فرزندانتغذیه و رژیم

مصرف شیرینی در بچه های مدرسه ای

تغذیه کودک

اکثر بچه ها در سنین خاصی، بدغذایی می کنند و این اتفاق با حضور در جمع دوستان و در مدرسه معمولا بیشتر می شود. در این مطلب قصد داریم ۵ ایراد عمده غذایی کودکان سنین مدرسه را بررسی کرده و راهکارهایی عملی برای آنها ارائه کنیم. ضمن اینکه فراموش نکنید رفتار خانواده، دوستان، تزیین و طعم غذاهای ارائه شده به کودک نیز حائز اهمیت زیادی می باشد.

۱ . نخوردن گوشت:

برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع می ورزند در حالی که مصرف گوشت به عنوان منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی حائز اهمیت است. لازم است به مادران توصیه شود در غذاهایی مانند ماکارونی، املت گوشت، کتلت، همبرگر و کباب که مورد علاقه کودک است از گوشت چرخ شده استفاده نمایند.

۲ . نخوردن شیر و لبنیات:

میزان نیاز به شیر و لبنیات در سنین مدرسه ۳- ۲ واحد در روز می باشد. اگر دانش آموز علاقه ای به خوردن شیر ساده ندارد می توان شیر طعم دار را به او توصیه کرد. مثلاً مقدار کمی پودر کاکائو (در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیوان شیر) و یا عسل به شیر اضافه نمود تا طعم آن تغییر کند. مقدار زیاد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می کند. می توان شیر را در قالب غذاهایی مثل فرنی، شیر برنج، سوپ و … به کودکان داد و یا از فرآورده های شیر مانند ماست، پنیر و کشک در وعده صبحانه، ناهار و شام یا بستنی در میان وعده استفاده نمود. افراط بیش از حد در خوردن شیر نیز به دلیل اینکه جایگزین سایر غذاهای اصلی می شود، کودک را در معرض خطر کمبود های تغذیه ای به خصوص کمبود آهن قرار می دهد.

۳ . نخوردن سبزی ها:

معمولاً کودکان در این سنین تمایلی به مصرف سبزی های تازه ندارند. به مادران توصیه میشود که سبزی های خام مثل هویج، گوجه فرنگی،کاهو، گل کلم و سبزی های پخته مثل چغندر پخته (لبو) نخود فرنگی ، لوبیا سبز، کدو حلوایی را به عنوان میان وعده و با تزیین مناسب برای کودکان آماده نمایند.

۴ . مصرف زیاد شکلات و شیرینی:

مصرف بی رویه شکلات و شیرینی های حاوی شکر موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان شده و آنها را از مصرف وعده های اصلی غذایی باز می دارد، در نتیجه موجب اختلال رشد آنها خواهد شد. به والدین توصیه میشود از نگهداشتن شکلات و شیرینی در منزل خودداری کنند و به این ترتیب، دسترسی دائمی کودکان به این خوراکی ها را کاهش دهند و یا از شکلات و شیرینی های بدون شکر و با قند پایین استفاده نمایند. از دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه خودداری کنند و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد شکلات و شیرینی که دانش آموز در طول روز مصرف میکند را کنترل نمایند. برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها باید به کودکان آموزش داد که پس از خوردن مواد قندی و شیرینی به ویژه شکلات ها و آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند، دهان و دندان های خود را با آب و حتی الامکان مسواک شستشو دهند.

۵ . مصرف زیاد تنقلات غذایی کم ارزش:

متاسفانه برخی از تنقلات تجاری مثل انواع چیپس و پفک به طور بی رویه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف می شود. خوردن پفک به خصوص قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب، کودکان را از خوردن وعده های اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین کند باز می دارد. از سوی دیگر نمک زیاد این مواد، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت میدهد. انواع چیپس ها علاوه بر شور بودن، به دلیل چربی زیادی که دارند موجب چاقی بی رویه کودکان می شوند. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی و افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است. نوشیدن بی رویه نوشابه های گازدار نیز علاوه بر ایجاد سیری کاذب، موجب اختلال در جذب مواد مغذی مانند کلسیم می شود. به والدین توصیه میشود که کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده، توت و انجیر خشک تشویق کنند و همچنین به جای نوشابه های گازدار از دوغ و یا آب استفاده نمایند.

منبع : کامور

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا