فرزندان

گریه نوزاد+دلایل و راهکارها

گریه کودک,گریه نوزاد

اگر نوزاد گریه می کند از جایش بلند کنید احتمالاً ساکت می شود ولی بهتر است همیشه فرصت کوتاهی برای گریه کردن به او بدهید. نق زدن نوزاد چند بار در روز، آن هم پنج دقیقه یا ده دقیقه امری طبیعی به نظر می رسد و در حقیقت ورزش و تمرین خوبی است، زیرا نوزاد هنگام گریستن، همه اعضای بدن خود، از جمله دست و پای خودی را به حرکت در می آورد و یک چنین گریه ای هیچگاه جای نگرانی ندارد. ولی اگر گریه نوزاد بیشتر از این حد شود که صدای گوشخراش دهد نه تنها برای شما که مادرش هستید ، بلکه برای سایر اعضای خانواده غیرقابل تحمل خواهد بود و برای سلامت خود نوزاد نیز خوب نیست، زیرا گریه باعث میشود که او مقداری هوا ببلعد و معده اش نفخ کند، همین موجب ناراحتیش می شود.

 

دلایل و راهکارهای قطع گریه نوزاد به شرح زیر است:

ـ گرسنگی، آیا نوزاد به اندازه کافی شیر نخورده است؟

ـ تشنگی، به ویژه در هوای گرم و یا اگر مریض باشد موجبات گریه او را فراهم می کند.

ـ باد، وجود باد در شکم کودک، البته همیشه دلیل گریه او نیست، و اگر بیش از 15 دقیقه پس از غذا، طفل گریه کرد، گریه او احتمالاً علت دیگری دارد. به هر حال هر بچه ای که مدت زیادی گریه می کند، هوا را می بلعد که ممکن است بعداً به صورت آروغ ، آن را خارج سازد. برای خارج کردن هوای اضافی، طفل را دمر روی زانو خود یا شانه خود بخوابانید و پشت او را بمالید، هوای موجود در معده او خارج می شود.

ـ ناراحتی ، هنگامی که کودک از موضوعی ناراحت است ، گریه سر می دهد. مثلاً وقتی از هوا خیلی گرم یا برعکس خیلی سرد باشد، پیشبند یا کهنه اش خیس یا کثیف باشد، که باید تعویض شود. برخی از اطفال هنگامی که تخلیه مزاج در انها صورت می گیرد گریه می کنند شاید این امر به خاطر افزایش فشار بطنی است.

ـ نور؛ هرگاه نور خورشید به چشمهایش بتاید او را ناراحت خواهد ساخت. نور آفتاب ممکن است بی آنکه شما متوجه شوید، در اطراف کالسکه یا ننوی او تابیده شود.

ـ بی حوصلگی یا تنهایی؛ از سه ماهگی به بعد سعی کنید جای او را عوض کنید. بویژه طفل را در مکانی قرار دهید که بتواند ببیند ، بشنود و همنشینی شما را احساس کند . او را در آغوش بگیرید، تکانش بدهید و برایش صحبت کنید و یا آهنگی را زیر لب زمزمه نمائید. اسباب بازی نیز در این مورد به او کمک می کند.

ـ خستگی؛ خسته است با این حال نمی خواهد بخوابد از این رو گریه می کند او را جای راحتی بگذارید ، پرده ها را بکشید و 15 دقیقه حوصله کنید.

ـ ترس و وحشت؛ صداهای ناگهانی و عدم احساس امنیت، پس از شش ماهگی دیدن بیگانگان ممکن است او را به گریه وادارد.

ـ ناراحتی مادر؛ برخلاف تصور برخی از مادران که فکر می کنند طفل هیچ چیز سرش نمی شود، باید گفت که طفل، احساسات و هیجانات مادر را بخوبی دریافت می کند. در مواقعی که موضوعی شما را ناراحت کرده است، بهتر است از شخص دیگری خواهش کنید که یکی دو ساعت از کودک یا نوزاد شما مراقبت کند تا شما دوباره آرامش خود را باز یابید.

ـ درد؛ مانند دندان درد یا گوش درد و غیره.

ـ بیماری

ـ استفراغ

در هر سه مورد اخیر، یعنی در مواردی که کودک یا نوزاد شما درد دارد ، بیمار شده و یا استفراغ میکند گریه ممتدی سر می دهد که حتی با بلند کردن او از زمین این گریه قطع نمی شود ، در این صورت به پزشک مراجعه نمائید.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا