رپورتاژ آگهی

مهمترین علائم و درمانهای سرطان تیروئید پاپیلاری

سرطان تیروئید یکی از مواردی است که با وجود عوارضی که در اثر ایجاد شرایط تغییر در عملکرد تیروئید باعث آزارهای دیگری نیز می شود و یکی از نگرانی های افرادی است که با مشکلات توده در تیروئید دست و پنجه نرم می کنند، اگر این دغدغه شما نیز هست می توانید با این مقاله موسسه تصویربرداری تیراد همراه شوید تا در مورد شایعترین نوع سرطان تیروئید، سرطان تیروئید پاپیلاری اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

درمان سرپایی سرطان تیروئید

یک نگاه گذرا بر سرطان تیروئید پاپیلاری

سرطان تیروئید پاپیلاری که گاهی مواقع به نام کارسینومای پاپیلاری تیروئید نیز خوانده می شود شایعترین سرطان تیروئید در بین انواع سرطانهای تیروئید است، گرچه باید تاکید کرد در بین ندولهای تیروئید درصد بسیار بالایی بدخیم نبوده و خوش خیم هستند با اینحال در بین ندول های بدخیم تیروئید سرطان پاپیلاری از دیگر انواع آن شایعتر بوده و تقریبا ۸۰ درصد از آمار سرطان تیروئید را به خود اختصاص می دهد، با اینکه رشد آن کند است ولی باز هم در صورت عدم درمان امکان پیشرفت دارد این سرطان از سلولهای تیروئید آغاز و ممکن است به جز غده تیروئید به غدد لنفاوی و یا دیگر مناطق نیز سرایت کند.

یک سرطان بی علامت

در اکثر موارد سرطان تیروئید پاپیلاری بدون علامت است با اینحال از معمولترین علائمی که می تواند داشته باشد وجود توده در گردن است که معمولا یک توده جامد نامنظم و یا کیستیک است که از رشد غیر طبیعی بافت تیروئید به وجود می آید، این نوع سرطان رشد کندی داشته و در تحقیقات انجام شده دوره مراقبتها و فالوآپ بیشتر از ۹۰ درصد بیماران ۱۰ سال تخمین زده شد، متاستاز در این نوع سرطان شایع است.

آیا سرطان تیروئید پاپیلاری قابل گسترش به سایر اندام ها هست؟

در سرطان تیروئید پاپیلاری آمار متاستاز نشان دهنده ۵۰ درصد متاستاز در کارسینومای پاپیلاری کوچک به غدد لنفاوی گردن و در کارسینومای پاپیلاری بزرگ ۷۵ درصد گسترش به این غدد است.

متاستاز این نوع سرطان به غدد لنفاوی شایعتر است و به ندرت به دیگر اندامها سرایت می کند ولیکن اگر چنین سرایتی انجام شود ممکن است به ریه ها، کبد و مغز استخوان سرایت کند؛ به لحاظ عود سرطان تیروئید پاپیلاری با متاستاز غدد لنفاوی شایعتر است، با اینحال آمار مرگ و میر بالایی نداشته و به دلیل سرعت رشد آن قابل کنترل است.

خصوصیات و علائم سرطان تیروئید پاپیلاری

  • سن رایج این سرطان بین ۳۰ تا ۵۰ سال است
  • سرطان تیروئید پاپیلار در زنان شایعتر و نسبت آن تقریبا سه برابر مردان است
  • درمان و پیش آگهی بیماری بسته به زمان تشخیص آن است، در صورتی که توده کمتر از ۱.۵ سانت باشد درمان با یک پیش آگهی خوب امکان پذیر است.
  • درمان بیماری به سن بیمار نیز مرتبط است و افراد زیر ۵۵ سال به درمان بهتر پاسخ می دهند
  • جنسیت بیمار در درمان موثر است، در واقع زنان بهتر از مردان در یک سن برابر در درمان پیشرفت داشته اند.
  • در موارد زیادی، بالای ۵۰ درصد احتمال گسترش آن به غدد لنفاوی وجود دارد
  • متاستاز به سایر اندامها غیرمعمول است
  • درمان آن به خوبی امکان پذیر است و درصد بالایی از بیماران (تقریبا ۱۰۰ درصد) برای بیماران جوان با توده های کوچک انجام پذیر است.
مهمترین علائم و درمانهای سرطان تیروئید پاپیلاری

درمان سرطان تیروئید پاپیلاری

درمان جراحی

در درمان سرطان تیروئید درمان اولویت دار جراحی تیروئید است و پزشک بر اساس سایز و اندازه توده ممکن است قسمتی و یا تمامی غده تیروئید را برداشته و از باقی نماندن توده بدخیم در بدن بیمار مطمئن شود، میزان برداشت این غده بسته به اینکه آیا گسترش داشته است و یا خیر، اینکه اندازه توده چقدر است و یا شرایط بیمار که اجازه عمل جراحی را می دهد و یا خیر متفاوت است.

برخی از متخصصان معتقد هستند که اگر توده بدخیم کوچک بوده و به دیگر قسمتها گسترش پیدا نکرده باشد (در مورد کیس های متداول) برداشتن تنها یک لوب (یک طرف از تیروئید) ، لوبی که درگیر توده بدخیم شده است و قسمت مرکزی غده تیروئید که نشانی از این توده ها وجود دارد شانس خوبی را برای درمان سرطان تیروئید دارد.

در مورد عمل های جراحی تیروئدکتومی احتمال آسیب به تارهای صوتی وجود دارد و نیز این بیماران در صورت کمبود هورمون تیروئید و یا برداشت کامل تیروئید که منجر به کمبود هورمون در بدن می شود بایست تا آخر عمرشان دارو مصرف نموده و کمبود هورمون را جبران کنند.

درمان های آر اف و ماکروویو

اگر ندول زیر ۱ سانتی متر باشد و یا به هر دلیلی امکان جراحی بیمار وجود نداشته باشد و یا با وجود جراحی مجدد بیمار دچار عود بیماری شده باشد با آزمایشاتی که انجام می شود و شرایطی که در نظر گرفته می شود می توان از درمانهای آر اف تیروئید و نیز از درمان ماکروویو نیز استفاده نمود و بیمار را به این ترتیب بدون برداشتن تیروئید درمان کرد.

در همین سایت راجع به سرطان تیروئید و درمانهایی که برای آن در نظر گرفته می شود مقالات زیادی موجود هست که شما عزیزان می توانید نحوه و روشهای مختلف درمان سرطان تیروئید را از این قسمتها مطالعه نمائید.

نحوه ارزیابی و تشخیص سرطان تیروئید پاپیلاری

در این مورد پزشک ممکن است از روشهای مختلف تشخیصی استفاده نماید، انجام آزمایش خون برای بررسی میزان هورمونها و فاکتورهای خون، سونوگرافی تشخیصی، سونوگرافی داپلر تیروئید، نمونه برداری و بیوپسی سوزنی یا FNA، توموگرافی کامپیوتری یا همان CT و همچنین MRI از تستهایی است که ممکن است لازم باشد.

در ادامه

مرکز سونوگرافی و تصویربرداری تیراد به عنوان اولین مرکز فوق تخصصی در زمینه بیماری های تیروئید با انجام روشهای تشخیصی از جمله نمونه برداری سوزنی و FNA، درمانهای آر اف تیروئید و ماکروویو، سونوگرافی داپلر به تشخیص و درمان این بیماری ها می پردازد، بیماران عزیز می توانند از طریق همین سایت نوبت گیری نموده و یا از طریق تماس تلفنی با تعیین وقت قبلی در مرکز جهت معاینه و یا مشاوره آر اف حضور یابد.

 

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا