آشپزی

صبحانه ترکی، از خاص ترین صبحانه ها در دنیا

صبحانه ترکی, شناخت صبحانه ترکی

معرفی صبحانه های ترکی

 

خوردن صبحانه در بسیاری از کشورها یک وعده غذایی اجباری می باشد که مردم آن را به دلیل مفید بودن آن در ابتدای روز میل می کنند، ولی در کشور ترکیه صبحانه از جایگاه بالاتری نیز برخوردار است.

صبحانه وعده اصلی غذای ترک ها

ترک ها صبحانه را یکی مهم ترین وعده ها اصلی می دانند. به همین دلیل ترک ها انواع و اقسام مواد غذایی مقوی را وعده ی صبحانه می خورند تا بتوانند برای ادامه ی روز انرژی کافی برای کار کردن را داشته باشند. تمام غذاهای ترکیه ای از ترکیبات سالم درست می شود و این مهم است که چه نوع غذایی را می خورند.

 

صبحانه های ترکی در مقایسه با صبحانه های سنگین و شیرین اروپایی برای برخی از مردم جهان سبک به نظر می رسند. ولی اگر بخواهید سلامتی، احساس سبکی و طعم عالی را در کنار هم تجربه کنید، صبحانه های ترکی یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

 

چای

صبحانه های ترکی با یک چای خوش طعم آغاز می شوند. اگر چه که قهوه ترک زبانزد است و جای خود را دل جهانیان باز کرده است. اما وقتی زمان صبحانه می رسد، چای جای قهوه را می گیرد. ترک ها به معنای واقعی مردمان چای خوری به حساب می آیند.

 

آشنایی با صبحانه های ترکی,معرفی صبحانه های ترکی

چای از اصلی ترین نوشیدنی در وعده ی صبحانه ی ترکی است

 

نان

در ترکیه هیچ وقت غذاها بدون نان خورده نمی شود و همیشه نان در کنار غذا و روی سفره وجود دارد. در واقع، نان بخشی مهم از فرهنگ غذایی مردمان ترک است. پخت و تهیه ی نان بسیار ساده و سریع است، آماده کردن آن ارزان است و بسیار سیرکننده است! با این حال، در ترکیه نان برای همه اقشار مردم، فقیر و ثروتمند مهم و ضرری است. در مورد اهمیت نان همین بس که دور ریختن و زمین انداختن نان نوعی توهین و بی احترامی به حساب می آید. ثروتمندان ترک این اعتقاد را دارند که هیچ وقت نباید نان را دور بریزید، زیرا ممکن است روزی فقیر شوید و به آن نان احتیاج داشته باشید. 

 

نان را در زبان ترکی اکمک می گویند و شامل انواع مختلفی از نان می شود. نان سنتی ترکیه از آرد سفید تهیه می شود و اغلب دو بار در روز پخته می شود تا همیشه تازه باشد. از جمله نان های ترکیه می توان، نان با آرد سبوس دار و سیمیت معروف را نام برد.

 

محبوب ترین نان ترکی، نان سفید است. اما برای صرف یک صبحانه سالم تر ترک ها انواع مختلفی از نان، از جمله نان چاودار (گندم سیاه) را امتحان می کنند.

 

آشنا شدن با صبحانه های ترکی, بهترین صبحانه های ترکی

نان در فرهنگ ترکی بسیار مهم است

 

نان پیده | Pide

پیده که به پیتزای ترکی هم شناخته می شود یکی از محبوب ترین و معروف ترین نان های ترکیه است. خمیر این نان از آرد گندم، چاودار و آرد ذرت تهیه می شود و بعد روی خمیر مواد و ترکیبات مختلف مثل گوشت و سبزیجات و پنیر ریخته و داخل فر پخته می شود.

 

برای صبحانه اغلب از پیده ی تخم مرغ استفاده می شود.

 

شناخت صبحانه های ترکی,آشنایی با انواع صبحانه های ترکی

نان پیده با نیمرو بهترین در وعده ی صبحانه

 

نان بزلمه

نان بزلمه نان گرد و یک لایه و مسطح است که رنگی زرد و کرم دارد. این نوع نان خوشمزه معمولا روی ساج یا تنور سنتی پخته می شود و یکی از خوش طعم ترین و معروف ترین نان های ترکیه به حساب می آید.

 

شناخت صبحانه ترکی, آشنایی با صبحانه ترکی

نان بزلمه یکی از معروف ترین و خوش طعم ترین نان های ترکی است

 

نان گزلمه

گزلمه هم یکی دیگر از خوش طعم ترین صبحانه های ترکی است. گُزلمه یکی از پر طرفدارترین صبحانه های ترکی محسوب می شود. گزلمه نوعی نان گرد و بزرگ است که برای تهیه ی آن از یک سینی گرد به نام ساج استفاده می شود.

 

برای تهیه این غذای خوش طعم پنیر، گوشت و سبزیجاتی نظیر اسفناج را بین ورقه های نازک نان به شکل های مختلف می پیچند و می پزند به قطعات کوچک برش می زنند.

 

برای لذیذتر کردن این غذا روی نان را با کره چرب می کنند. نان گزلمه پس از پخت ترد و برشته می شود و ترکیب آن با مواد داخل آن طعمی محشر و بی نظیر دارد. گُزلمه یک صبحانه ترد و لذیذ با پوشش کره ای است.

 

معرفی صبحانه های ترکی,صبحانه ترکی

نان گزلمه از پر طرفدارترین صبحانه ترکی محسوب می شود

 

بورک | Börek

بورک یکی از محبوب ترین و معروف ترین انواع صبحانه های ترکی است و همیشه به صورت داغ و تازه سرو می شود. در سفر به ترکیه بورک را در شکل ها و اندازه های مختلفی می توانید ببینید و هر رستوران و کافه ای آن را به سبک و سیاق خاص خود تهیه می کند.

 

بورک بیشتر نوعی شیرینی می شود تا یک نان ساده! این نان شیرینی از نوعی خمیر به نام فیلو یا یوفکا تهیه می شود که بسیار نازک و ترد است.

 

بورک شیرینی یا نان شکم پری است و داخل آن را با انواع مواد غذایی مانند پنیر، سبزیحات و گوشت چرخ کرده پر می شود. سپس به صورت لایه لایه یا رول شده در می آید و سرو می شود. البته بورک پنیری و اسفناجی با چای به عنوان پر طرفدارترین صبحانه ها می باشد. 

 

انواع صبحانه های ترکی, آشنا شدن با صبحانه های ترکی

انواع بورک ها مخصوصا بورک سبزیجات در وعده ی صبحانه ی ترکی استفاده می شود

 

سوپ و بیکن

همچنین سوپ و بیکن هم در سفره های صبحانه کشور ترکیه جایگاه ویژه ای دارند. به ویژه در ماه های سرد زمستانی مردم ترکیه از خوردن سوپ داغ لذت می برند.

 

بهترین صبحانه های ترکی,شناخت صبحانه های ترکی

سوپ و بیکن را ترک ها در فصل سرد سال به عنوان صبحانه میل می کنند

 

سمسک (Semsek)

یکی دیگر از صبحانه های ترکیه، سمسک (Semsek) است. در داخل خمیر یوفکا سبزیجات تازه به همراه پنیرآنتپ قرار داده و آن را کمی سرخ می کنند. این غذایی بسیار خوشمزه در سفره صبحانه شهر آنتپ خواهد بود.

 

شناخت صبحانه های ترکی,معرفی صبحانه های ترکی

طرز تهیه سمسک

 

مِنمن (Menemen) یا همان املت ترکی

منمن یکی از صبحانه های ترکیه است. مواد اصلی تشکیل دهنده آن تخم مرغ و گوجه فرنگی است منمن تقریبا مانند به همان املت مشهور ایرانی است با این تفاوت که با فلفل زیاد و گاهی مواقع همراه با پنیر روی حرارت زیاد پخته می شود و همراه با زیتون میل می شود. منمن یکی از معروف ترین ترین غذاهای ترک بخصوص در وعده صبحانه در سفره ترک ها است.

 

آشنایی با انواع صبحانه های ترکی,شناخت صبحانه های ترکی

منمن مانند املت ایرانی ها می باشد

 

جاجیک (Cacik)

جاجیک یکی از صبحانه های محبوب در فصل تابستان است. این صبحانه مخلوطی از ماست پرچرب، انواع سبزیجات و روغن زیتون است که همراه با نان خورده می شود.

 

صبحانه ترکی, شناخت صبحانه ترکی

از جاجیک در فصل تابستان استفاده می شود

 

سوجوکلو یومورتا (Sucuklu Yumurta)

تخم مرغ و سوجوک، یکی از محبوبترین صبحانه ها در سفره ترک ها است. غذایی بسیار ساده با ارزش غذایی بسیار بالا. این غذا ترکیب ساده ای از تکه های سوجوک و نیمرو است.

 

سوجوک و تخم مرغ اسپایسی که شامل سوسیس معروف ترکی و تخم مرغ شبیه به سوسیس ‌تخم مرغ معمول طبخ می شود. اما سوجوک ترکی طعمی متفاوت به این غذا می دهد. سوجوک از گوشت گاو تهیه می شود و طعم نسبتاً تندی دارد که با سیر و ادویه و تخم مرغ طعم بسیار لذیذی پیدا می کند.

 

آشنایی با صبحانه های ترکی,معرفی صبحانه های ترکی

تخم مرغ و سوجوک را در وعده ی صبحانه ی ترکی بسیار رایج است

 

سرشیر بهترین صبحانه طبیعی

قیماق یا سرشیر یکی از بهترین و مقوی ترین صبحانه ها در ترکیه محسوب می شود. سرشیر در کنار عسل٬ مربا و نان تازه سرو می شود که در کنار آن چای تازه هم باشد دیگر دلچسب ترین وعده را امتحان خواهید کرد.

 

آشنا شدن با صبحانه های ترکی, بهترین صبحانه های ترکی

سرشیر و عسل یکی از مقوی ترین مواد غذایی در وعده ی صبحانه می باشد

 

 

 

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا