دانستنیهای گیاهان و حیوانات

آشنایی با پرورش زالو

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

 

 

نکاتی برای پرورش زالو,مراحل پرورش زالو

پرورش زالو فرآیند ساده ای است

 

در مبحث پرورش و تکثیر زالو، کارگاه های تولیدی زالو به سه گروه طبقه بندی می شوند :

 

1- کارگاه خانگی یا طرح خانگی پرورش و تکثیر زالو که همان طور که از نامش پیداست به صورت خانگی و در چند اتاق از محل زندگی به وجود می آید.

 

2- کارگاه نیمه صنعتی که کار پرورش و تکثیر زالو به صورت نیمه خودکار و با نیروی انسانی انجام می شود.

 

3- کارگاه صنعتی که عملاً کار خودکار کامل می باشد و کار را کامپیوتر مرکزی انجام می دهد.

 

پرورش زالو با تکثیر زالو چه فرقی می کند؟

در پرورش زالو بایستی لارو زالو یا همان بچه زالو را تهیه و به مدت ۶ تا ٨ ماه مراقبت شود. پس از گذشت این مدت زمان و با غذا دهی مناسب، زالوها به اندازه متوسط پزشکی رسیده و آماده ارائه به بازار می باشند.

 

در روش تکثیر زالو، زالوی مولد تهیه می شود و با انجام روش های روز جهان پس از گذشت ۹ ماه، کوکون گیری انجام می شود و پس از به دنیا آمدن بچه زالو، سایر مرحله های مثل کار پرورش زالو می باشد.

 

پرورش زالو فرآیند ساده ای است. درصورتی که محیط دو زالو مثل به هم باشد و به صورت منظم و مرتب تغذیه شوند، احتمال تکثیر این حیوان افزایش پیدا می کند . زالوها برای خود پیله ای درست می کنند و پس از چند وقتی از این پیله بیرون می آیند. هر جفت زالویی می تواند حداکثر ۳۰ زالو تکثیر کند ولی به طور معمول چیزی حدود ۱۵ زالو را می توان انتظار داشت. پس از اینکه زالوها متولد شدند بین ۲ هفته الی ۴ ماه زمان می برد تا بالغ شوند.

 

برترین زمان برای تکثیر زالو به شیوه مصنوعی فصل پاییز است که ۸ ماه زمان رسیدن به لارو و ۶ ماه زمان بزرگ شدن لارو ها است که مجموعا ۱۴ ماه طول می کشد تا به سوددهی منجر شود.

 

همچینین درصورتی که می خواهید در وقت خود صرفه جویی کنید می توانید زالوها را در انداره های مختلف (سوزنی، کبریتی، ارایشی، طبی، پیش مولد و مولد) تهیه و در ظرف ها و آکواریوم های مستقل مراقبت کنید ولی برترین ترکیب خرید زالو در سایزهای مولد و کبریتی به صورت همزمان است برای این که هم با پرورش به خوبی آشنا می شوید هم با تکثیر.

 

به خاطر داشته باشید درصورتی که در بازه مهر تا ماه آذر می خواهید این کار را انجام دهید به جای زالوی مولد از زالو در سایز پیش مولد استفاده کنید برای این که از آبان ماه تا اواخر اسفند ماه کوکون ریزی و تکثیر زالو انجام نمی شود و شما نمی توانید تکثیر انجام دهید در نتیجه استفاده از سایز زالوی پیش مولد هم ارزان قیمت تر است و هم تا زمانی که به سایز مولد برسد به زمان کوکون ریزی و تکثیر رسیده ایم.

 

در روش پرورش لارو زالو به صورت خانگی می توان با سرمایه کم، درآمد بسیار مناسبی را در مدت شش ماه به دست آورد. به فرض مثال با یک سرمایه کم و یک فضای کوچک به آسانی می توان با گذاشتن وسایلی مانند یخچال و ظروف پلاستیکی و غیره و مقداری لارو با نرخ معمولی به سود مناسبی دست پیدا کرد که نسبت به سرمایه گذاری و وقت قرار داده شده توجیه بسیار مناسبی را دارا می باشد.

 

برای تهیه ی لارو زالو حتماً به مرکزهای معتبر مراجعه کنید. لاروها در حکم سرمایه ی شما هستند پس باید در تهیه ی آنها دقت کنید. شبیه هرچیز دیگری، زالوها هم گونه های مختلفی دارند اعم از سمی، غیربهداشتی، پزشکی و طبی و… ؛ شما برای کار خود به گونه ی پزشکی و طبی احتیاج دارید پس از بزرگ شدن لاروها، زالوهایتان را می توانید درمرکزهای حجامت بفروشید.

 

در شیوه خانگی به آسانی می توان در گل همراه زالو، زالو را در یخچال در دمای ۷ درجه سانتیگراد بیش از یک ماه مراقبت نمود بدون اینکه هیچ گونه آسیبی به زالو و قدرت مکندگی آنها وارد گردد. اما شایان ذکر است بعد از گذشت مدت زمان یک ماه حتماً گل تعویض گردد برای این که زالو بخاطر پوست اندازی که دارند به نوعی از خود لعاب پس می زنند که سبب از بین رفتن وضعیت مناسب نگهداری زالو در آن بستر می گردد. همچنین رطوبت گل در گونی نخی که در آن گذاشته می شود باید به نحوی باشد که آب از گونی چکه ننماید و همچنین گونی خشک نباشد.

 

تولید مثل زالو

تولید مثل در زالو بستگی به دفعات تغذیه و کیفیت غذایی که آن ها استفاده می کنند دارد. زالوها توسط خود بارور سازی، تولید مثل نمی کنند بلکه با دیگر زالوها جفت گیری می کنند . جفت گیری بطور طبیعی در ماه های فصل تابستان در داخل یا خارج آب انجام می شود ، و می تواند تا ۱۸ ساعت به طول انجامد.

 

پیله ها به وسیله کلیتلوم، که یک ناحیه غنی از غدد، واقع در یک سوم قدامی بدن زالو می باشد تولید می شوند . کلیتلوم مایع چسبناکی ترشح می کند که با انقباضات سریع ماهیچه ای، قوام کرم مانند پیدا می کند . بعد از آن زالو تخم گذاری می کند و هم یک ماده مغذی آلبومینی که هیرودویین نامیده می شود داخل پیله تزریق می کند . پس از این که زالو عقب می کشد ، هیرودویین به تدریج سخت شده و رنگش از سفید رنگ به رنگ زرد قهوه ای تغییر می کند. پیله خارج شده، آستر داخلی ظریفی دارد و با یک ماده پروتئینی اسفنجی قهوه ای مایل به رنگ زرد پر شده است. پیله آب را ذخیره کرده و جنین را از دهیدراتاسیون( کم آبی و خشک شدن) محافظت می کند.

 

به هنگام خارج شدن نوزاد زالو از توده اسفنجی پیله؛ مادر دو حفره کوچک در هر سر پیله ای که اینک بیضی شکل است ایجاد می کند. سوراخ ها تقریبا به اندازه ۱–۵/ ۰ میلی متر هستند و به زالو های جوان کمک می کنند که از پیله رهایی یابند. زالوهای از تخم بیرون آمده تقریبا ۲–۱ سانتیمتر طول و ۵/ ۱–۱ میلی متر قطر دارند و در جهت تکمیل روند تکاملی شان، پس از خارج شدن از تخم متحمل دگردیسی نمی شوند. زمانی که آن ها از تخم بیرون می آیند بدنشان در اصل شبیه زالوهای بزرگ است جز این که فقط ارگان های جنسی را ندارند. طول مدت جنین زایی بسیار وابسته به دماست که می تواند از چند روز تا یک زمستان کامل طول بکشد. در سن حدود ۳ هفتگی زالوهای جوان قادراند پوست طعمه شان را سوراخ کنند ما تحقیق کرده ایم که زالوهای جوان پس از خارج شدن از تخم تا شش ماه بدون غذا زنده می مانند.

 

پرورش زالو,پرورش زالوی طبی در خانه

زالوهای جوان پس از خارج شدن از تخم تا شش ماه بدون غذا زنده می مانند

 

داشتن اطلاعات اولیه موارد زیر در کسب و کار پرورش زالو ما را در رسیدن به هدف کمک و کار ما را سود آور می کند :

۱) شناخت خود زالو و ویژگی هایش

۲) داشتن اطلاعات اولیه شرایط بهداشتی و نگهداری زالو

 

۳) داشتن حداقل امکانات اولیه نگهداری زالو (آب و محل مناسب)

۴) داشتن اطلاعات اولیه در خصوص بازار مصرف و دانش بازاریابی (فروش و بستن قرارداد) فروش زالو

 

۵) رضایت مشتری: راضی نگهداشتن مشتریان زالو که اکثر پزشکان، مرکزهای درمانی و زیبایی هستند و فروش مجدد به آنها

 

مرحله های آغاز پرورش و مراقبت زالو در منزل

با توجه به اینکه مراقبت زالو مولد( زالو با حدود سن ۲ سالگی) تا رسیدن به مرحله تکثیر می تواند زمانبر باشد (دست کم بین ۸ ماه تا ۱۴ ماه زمان برای جفت گیری و تکثیر زالو احتیاج است و بعد از مدت زمان مراقبت حداقل ۴ ماه از لاروهای تکثیری برای وارد شدن به بازار مصرف و این مطالب بدون در نظر گرفتن تلفات احتمالی می باشد) داشتن سرمایه کم در امر سرمایه گذاری در صنعت پروش زالو بصرفه نبوده و برگشت سرمایه دیر هنگام اتفاق می افتد باید با مراقبت زالو در یک فارم کوچک خانگی کار را آغاز کرد یعنی با آماده سازی کردن وضعیت اولیه نگهداری و تهیه زالوهای لارو و یا سوزنی و مراقبت و تغذیه زالوها تا رسیدن به سایز مورد نیاز مشتری و همینطور می توانید با تهیه یکسری زالو متوسط و تنها قرنطینه بهداشتی زالوها خریداری شده و سعی برای فروش این زالوها از همان ماه اول می توانید شروع به شناخت بازار کنید.

 

بدین ترتیب ورود به کار پرورش زالو می توان با هر میزان سرمایه گذاری انجام پذیرد و با بیمه زالوها، نگران زیان هم نخواهید بود در نتیجه فقط زمان سرمایه گذاری مهم است که چگونگی کار شرح داده خواهد شد:

 

آموزش مرحله به مرحله پرورش زالو طبی

مرحله اول

برای مراقبت و رشد زالوها آسانترین راه استفاده از مخزن های پلی اتیلن (وان) می باشد که می توان در ابعاد گوناگون تهیه شود که از نظر هزینه و راه اندازی بسیار ساده تر از استخر های بتنی می باشد و از مراقبت در بطری های کوچک نیز کار آسانتر است و برای شما که می خواهید در منزل این کار را انجام دهید گزینه مناسب تری نیز است.

 

مرحله دوم

برای سادگی در شست و شو و استفاده از مخازن مراقبت زالو ایجاد لوله های پر و خالی کردن و نصب توری ها برای جلوگیری از فرار زالوها در دیواره و ایجاد محل تبادل گازی در درب مخازن که از وارد شدن پشه ها نیز جلوگیری می کند .

 

مرحله سوم

پر کردن مخزن ها با آب بدون کلر و مخلوط آبلیمو یا سرکه (اسید استیک) به مقدار ۱ لیتر در ۳۵۰ لیتر آب و ماندن به مدت ۲۴ ساعت و سپس شستشوی کامل مخزن با آب ولرم با هدف اسیدی کردن محیط مراقبت با پی اچ بین ۵٫۶ تا ۶٫۵ می باشد 

 

مرحله چهارم

گذاشتن ظروف (گلدان) سفالی و آجر های سوراخ دار برای ایجاد بستری طبیعی و محلی برای استراحت و پنهان شدن و راحتی در پوست اندازی زالو ها و پر کردن حدود ۱۰ سانتیمتر از کف وان به وسیله شن و ماسه رودخانه (خاک رس استریل و شسته شده برای اینکه زالو ها به نمک حساس هستند) و محلی برای مراقبت و رشد گیاهان آبزی در آب و همچنین روشی راحت تر برای پرورش زالو و نگهداری آن در خانه است. اما این مورد برای طبیعی کردن محیط به زیستگاه اصلی زالو بوده که اغلب برای زالوهای مولد مدنظر است ولی برای مراقبت هم در رشد و نمو تأثیر به سزایی دارد.

 

مرحله پنجم

در این مرحله شما باید حداکثر ۷۰% از گنجایش مخازن وان را از اب بدون کلر پر کنید( استفاده از آب باران و یا آب های زیرزمینی با املاح کم آب ایده آل برای نگهداری و پرورش زالو است)

 

مرحله ششم

سفارش زالو مورد نیاز به طوری که به ازای هر ۱۰ لیتر آب ۵۰ زالو مولد و یا ۸۰ زالو لارو با فرض تعویض ۲۵ ٪ آب مخزن بطور یک روز در میان در نظر می گیریم و درصورتی که در منزل این کار برای شما سخت است می تونید از تعداد کمتری زالو به ازای هر ۱۰ لیتر اب خریداری کنید به عنوان مثال با گذاشتن ۲۵ زالو مولد به ازای هر ۱۰ لیتر آب می توانید ۲۵% آب مخزن هر دو روز در میان تعویض کنید همچنین می تونید با خرید تعداد بیشتری مخزن و حجم آب بیشتری داشته باشید تا کارتان باز هم آسان تر شود.

 

خرید زالو باید در فصل بهار و فصل تابستان به علت حداقل بودن نرخ زالو انجام گیرد.

 

مرحله هفتم

شست و شوی زالوهای سفارش داده شده با آب و تفکیک زالوهای احتمالی بیمار (بی حال و زخمی و …) انتقال به وان های مراقبت (باید از تغییرات ناگهانی دما و کیفیت آب به ویژه در خصوص لاروها خودداری کرد)

 

خب این هفت مرحله پرورش و مراقبت زالو در منزل پایان یافت ولی هنوز چند نکته باقی مانده است.

 

پرورش لارو زالوها,بازاریابی با پرورش زالو

باید از تغییرات ناگهانی دما و کیفیت آب به ویژه در خصوص لاروها خودداری کرد

 

نکته ها:

علت تعبیه درب و توری جلوگیری از ورود و زاد و ولد پشه و … پاکیزگی و محیط زیست سالم است برای این که امکان انتقال بیماری ها از پشه به محیط زندگی زالو وجود دارد . ودر صورت نداشتن درپوش و توری کناری وان قابلیت فرار زالو ها به خصوص در حین باران و افزایش آب وجود دارد درصورتی که منزل شما حیاط بزرگی دارد تلاش کنید یک محیط مجزا و به طور کامل حصار کشی کنید که حیواناتی مثل گربه و یا پرنده هم نتوانند وارد این فضا شوند.

 

در زمان تعویض آب دقت شود آب با همان کیفیت و دمای آب محیط مراقبت باشد تا با حداقل استرس زالو این کار انجام گیرید.

 

پس از مراقبت حدود ۲ الی ۳ ماه از لارو ها و یا مشاهده علایم (گرسنگی) شنای عمودی و تولید بی شمار بزاق دهانی زالوهای مولد باید اقدام به غذا دهی کنیم چه با استفاده از موجودات زنده در آب مانند قورباغه و ماهی و لاک پشت در محیط آبی و یا تغذیه دستی باید ابتدا زالوها در محیطی بیرون از محیط اصلی نگهداری شود و در این زمان کل آب وان اصلی تخلیه و با آب گرم و بدون ماده های شیمیایی به طور کامل شستشو و ضدعفونی شود.

 

بعد از این مرحله یعنی آموزش نگهداری زالو و تغذیه و حداقل رساندن تلفات و شناخت بازار می توان اقدام به مراقبت از زالو های مولد کرد که نتیجه حاصل در اثر تکثیر به ازای هر زالو ۲۰ برابر بوده و می تواند درآمد خوبی را برای شما در برداشته باشد.

 

منبع : مجله اینترنتی چه نیوز

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا