آشپزی

طرز تهیه آلبالو پلو

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش آشپزی همراه باشید :

آلبالو پلو یکی از غذا‌های خوشمزه و معروف ایران است که نمی‌توان به شهر خاصی نسبتش داد. محبوبیت این غذا به حدی است که با شروع فصل تابستان و آمدن آلبالو بازار تهیه این غذای خوشمزه در خانه‌های ایرانی داغ می‌شود و امکان ندارد کسی در این فصل این غذای خوشمزه را تست نکند. البته امروزه شما در فصول دیگر سال نیز می‌توانید با استفاده از آلبالو یخ زده که در بازار و هایپر‌ها موجود است این خوشمزه را تهیه کنید، اما همان طور که می‌دانید هر چیزی تازه اش خوشمزه‌تر است.

به علاوه امروزه مادران خانه دار نیز همین روش را در پیش گرفته و علاوه بر تابستان که آلبالو پلو خوشمزه را تهیه می‌کنند مقداری از آن را به صورت فریز در آورده و در زمستان نیز این غذا خوشمزه را درست می‌کنند. این غذا را هم می‌توان با گوشت چرخ کرده تهیه کرد و هم با استفاده از مرغ نوش جان کرد این بستگی به علاقه خانواده دارد. آنچه که نشان می‌دهد این است که این غذا در میان مردم شمال کشور طرفداران خاصی دارد و عده‌ای این غذا را مربوط به شهر‌های شمال غربی ایران می‌دانند.

جالب است بدانید که مردم جنوب کشور به این غذا علاقه خاصی ندارند. هرچه از نواحی کویری و آذری زبان به سمت شهر‌های شمالی کشور می‌رویم، گوشت کوفته ریزه شده در این غذا به گوشت پرندگان به خصوص مرغ تبدیل می‌شود. آلبالو برای اشخاصی که طبع گرم دارند و یا دچار حرارت و گرمی شده اند مفید است. ولی برای اشخاصی که سرد مزاج هستند مفید نمی‌باشد، مگر اینکه آن را با خوراکی‌های گرم و خشک مثل ادویه جات و زعفران مصرف کنند. آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و دفع غلظت خون و دفع صفرا مفید است. خون را صاف می‌کند.

مواد لازم

  • برنج: ۴ پیمانه
  • آلبالو: ۱ کیلو گرم
  • شکر: ۴۰۰ گرم
  • گوشت چرخ‌شده: ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • زعفران: به میزان لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل:به مقدار لازم
طرز تهیه آلبالو پلو؛ از زیبایی‌‌های تابستان هستند!

مراحل پخت

۱. ابتدا هسته آلبالو‌ها را گرفته و روی آن‌ها شکر بپاشید و یکی، دو ساعتی صبر کنید تا آب بیندازد. بعد از این مدت، آلبالو‌ها را داخل قابلمه لعابی، استیل یا پیرکس بریزید و روی حرارت قرار دهید.

۲. در طول مدت جوشیدن، کف روی آلبالو‌ها را بگیرید و اجازه دهید شربت آن غلیظ شود، اما نه مثل مربا. آلبالو‌ها را از صافی ردکرده و کنار بگذارید تا خنک شوند.

۳. برای درست‌کردن گوشت قلقلی یا کوفته‌ریزه، گوشت را همراه با پیاز چرخ کنید. به گوشت و پیاز مقداری نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و کمی ورز دهید و آن‌ها را با دست به شکل کوفته‌های ریز درآورید. کوفته‌های گوشتی را داخل روغن داغ سرخ کنید.

۴. در این مرحله مقداری از شربت آلبالو را روی کوفته‌ها ریخته و درب تابه را ببندید تا با شربت پخته شوند. (این مرحله اختیاری است، اما تاثیر خیلی خوبی در طعم گوشت‌ها دارد.)

۵. برنج را از قبل خیس کرده و به همان ترتیب می‌جوشانیم و آبکش کرده، کنار می‌گذاریم. کف قابلمه مورد نظر مقداری روغن بریزید و در صورت تمایل چند تکه نان لواش کف آن بچینید تا ته‌دیگ نان داشته باشید. حالا برنج آبکش‌شده، آلبالو‌های پخته‌شده و کوفته قلقلی‌ها را به صورت لایه‌لایه داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا دم بکشد.

۶. بهتر است برنج دم‌کشیده را بلافاصله بعد از خاموش‌کردن گاز سرو نکنید و اجازه دهید کمی بخار آن کم‌تر بشود، زیرا در غیر این‌صورت دانه‌های برنج می‌شکنند و له می‌شوند.

۷. از روی برنج دم‌کشیده مقداری برداشته و داخل ظرفی بریزید و با کمی زعفران مخلوط کنید و برای تزیین آلبالو پلو کنار بگذارید. آلبالو پلو را در ظرف سرو بکشید و با برنج زعفرانی و خلال پسته تزیین کنید.

نکات غذایی

  • با اینکه استفاده از آلبالو‌های نه چندان زیبا (غیرقابل استفاده در سبد میوه) برای تهیه آلبالوپلو مقرون به صرفه است، برای اینکه این غذا پس از آماده شدن ظاهر بهتری داشته باشد، آلبالو‌های با کیفیت و سفت را انتخاب کنید.
  • برای هسته‌گیری راحت‌تر آلبالوها، آن‌ها را برای چند دقیقه در آب یخ بیندازید تا سفت شود و هسته‌ها آسان‌تر خارج شوند و ظاهری چروک و زشت پیدا نکنند.
  • بسیاری معتقدند آلبالو را باید قبل از مصرف در کمی آب جوشاند، اما من توصیه می‌کنم آلبالو‌ها را بعد از هسته‌گیری فقط در کمی روغن تفت دهید و هنگام مصرف در آن ۳ قاشق غذاخوری شربت مربای آلبالو بریزید.
  • علاوه بر آلبالو باید کمی هم شربت آلبالو به غذا اضافه کنید تا برنج کمی ارغوانی رنگ شود البته باید مربایی را برگزینید که رنگ طبیعی آلبالو را داشته و شفاف باشد و از مصرف مربا‌های قند سوخته که رنگی قهوه‌ای یا سیاه دارند، خودداری کنید، زیرا در صورت استفاده از آن‌ها، غذا رنگ مناسبی پیدا نخواهد کرد و ظاهرش خوب نخواهد بود.
  • خیلی‌ها می‌گویند آلبالو را باید حتماً در ظرف لعابی پخت تا رنگ خود را حفظ کند در حالی که من به شما اطمینان می‌دهم که از هر ظرفی می‌توان برای طبخ این میوه استفاده کرد؛ این ظرف می‌تواند مسی باشد یا تفلون.
  • ادویه مناسب این غذا زعفران است بنابراین برای هر چه خوش عطرتر کردن آن، زعفران را از یاد نبرید.
  • این غذا به دلیل شربت آلبالویی که دارد، ممکن است زود بسوزد بنابراین هرگز نباید آن را روی شعله زیاد قرار داد و باید حتماً قابلمه را روی شعله پخش‌کن گذاشت.
  • ته‌دیگ مناسب این غذا نان است و البته نان تافتون. زیرا شربت آلبالو به خورد این نان می‌رود. نان تافتون ته‌دیگ نسبتاً کلفتی ایجاد می‌کند که تردی آن برای هر مصرف‌کننده‌ای تجربه‌ای لذت‌بخش است.
  • نوشیدنی مناسب همراه این غذا شربت بهارنارنج یا عرق نعناع است و بهتر است فقط یک کاسه ماست معمولی با نعناع بگذارید و همراه آلبالوپلو میل و از مصرف ماست موسیر یا ماست ترش خودداری کنید. این غذا به اندازه کافی کامل و رنگین است و ضرورتی ندارد کنار آن را بیش از اندازه شلوغ کرد.

منبع : مجله اینترنتی چه نیوز

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آشپزی مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا