستا به قله دماوند است که چشمه های آبگرم آن از دل این کوه می جوشند. روستای آبگرم لاریجان، شاید توریستی‌ترین روستای این منطقه باشد که این موقعیت را مدیون چشمه آب گرم لاریجان است.

آبگرم چیست؟
آبگرم به چشمه‌ای گفته می­شود که گرمای آب آن بالاتر از اندازه معمولی است و  دارای برخی مواد معدنی است و اثر درمانی نیز دارند. این آب­های معدنی از اعماق زمین سرچشمه می‌گیرند و از شکافهای سطح زمین با فشار به بیرون تراوش می کنند.

فواید چشمه های آبگرم:
چشمه های آب گرم درمانی ایران قابلیت این را دارند که تسکینی برای دردهای عضلانی، بیماری های پوستی و همینطور خاصیت های ضدقارچی نیز می باشند؛ همچنین نکته ی جالبی و قابل توجهی در مورد استفاده از چشمه های آب گرم درمانی ایران وجود دارد این است که در یک ساعت استراحت در آب ۴۰ درجه با نیم ساعت پیاده روی نیز برابر است. این روش را به طور علمی گرمایش غیر فعال می نامند و برای افرادی که نمی توانند تحرک چندانی داشته باشند نیز به کار برده می شود.

 

در روش گرمایش غیر فعال شما حتی قند خون و وزن شما کاهش پیدا می کند. عموما خواص درمانی چشمه های آب گرم و چشمه های آب معدنی بستگی شرایط فیزیکی، شیمیایی، درجه حرارت و گازهای مختلف رادیواکتیویته نیز دارد.

گرمای چشمه های آب گرم باعث می‌شود عضلات آرامش یابد. رسیدن گرما به رگ‌های بیمار، خون را در بدن او افزایش داده و اکسیژن بیشتری در دسترس سلول‌ها قرار می‌دهد همچنین گشاد شدن مویرگ‌ها در اثر گرمای آب قابلیت عکس العمل اعصاب را بالا برده و هدایت انرژی حرارتی مورد نیاز را تامین کرده، کار تبادل مواد در سلول‌های بدن را تسریع و موجب رفع خستگی عضلات و آرامش در سلسله اعصاب می‌شود.

برای بیمارانی که عضلات ضعیف دارند یا بعد از عمل جراحی عضوی از بدنشان بی‌حرکت و بی‌استفاده مانده فیزیوتراپی در آب گرم بخشی از درمان است چرا که مفاصل و عضلات را در آب راحت‌تر تکان و ورزش می‌دهند تا حرکت عضو مستحکم‌تر و پیشرفته‌تر شود.

 

قدمت استفاده از روش آب درمانی برای درمان بیماری های ذکر شده نیز به هزاران سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و افراد سرشناسی نظیر افلاطون، ارسطو و بقراط درباره ی این روش درمانی اطلاعات زیادی را در کتاب های خودشان نوشته اند. همانطور که می دانید همین چشمه های آب گرم درمانی ایران سبب شده اند تا سالانه خیل عظیمی از مسافران راهی شهرهایی که این چشمه ها در آن ها قرار دارند نیز می روند.

 

آب گرم لاریجان,روستای آب گرم لاریجان,آبگرم لاریجان

آبگرم لاریجان دارای خواص فراوانی است

 
معرفی آبگرم لاریجان:
آبگرم لاریجان یکی از مناطق سیاحتی نزدیک تهران است که تاکنون از نگاه بسیاری از گردشگرانی که ده ها بار جاده هراز را به قصد دریای شمال پیموده اند، دور مانده است؛ درحالیکه می تواند یک محل تفریحی و مقصدی برای سفر یک روزه از مبداء تهران و سایر نقاط کشور باشد. این آبمعدنی که از چشمه های جوشان قله دماوند سرچشمه گرفته و قدمت بسیاری دارد، علاوه بر خواص درمانی بسیاری که امروز مورد توجه “توریسم درمانی” قرار گرفته، از جذابیت های طبیعی و تفریحی خوبی هم برخوردار است.

آبگرم در نزدیکی شهر رینه لاریجان واقع در استان مازندران و شهستان آمل قرار گرفته است و هر ثانیه هزار لیتر آبدهی دارد، درجه حرارت آن بین 65 تا 70 درجه سانتی‌گراد است. مزه این آب نامطبوع و بوی هیدروژن سولفور دارد و رنگ آن زلال است اما این چشمه دارای املاح بیکربنات منیزیم است که این آب برای درمان بیماری های جلدی، مفصلی و عفونی مؤثر است.

این روستا شامل یک خیابان اصلی است که در هر دو سمت آن تعداد زیادی مغازه، برای رفع نیازهای گردشگران وجود دارد. روستای آب گرم لاریجان امکانات رفاهی مناسبی را برای مسافران و گردشگران در محدوده چشمه فراهم آورده است.

از بناهای معروف روستای آبگرم لاریجان حمام شاه عباسی مربوط به دوره صفوی است.

 

آب گرم لاریجان,روستای آب گرم لاریجان,آبگرم لاریجان

روستای آب گرم لاریجان امکانات رفاهی مناسبی را برای مسافران دارد

 
بهترین فصل سفر به آبگرم لاریجان:
تقریبا در تمامی فصل ها رفتن به روستای آبگرم لاریجان زیبایی های خاص خود را دارد. در هر فصلی میتوانید به روستای آبگرم لاریجان این روستای زیبا و با صفا سفر کنید. این روستا یکی از روستاهای سردسیر می باشد و اگه مشکل برف در مسیر  نداشته باشید زمستان هم رفتن به آبگرم لاریجان خیلی لذت بخش و خالی از لطف نیست.

امکانات رفاهی آبگرم لاریجان:
برای بهره بردن از آب گرم چشمه معدنی رینه لاریجان تأسیساتی مجهز به حوضچه‌های جکوزی و واحدهای اقامتی تأسیس شده‌اند که برای اسکان به صورت خانوادگی و تفریح نیم روزه هم علاوه بر اسکان شبانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته مهم:
توجه داشته باشید که به علت افزایش بی رویه منازل مجهز به آبگرم گوگردی در رینه، چشمه آبگرم  همه آن ها را کفاف نمی دهد و منازل و سوییت ها و ویلاها وسط هفته و به صورت نوبتی آبگرم را به منبع های آب خود منتقل و روزهای جمعه آن را داغ کرده و به حوضچه ها سرازیر می کنند که خاصیت گوگردی آب از بین می رود. پس به هنگام کرایه منزل دقت کنید اولا آب گرم بلکه داغ باشد و دوما گوگرد ته استخر یا حوضچه ته نشین شده باشد. ضمناً با صاحبخانه طی کنید که در صورتیکه آب داغ و گوگردی نباشد کرایه را پرداخت نخواهید کرد.

 

آب گرم لاریجان,روستای آب گرم لاریجان,آبگرم لاریجان

برای بهره بردن از آب گرم لاریجان حوضچه‌های جکوزی و واحدهای اقامتی تأسیس شده‌اند

 

مسیر دسترسی به روستای آبگرم لاریجان:
جاده دسترسی به آبگرم لاریجان پس از طی ۷۰ کیلومتر در مسیر توریستی هراز که شهر آمل را به تهران متصل می‌کند در محل گزنک بخش لاریجان از راه اصلی جدا شده و به سمت غرب در مسیر کوهستانی و آسفالت ادامه یافته و پس از عبور از روستای ییلاقی گزانه به آبگرم می‌رسد.

حدود 78 تا 80 کیلومتر که از تهران توی مسیر جاده هراز فاصله گرفتید، تابلوی انحرافی این روستا را می‌بینید. البته مستقیما به آبگرم اشاره نکرده و نوشته Reyne (رینه). شاید بهترین نشانه رستوران سالاری باشد. مسیر انحرافی روستا دقیقا از کنار این رستوران جدا می‌شود. از کنار جاده اصلی تا روستای آبگرم دو روستای دیگه هم هست: رینه و نیاک. باید این دو را رد کنید. راه روستا کمی باریک و پیچ در پیچ و کوهستانی است و اگه شب را برای رفتن به روستا انتخاب می کنید، یک مقدار ترسناک است چون خیلی تاریک است، تقریبا 20 دقیقه طول می کشد که این مسیر را طی کنید.

 

 

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا