آموزشخانه داری

نکات مفید در مورد کیک و ژله

کیک

قبل از آنکه لایه سوخته شده کیک را با چاقو بتراشید، بگذارید سرد شود. سپس جای آن را با لایه نازکی از مخلوط سفیده تخم مرغ و خاکه قند بپوشانید تا خرده های کیک از هم نپاشد. آنگاه لایه ضخیم تری از همین مخلوط روی آن قرار دهید.

بیسکویت یا شیرینی خشک

برای تراشیدن قسمت های سوخته بیسکویت یا شیرینی خشک، به جای چاقو بهتر از یک رنده استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است در هم شکسته و جز مشتی نان برایتان باقی نماند.

برای جدا کردن ژله از قالب

حوله ای در آب گرم خیس کنید، بچلانید و آن را مدت تقریباً 15 دقیقه به دور قالب ژله بپیچید . سپس با هر دو دست ، و یا حرکت سریع و رو به پایین مچ ها، آن را از قالب آزاد کنید.

غذاهای خمیری

اگر غذاهای خمیری نظیر اسپاگتی، ماکارانی و غیره پس از آب کشی به هم چسبیده نارحت نشوید. کافی است یک دو دقیقه دیگر آن را دوباره بجوشانید.

سرخ کردنی که به ته ظرف می چسبد

وقتی غذای سرخ کردنی به ته ظرف چسبید، ظرف را در «سینک» یا چاهک سرد آشپزخانه و یا در ظرف بزرگی از آب سرد قرار دهید. سپس یک کفگیر یا کاردک آشپزی را زیر محتوی ماهی تابه فرو برید. با این اقدام، غذا از ظرف جدا خواهد شد. این کار یک حسن دیگر هم دارد و این است که زحمت شما را هنگام شستن ظرف کمتر می کند .

خمیر چسبیده

برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به وردنه، یک جوراب بچگانه تمیز را (که قسمت پنجه آن را بریده وفقط  ساقه اش باقی مانده است) برداشته روی وردنه بکشید و رویش آب بپاشید.

یا اینکه قبل از پاشیدن آرد، وردنه را درون فریزر بگذارید تا آن که سرد شود. در این صورت خمیر به آن نمی چسبد.

کیک و شیرینی چسبیده ته ظرف

کیک را دوباره اندکی در فر قرار دهید اگر باز هم از ظرف جدا نشد ، یک حوله مرطوب دور ظرف قرار دهید و بگذارید چند لحظه بماند .

رام کردن خامه سرکش

برای آنکه هنگام زدن کرم یا خامه بهتر به نتیجه برسید به نکات زیر توجه کنید.

1-  ابتدا کرم را سرد کنید، سپس در ظرفی ریخته خوب بهم بزنید.

2-  ظرف محتوی کرم را در داخل ظرفی از یخ بگذارید و در همان حال آنرا بهم بزنید.

3-  یک سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید . ابتدا سرد نمائید، سپس خوب آن را بهم بزنید.

4-  اگر کرم شما رام نشد و هنوز سفت است، به تدریج 3 یا 4 قطره آب لیمو به آن اضافه کنید و بهم زدن خود ادامه دهید. پاره ای از قنادها، برای راحتی کار، از این روش استفاده می کنند و گاهی در ریختن آب لیمو چنان افراط می کنند که خامه یا کرم شیرینی هایشان طعم ترش به خود می گیرد .

5- اگر کرم را زودتر از موقع زده و آماده کرده اید و از آن بیم دارید که وابرود مقدار کمی ژلاتین بدون طعم(یک سوم قاشق شربت خوری برای هر فنجان کرم) به کرمی که زودتر از موعد زده اید اضافه کنید.

6-  هنگامی که کرم را با یک همزن برقی یا دستی بهم می زنید، این امکان وجود دارد که به اطراف پاشیده شود. هم اطراف را کثیف کند و هم اینکه کرم شما حرام شود. بنابراین جلوگیری از ابتکار به ترتیب زیر عمل کنید:

اول: در وسط یک کاغذ مومی که آنرا کاغذ«روغنی» نیز می نامند، دو سوراخ کوچک ایجاد کنید، سپس میله های هم زن را از این سوراخ عبور داده و دوباره به دستگاه وصل کنید. این کاغذ، به منزله چتری مانع از آن خواهد شد که در موقع هم زدن ، کرم به اطراف پاشیده شود.

دوم: اگر کاغذ مومی در اختیار ندارید می توانید برای ابتکار، از فویل آلومینیومی که معمولاً در خانه ها وجود دارد استفاده نمائید. بهر حال باید کاغذی باشد که کرم را به خود جلب نکند و پس از اتمام کار، به آسانی بتوان کرم را از روی آن جمع کرد.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا