بیماری و راه درمان

انواع سردرد با توجه به محل درد در ناحیه سر

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند

 

سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. سردرد انواع متفاوتی دارد. سردرد اغلب به علت ایجاد تغییر در ترکیب ماده شیمیایی خون بر اثر رها شدن پروتئین از سلول های عصبی به وجود می آید.

 

برخی سردردها اختصاصی‌تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به 

وجود آورد.

 

هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شدید در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می‌شوند.

 

انواع مختلف سردرد که یک نفر می تواند تجربه کند شامل موارد زیر می شوند:

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می‌کند 

 

سردردهاى تنشی یا هیجانی

فعالیت باعث کشش عضلات سر و گردن شده و منجربه سردرد مى‌گردد زیرا احتمالاً به‌دلیل دخالت گروهى از عضلات مغز نمى‌تواند به‌خوبى محل کشش را تشخیص دهد. عواملى مثل فشارهاى روحى (شاید یک مشاجره با یک مشکل مالی) مى‌تواند منجربه کشش عضلانى و سردرد شود. فعالیت‌هائى که باعث خستگى چشم مى‌شود یا کار طولانى در وضعیت خمیدهٔ پشت مى‌تواند باعث کشش عضلات صورت، چشم، گردن و جمجمه شود.

 

سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می‌کند و هم ‌به شکل مزمن ‌و حاد گریبان افراد را می‌گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند. درد معمولا از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی شود. این درد می‌تواند 30 دقیقه تا 7 روز ادامه داشته باشد. 

 

برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم معمولا می‌توان از قرص های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد.

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید

 

سردردهای میگرنی :

سردردهای میگرنی بیشتر از ناحیه شقیقه ها یا در قسمت پیشانی و چشم شروع شده .

میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای “نیمه سر” است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می‌کند. سپس حالت تهوع ، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید .

 

این دوره مقدماتی ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز می‌کند.دردی که با میگرن همراه است ربطی به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به میگرن نمی‌توانند به خوبی در برابر محرک های محیط از قبیل نور ، صدا و حتی علایم درد واکنش نشان دهند، در نتیجه میزان درد شدت می یابد.

 

در حال حاضر هیچ درمانی برای میگرن کشف نشده. اما روش های درمانی متعددی برای کاهش نشانه ها و میزان درد ارائه شده است. برای رفع این درد باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب تجویز کند. تمرینات ورزشی مداوم نیز می تواند در رفع این مشکل کارساز باشد.

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

دلایل شایع سردرد سینوسی شامل واکنش های آلرژیک و عفونت است

 

سردرد سینوسی:

این نوع سردرد زمانی رخ می دهد که سینوس ها مسدود یا ملتهب شده باشند. درد می تواند پشت گونه ها، بینی، و چشم ها احساس شود و زمانی که فرد سر خود را به سمت جلو خم می کند یا از خواب بیدار می شود می تواند بدتر شود. دلایل شایع سردرد سینوسی شامل واکنش های آلرژیک، عفونت، یا با احتمال کمتر، یک تومور می شوند. نشانه ها می توانند بسیار شبیه به میگرن باشند. این دردها به ندرت خودشان از بین می روند. اگر آلرژی دارید، آنتی هیستامین می تواند به کاهش درد کمک کند. در دیگر موارد، بهترین درمان، مراجعه به پزشک است تا آنتی بیوتیک مناسب برایتان تجویز کند.

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

یکی از عوامل ایجادکننده سردرد جفت نشدن دندان‌ها روی هم است 

 

سردرد TMJ :

این نوع سردرد به واسطه مشکل در آرواره، مفصل آرواره، و عضلات پایینی صورت شکل می گیرد. به هم خوردن دندان ها، به ویژه در شب، تنش در آرواره، دررفتگی مفصل آرواره یا ورم مفاصل می توانند محرک آن باشند. این درد می تواند به سمت بالا پخش شده و گونه ها، گیجگاه ها، و گوش ها را تحت تاثیر قرار دهد و یا به سمت پایین حرکت کرده و گردن و شانه را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل ایجادکننده سردرد جفت نشدن دندان‌ها روی هم، ساییدن دندان‌ها که به مفصل فشار زیاد وارد می‌کند، استرس، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت مفصلی و دیگر بیماری‌های اتوایمیون، جویدن زیاد آدامس است.

 

درمان سردرد: با تمرین‌هایی که مفصل و عضلات فکی را در حالت ریلکس قرار می‌دهد: مانند نگاه داشتن یک مداد در میان دندان ها می تواند به سست کردن عضلات فک کمک کند.

فک یکی از پیچیدهترین مفاصل بدن است و هر مشکلی که عضلات ، رباط ها، دیسک ها، غضروف و استخوان های فک را از کارکرد درست بازدارد به ابتلا به اختلال در مفصل گیجگاهی فکی منجر می شود.

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

این سردرد یا یک درد ضربانی در پشت و اطراف چشم ها همراه است

 

سردرد خوشه ای

این درد بسیار نادر است و فقط یک درصد از جامعه دچار آن می شوند. بعلاوه، حدود ۵ برابر در مردان بیشتر از زنان است. سردردی بسیار دردناک و تیز که می تواند چندین بار در روز و به مدت چند ماه شکل گرفته و از بین برود. این نوع سردرد با قرمزی چشم ها و آبریزش بینی همراه است و با کمترین نشانه هشدار دهنده پدیدار می شود. سردرد خوشه ای به طور معمول تنها یک سمت از سر را تحت تاثیر قرار می دهد و نواحی تحت تاثیر شامل بالای چشم و نزدیک گیجگاه ها می شوند. این سردردها کمتر از یک ساعت دوام دارند و در زمانی مشابه در روز شکل می گیرند.

 

این سردرد یا یک درد ضربانی در پشت و اطراف چشم ها همراه است و اغلب هم یک طرف سر را هدف قرار می دهد. این درد عموما در طول خواب سراغ فرد می رود و از نشانه های آن می توان به قرمزی چشم ها، حساسیت به نور و اشک ریزی اشاره کرد. درد به طور متوسط بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه ادامه دارد. برای درمان این سردرد باید به پزشک مراجعه کنید.

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

سردرد گوارشی با علایم خاص خود شناخته می‌شود

 

سردرد گوارشی 

در طب سنتی سردرد ناشی از اختلال‌های گوارشی مشخص شده است که درباره آن راه کارهایی برای درمان تعریف شده است. این نوع سردرد که با علایم خاص خود شناخته می‌شود و همیشه در کنار آن، علایم و دلایل واضح گوارشی در شرح حال بیمار و معاینات پزشک وجود دارد، توسط داروهای مؤثر بر دستگاه گوارش بهبود پیدا می‌کند.

بیمار قبل از وقوع سردرد دچار نفخ و درد معده می‌شود و با رفع نفخ و درد معده سردرد نیز تسکین می‌یابد. بنابراین بیمار با خوردن غذاهای نفاخ دچار تشدید سردرد می‌شود که جهت درمان باید از خوردن آن پرهیز کند.

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

کافئین هم می تواند موجب بروز سردرد شود و هم سردردتان را بهبود بخشد

 

مصرف کافئین و سردرد

حتما برای شما هم پیش آمده که دچار سردرد شوید، خیلی از ما در روز از محصولات حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه، نوشابه های انرژی زا، چای و کاکائو استفاده می کنیم. آیا تا به حال فکر کرده اید که شاید ارتباطی بین مصرف کافئین و سردردتان وجود داشته باشد؟ جالب است که بدانید کافئین هم می تواند موجب بروز سردرد شود و هم سردردتان را بهبود بخشد.

 

هنگامیکه شما هر روز قهوه و یا سایر محصولات حاوی کافئین مصرف می کنید، بدن شما به این میزان کافئین عادت کرده و آنرا تحمل می کند. معمولا پس از 7 روز مصرف مداوم محصولات حاوی کافئین وابستگی به آن ایجاد می شود (حتی در حد نوشیدن یک فنجان قهوه در روز) در این حالت بدن منتظر دریافت مقدار بیشتر کافئین است و اگر شما میزان دریافت روزانه خود را افزایش ندهید بدن از خود واکنش نشان می دهد و این واکنش با سردرد همراه است، به همین دلیل است که گفته می شود کافئین نیز از عوامل ایجاد کننده سردرد است. در این حالت کافئین نه تنها به درمان سردرد شما کمک نمی کند بلکه سردرد شما را نیز تشدید می نماید.

 

انواع سردرد میگرنی, علت انواع سردرد

 آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌تواند باعث سنگینی و فشار در ناحیه سر شود

 

سردرد و آلرژی 

برخی از افراد به بعضی از مواد غذایی حساسیت هایی نشان می دهند یکی از این نشانه های حساسیت سردرد است . این افراد باید موادغذایی که با مصرف آنها دچار حساسیت می شوند را شناسایی کنند و جایگزینی برای آنها پیدا کنند . آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌تواند باعث سنگینی و فشار در ناحیه سر شود و خود آنها عاملی برای بیشتر شدن درد در ناحیه سر و گیجگاه است.

 

باید توجه داشت که اثر برخی از غذاها فورا ظاهر نمی شود و در مواقعی 24 ساعت بعد از مصرف غذا یا دیرتر، می توان تاثیرگذاری آن ها را مشاهده کرد. اما بطور کلی اگر افراد می خواهند از سر دردهای روزانه خود بکاهند بهتر است با شناسایی مواد غذایی که نسبت به آن ها آلرژی دارند از مصرف آن ها پرهیز کنند.

برگ نعناع تازه را توی قابلمه آب جوش ریخته و بخار آن را استشمام کنید؛ حتی استنشاق بوی چای نعناع نیز برای درمان سردرد موثر است.

 

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا