خانه داری

لکه های فرش و موکت را چگونه باید پاک کرد؟

پاک کردن لکه فرش

در گام اول باید سعی کرد این لکه را به لکه بزرگتری تبدیل نکنیم. باید فوراً آب و رطوبت آن را تا آنجا که مقدور است خشک کنید. با یک حوله تمیز، ابتدا از لبه های خارجی لکه شروع کنید و به سوی مرکز آن بروید. لکه را هیچگاه نمالید، زیرا فقط پخش می شود و فضای بیشتری را آلوده می کند. تا زمانی لکه را خشک نکردید از بکار بردن مواد پاک کننده لکه، خودداری کنید.

لکه های تازه

بهترین و موثرترین ماده برای پاک کردن لکه های تازه ، سودا است. همین سودائی که درون بطری ریخته می فروشند که آب دارای کربنات است که برخی بانوان آن را خود درست می کنند . یه مقداری از آن را روی لکه بریزید، چند ثانیه بعد به وسیله یک اسفنج خشک، آن را جذب می کند.

خمیر ریش برای لکه گیری فرش و موکت می توان از خمیر ریش استفاده کرد، زیرا یک پاک کننده آماده و دست به نقد است. کافی آن را به روی لکه بمالید و با آب یا سودا بشوئید.

لکه دوده

برای از بین بردن آثار دوده به ویژه روی فرش و موکت تیره رنگ، روی لکه نمک بپاشید . یک ساعت و نیم صبر کنید و سپس با جاروی برقی آن را پاک کنید.

لکه آدامس

وقتی آدامس به فرش یا موکت چسبیده از یخ استفاده کنید قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا آنکه کاملاًٌ سخت و شکننده شود. سپس برای از بین بردن آثاری که احتمالاً باقی مانده، از یک ماده لکه پاک کن استفاده کنید.

لکه جوهر خودکار

برای از بین بردن این لکه مقدار زیادی اسپری مو روی لکه بپاشید. بگذارید خشک شود سپس به آرامی با محلول آب و سرکه بروس بزنید.

از بین بردن لکه های کهنه

با محلولی  که تشکیل شده از دوقاشق غذاخوری پودر لباسشویی – سه قاشق غذاخوری سرکه و یک لیتر آب گرم را با هم مخلوط کنید لکه را با آن بشوئید و سپس تا آنجا که ممکن است آن را خشک نمائید.

لکه های سرسخت

لکه هایی که به آسانی پاک نمی شوند پودر تاید را با آب ولرم مخلوط کنید تا کف کند، آن را با یک قلم موی نرم یا گوشه اسفنج، به آرامی به طور عمودی و افقی روی لکه بمالید و سپس کف اضافی را پاک کنید اگر لکه باقی ماند، این عمل را تکرار کنید با این روش می توان سه چهارم لکه را پاک کرد.

بعد با یک حوله تمیز محل لکه را بپوشانید و کتاب سنگینی روی آن قرار دهید . وقتی حوله خیس شد آن را با حوله تمیز دیگری تعویض کنید و همین کار را انجام دهید تا لکه خشک شود.

پاک کردن لکه شمع

قطرات شمع،  بر روی فرش و موکت به این صورت است که یک کاغذ خشک کن و یا پاکت کاغذی قهوه ای (پاکت هایی که از میوه فروشها در اختیار دارید)روی نقطه مورد نظر قرار دهید و بعد یک اتوی داغ روی خشک کن یا پاکت بگذارید. بعد از چند دقیقه ، شمع به کاغذ خشک کن می چسبد و در صورت لزوم، این عمل را تکرار کنید.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا