چیدمان و دکوراسیون

چگونه خانه خود را به سبک ژاپنی طراحی کنید؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از چیدمان و دکوراسیون همراه باشید :

 

همه حرف‌ها را می‌توان در یک واژه خلاصه کرد: ذن. بله، سادگی صلح‌طلبانه یکی از عناصر اصلی طراحی متواضع فرهنگ ژاپنی است.

وجود هزاران سال سنت در کشور ژاپن تاثیر زیادی بر روی زیبایی‌شناسی معماری و طراحی داخلی آن گذاشته است و نتیجه آن یک نوع طراحی داخلی بسیار فرهنگی و ملایم شده است.

سبک ژاپنی حول محور زندگی آرام و منظم، اهمیت دادن به تعادل، نظم، ترتیب، رسوم باستانی، و عشق به زیبایی طبیعی می‌چرخد.
 

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

 
وقتی کسی مراسم باستانی چای خوردن و سبک زندگی ژاپنی را درک کند، آن‌گاه این فرهنگ به سرعت برایش تبدیل به فرهنگی ارزشمند می‌شود که استفاده از ایده‌های موجود در این فرهنگ می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی زندگی روزمره او بگذارد. حتی اگر این گفته دلیل محکمی برای وارد کردن طراحی ژاپنی به زندگی‌تان نیست، می‌توان از سبک ژاپنی به منظور استفاده از تعالیم ذن در زندگی روزمره استفاده کرد. آیا بهتر نیست کمی صلح و هماهنگی را وارد خانه‌های خود کنیم؟

از آن‌جایی که سبک ژاپنی یکی از سبک‌های پرطرفدار در دنیا است و می‌تواند آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد، ما در این مطلب سعی می‌کنیم 10 نکته در مورد طراحی به سبک ژاپنی را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید از ایده‌های آن در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید.
 

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

1) عناصر طبیعی موجود در فضاهای داخلی که به سبک ژاپنی طراحی شده‌اند

در فرهنگ ژاپنی عشق به طبیعت و احترام به آن ریشه بسیار عمیقی دارد. بهترین راه برای ایجاد یک پیوند قوی با دنیای طبیعی این است که آن را وارد فضای زندگی خود کنیم.

اضافه کردن گیاهان سنتی ژاپنی، مانند بونسای (bonsai) و بامبو، به فضای داخلی خانه بخش کوچکی از فرهنگ ژاپنی را وارد زندگی ما می‌کند. البته نه تنها از این گیاهان بلکه از هر نوع گیاه سبزی می‌توان استفاده کرد و همچنان به سبک ژاپنی پایبند بود. فقط در این مورد بهتر است از گیاهان شفاف و شاداب مانند نخل یا ارکیده در خانه خود استفاده کنید.

 

استفاده از چیدمان گل‌های رنگارنگ در خانه‌های ژاپنی اصلا معمول نیست، بنابراین هر نوع گیاهی که انتخاب می‌کنید مهم نیست، چیزی که مهم است چیدمان ساده و طبیعی این عناصر است.

خانه‌های ژاپنی هم‌چنین از طریق پنجره‌های بزرگ که باعث می‌شود مناظر بیرونی در هر زاویه‌ای دیده شوند طبیعت را وارد فضا داخلی می‌کنند. مانند این اتاق خواب، که در عکس پایین آن‌ را مشاهده می‌کنید، درهای کشویی شیشه‌ای مناظر بیرون خانه را وارد فضای داخلی می‌کنند. خانه خود را رو به زیبایی‌های طبیعت باز کنید.

 

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

2) وان‌ از عناصر مهم در طراحی داخلی به سبک ژاپنی است
صدای آرام قل‌قل کردن آب گوش‌ شما را پر می‌کند و به سرعت تاثیری آرامش‌بخش بر روی شما می‌گذارد. درست مثل گیاهان، عناصر آبی در خانه‌های ژاپنی حتما حضور دارند.

اُفورو (Ofuro)، که در ژاپنی به معنای حمام است، یک سنت بسیار خوب در طراحی ژاپنی است که شما هم می‌توانید آن را به خانه خود اضافه کنید. وان‌های ژاپنی کوچک و عمیق هستند و معمولا در کنار آن‌ها یک نوع نیمکت قرار دارد. این وان‌ها در شرق آسیا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و افرادی که به دنبال آرامش در خانه خود هستند از این نوع وان‌ها استفاده می‌کنند.

حمام خانه خود را با اضافه کردن یکی از این وان‌های ژاپنی تبدیل به خلوتگاهی آرامش‌بخش کنید. استفاده از این نوع وان‌ها به نوعی نقطه تماس طراحی شرقی و طراحی غربی است و باعث می‌شود تا فضایی شبیه فضای یک اسپا در خانه شما ایجاد شود.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

3) صفحه‌ها یا درهای کشویی به سبک ژاپنی
به درهای کشویی ژاپنی شوجی (Shoji) می‌گویند و این نوع درها یکی از عناصر طراحی ژاپنی هستند.

به دلیل هزینه بالای مسکن در ژاپن، خانه‌های این کشور معمولا کوچک هستند و اکثر ساکنان آن‌ها مستاجر هستند، به همین دلیل هر سانتی‌متر از فضا در طراحی داخلی مهم می‌شود. برعکس درهای معمولی، درهای شوجی به صورت افقی حرکت می‌کنند و نسبت به درهای لولایی فضای بیش‌تری را ذخیره می‌کنند.

صفحه‌های ژاپنی معمولا از کاغذ مات نرم که در درون یک چارچوب چوبی قرار می‌گیرند ساخته می‌شوند. با این وجود، انواع مدرن این صفحه‌ها به صورت آنلاین به فروش می‌رسند و معمولا از پنل‌های شیشه‌ای که در درون یک شبکه چوبی قرار گرفته‌اند ساخته می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی این صفحه‌ها، برعکس درهای معمولی، این است که مانع ورود نور طبیعی به فضا نمی‌شوند و هم‌چنین مناظر طبیعی را از درون آن‌ها می‌توان دید. خراب کردن یکی از دیوارها و قرار دادن یک در شیشه‌ای به سبک درهای ژاپنی به جای آن می‌تواند راه بسیار خوبی برای وارد کردن سبک ژاپنی به فضای داخلی خانه باشد.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

 
4) عناصر چوبی و بامبو در طراحی داخلی به سبک ژاپنی
یکی از بهترین راه‌ها برای هماهنگ شدن با طبیعت اضافه کردن عناصر طبیعی چوبی به درون خانه است. فرهنگ ژاپنی به استفاده از عناصر چوبی در همه قسمت‌های خانه معروف است.

دیوارها، درها، قاب صفحه‌ها، و چارچوب‌ها همگی از چوب طبیعی ساخته می‌شوند. متداول‌ترین چوب‌هایی که از آن‌ها در خانه‌های ژاپنی استفاده می‌شود چوب درختان افرا، سرو، شوکران، و کاج قرمز است. بامبو نیز یکی از چوب‌های پرطرفدار در فرهنگ ژاپنی است که همانطور که در عکس زیر می‌توان مشاهده کرد از آن در عناصر تزئینی استفاده می‌شود.

بافت چوب را می‌توان در تمام قسمت‌های خانه‌های ژاپنی مشاهده کرد. با اضافه کردن کفپوش‌های بامبویی یا صفحه‌های چوبی سعی کنید این عناصر طبیعی چوبی را وارد فضای زندگی خود کنید. این چوب‌های طبیعی تاثیری آرامش‌بخش بر فضای خانه شما می‌گذارند و قطعا شما از این حالت لذت خواهید برد.

 

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

5) فضای ورودی به سبک طراحی ژاپنی
فضای ورودی در خانه‌های ژاپنی جنکان (Genkan) نامیده می‌شود. فضای ورودی جایی است که ساکنان خانه برای خوشامدگویی به مهمانان به آن‌جا می‌روند. هم‌چنین مردم ژاپن کفش‌های خود را در این فضا درمی‌آورند و آن را با دمپایی‌های خانگی تعویض می‌کنند.

همانطور که در عکس زیر می‌بینید، فضای ورودی دارای یک قفسه یا کمد با نام گتاباکو (Getabako) است که کفش‌ها در آن‌ها نگهداری می‌شوند (البته برعکس عکس پایین در این قفسه‌ها نوک کفش‌ها رو به بیرون قرار می‌گیرد). همانطور که باز هم در عکس زیر مشخص است، فضاهای ورودی دارای ظاهر ساده‌ای هستند و در طراحی آن‌ها از عناصر چوبی استفاده می‌شود. هم‌چنین ورود نور طبیعی در این فضا عنصری ثابت در خانه‌های ژاپنی است.

هم‌چنین استفاده کفپوش‌هایی که از کاشی‌های سنگی ساخته شده‌اند در خانه‌های ژاپنی، به ویژه در فضای ورودی، بسیار محبوب هستند. برای این‌که بتوانید چنین طراحی‌ای را در خانه خود اجرا کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که خطوط ساده و مستقیم طراحی ژاپنی را تقیلد کنید. منظم نگه داشتن فضای ورودی شاید سخت‌ترین کار باشد، اما سعی کنید با استفاده از ایده‌هایی هوشمندانه این فضا را تمیز و منظم نگه دارید تا وقتی وارد خانه می‌شوید شلوغی تاثیر منفی بر روی شما نگذارد.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

6) مبلمان به سبک ژاپنی
اگرچه اکثر خانه‌های ژاپنی دارای فضاهای مبله برای مقاصد مختلف مانند گردهمایی خانوادگی یا فضایی برای تماشای تلویزیون نیستند، اما همچنان می‌توان سادگی طراحی ژاپنی را وارد قسمت‌های مختلف خانه کرد.

اکثر مبل‌های ژاپنی ارتفاع کمی دارند و یا در مراسم سنتی چای خوردن معمولا به جای مبل از بالشتک‌های سنتی ژاپنی استفاده می‌شود. برای این‌که این نوع طراحی را در خانه خود اجرا کنید می‌توانید به سادگی از مبل‌هایی کم ارتفاع مانند میزهای کناری ساده و چارچوب تخت‌خواب موجود در عکس زیر استفاده کنید.

یا می‌توانید پا را کمی فراتر گذاشته و از میزهای کم ارتفاع ژاپنی و بالشتک‌های سنتی این کشور استفاده کنید. از این میزها می‌توان به عنوان میز غذاخوری استفاده کرد و مطمئنا خوردن غذا بر روی این میزها می‌تواند بسیار رمانتیک و متفاوت باشد. چه بخواهید طراحی غربی را با طراحی شرقی ترکیب کنید و چه بخواهید کاملا از عناصر شرقی استفاده کنید، می‌توانید از سبک مبلمان ژاپنی در طراحی خانه خود استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

7)  اصول طراحی مینی‌مالیستی ژاپنی
همانطور که تا الان متوجه شده‌اید، طراحی ژاپنی ساده و مینی‌مالیستی است. بی‌نظمی و شلوغی در خانه‌های ژاپنی جایی ندارد. همانطور که در بالا بحث کردیم، گاهی حتی از مبلمان در یک خانه ژاپنی استفاده نمی‌شود.

چگونه می‌توانید به زیبایی‌شناسی طراحی ژاپنی دست یابید اما همچنان خانه‌ شما دارای مبلمان و عناصر مدرن باشد؟ نکته این‌جاست که باید سعی کنید فضای خانه خود را ساده و منظم نگه دارید. اکثر طرفداران طراحی مدرن اجرای چنین ایده‌ای را در فضای خانه ساده و دست‌یافتی می‌دانند.

مبلمان باید مدرن باشد، از خطوط مستقیم تشکیل شده باشد، و از چوب طبیعی ساخته شده باشد. نورپردازی باید زاویه‌دار و مدرن باشد (همانطور که در آشپزخانه موجود در عکس زیر می‌بینید). یا نورپردازی می‌تواند تقلیدی از سبک نورپردازی ژاپنی که در آن از فانوس استفاده می‌شود باشد. به طور کلی برای تقلید از این سبک ساده و منظم باید به دنبال یک طراحی مدرن باشید. همه چیز باید با هدف در جایی قرار گرفته باشند و فضایی که در آن قرار گرفته‌اند مخصوص آن‌ها طراحی شده باشد. هیچ وسیله‌ای نباید بی‌استفاده و خارج از نظم کلی فضا باشد. مطالعه هنر فنگ‌شویی می‌تواند به شما در طراحی مینی‌مالیستی خانه خود به سبک ژاپنی کمک زیادی کند.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

 
8) فضای باز و نورپردازی طبیعی از عناصر کلیدی در طراحی ژاپنی هستند
همانطور که در بالا اشاره شد، فضای باز و اصول طراحی مینی‌مالیستی عناصر اصلی طراحی ژاپنی هستند. بنابراین بیایید به راه دیگری برای پیاده کردن سبک ژاپنی در خانه خود نگاهی بیاندازیم؛ این راه جدید نورپردازی طبیعی است.

نور طبیعی به طرز وسیعی این خانه‌ها را پر می‌کند و باعث ورود مناظر آرام و رنگ‌های زیبای طبیعت به درون خانه می‌شود. چه راهی می‌تواند بهتر از روشن ساختن فضای خانه باشد؟ استفاده از پنجره‌های بزرگ و وسیع و دهانه موجود در سقف مانند نورگیرها راه بسیار خوبی برای  روشن ساختن خانه با نور طبیعی است.

در طراحی ژاپنی به هیچ وجه از پرده‌های سنگین و کلفت استفاده نمی‌شود. آن‌ها تنها کاری که می‌کنند جلوگیری از ورود نور طبیعی به درون خانه است. سعی کنید هیچ مانعی را در برابر پنجره‌های خانه خود قرار ندهید، اما اگر این امر امکان‌پذیر نیست، سعی کنید از سایه‌بان‌های بامبویی و یا پرده‌های نازک و ساده استفاده کنید. استفاده از نور طبیعی بهترین راه برای روشن ساختن خانه است.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

9) رنگ‌های پرطرفدار در طراحی ژاپنی
همانطور که گفته شد در طراحی ژاپنی سعی می‌شود بیش‌ترین هماهنگی با طبیعت وجود داشته باشد، به همین دلیل در این سبک از رنگ‌های موجود در طبیعت استفاده می‌شود. رنگ‌های غالب در طرحی ژاپنی از رنگ قهوه‌ای موجود در چوب و رنگ سبز گیاهان ریشه می‌گیرند. هم‌چنین کفپوش‌ها از جنس چوب یا کاشی‌های سنگی به رنگ خاکستری هستند و اکثر دیوارها با صفحه‌هایی که از کاغذهای مات ساخته شده‌اند جایگزین می‌شوند.

نتیجه چنین طراحی یک پالت رنگی ساده می‌شود که رنگ‌های آن همگی خنثی هستند. چگونه می‌توانیم این نوع پالت را در خانه خود اجرا کنیم؟ سعی کنید با استفاده از قفسه‌ها چوبی، پنل‌های دیواری چوبی، و کفپوش‌های چوبی عناصر طبیعی چوبی را وارد فضای زندگی خود کنید و از رنگ خاکستری کاشی‌های سنگی در کفپوش‌ها و حتی مبلمان خانه خود استفاده کنید (به عکس زیر توجه کنید).

هم‌چنین، سعی کنید با استفاده از گیاهان خانگی رنگ سبز را وارد خانه خود کنید. هنگام انتخاب پالت رنگی سادگی اصلی‌ترین عامل است. به فضای بیرون از پنجره خانه خود نگاه کنید تا ببینید از چه رنگ‌هایی می‌توانید در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید.

 

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

 
10)  یک فضای آرامش‌بخش بر اساس تعالیم ذن ایجاد کنید
با خلق حال و هوایی آرام و ساکت در خانه خود که می‌توان از طریق مدیتیشن، چای خوردن، و یا انجام یوگا به آن دست یافت به طور کامل فرهنگ صلح‌طلبانه ژاپن را وارد زندگی خود کنید.

به اتاق موجود در عکس زیر توجه کنید. این اتاق کاملا بر اساس عناصر طراحی ژاپنی طراحی شده است و بسیار آرامش‌بخش است. به راحتی می‌توان در این فضا چای ژاپنی نوشید. یک فضای آرام در خانه خود را برای انجام مدیتشین و یا فقط نشستن و آرام شدن در نظر بگیرید. فقط یادتان باشد در این فضا یک بالشتک قرار دهید تا هنگام انجام این کارها خسته نشوید. اگر می‌توانید یک عنصر آبی نیز به فضا اضافه کنید تا دیگر هیچ صدایی که حواس شما را پرت کند در فضا وجود نداشته باشد.

دیوارهای اتاق خود را به رنگ سبز یا قهوه‌ای ملایم درآورید، گیاهان سرزنده و شاداب به فضا اضافه کنید، و موسیقی آرامش‌بخش پخش کنید. اکنون فضای شما تبدیل به یک فضای ذن شده است و کاملا در یک فرهنگ ژاپنی غرق شده‌اید.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای کشویی به سبک ژاپنی

 
اگرچه ممکن است شما در فضایی که در آن فرهنگ باستانی ژاپن وجود داشته باشد رشد نکرده‌ باشید، اما همچنان می‌توانید به زیبایی‌شناسی آرامش‌بخش موجود در طراحی ژاپنی علاقه‌مند شوید که عمیقا در تاریخ ریشه دارد.

برای دستیابی به چنین طراحی‌ای در خانه خود، از خطوط ساده، مستقیم، و مینی‌مالیستی موجود در طراحی ژاپنی در قسمت‌های مختلف خانه خود تقلید کنید. این عناصر را به فضای زندگی خود اضافه کنید:‌ عناصر طبیعی چوبی، گیاهان بسیار ساده، نورپردازی طبیعی، مبلمان مدرن، عناصر آبی، یک وان عمیق، بالشتک‌های نرم، درها یا صفحه‌های کشویی، فضایی برای مدیتیشن، و رنگ‌هایی که در طبیعت وجود دارند.

تمام این عناصر فضایی یکدست و یکپارچه را به وجود می‌آورند که در آن از عناصر طراحی سبک ژاپنی استفاده شده است؛ فضایی که آرامش‌بخش است و زندگی آرامی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

منبع : chidaneh.com

 

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا