تلویزیون

سریال ما فرشته نیستیم

این سریال را فلورا سام بر اساس فیلمنامه ای از آرش برهانی کارگردانی می کند و همسرش مجید اوجی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد. در گقت و گو با اوجی و سام این سریال را مرور کرده ایم:

mafereshtehnistim01

ما فرشته نیستیم، سریال، فیلمنامه

متنی جذاب

 فلورا سام درباره جذابیت های فیلمنامه برهانی این گونه توضیح می دهد :« راستش همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودم دوست داشتم متن فیلمنامه نویس دیگری را بسازم ؛ برای همین وقتی شبکه طرح آرش برهانی را پیشنهاد داد خواندم و برای کارگردانی اش ترغیب شدم. حس کردم این فیلمنامه به خاطر فضاهای مختلفش جای کار زیادی دارد؛  فضاهای خانوادگی ، اجتماعی و اکشن آن برایم چالش بر انگیز بود.» اوجی هم به جذابیت های طرح آرش برهانی اشاره می کند و می گوید:« طرح را که خواندم از درون مایه اجتماعی اش خوشم آمد و حس کردم پارامترهای یک کار جذاب را داراست به همین دلیل کار را پذیرفتم.»

تفاوت با «باغ سرهنگ»

«ما فرشته نیستیم» چقدر به «باغ سرهنگ» شباهت دارد؟ فلور سام نقطه اشتراک این دو سریال را فضای کمدی آن می داند و در عین حال اشاره می کند که جنبه های طنز دومی بیشتر است: « نوع کمدی ای که در«ما فرشته نیستیم» جاری است متفاوت و بیشتر از «باغ سرهنگ»  است . ضمن این که با ورود بیشتری به مسائل اجتماعی دارد و جنبه های خانوادگی آن هم بیشتر است.» در کنار این ها آن چه برای سام در ساخت سریال جذابیت داشته فضای مردانه آن است:« جنس سریال هایی که ساخته ام لطیف بوده و برای نخستین بار است که باید فضایی مردانه و خشن تر را به تصویر بکشم. بخشی از قصه درباره زندان و خشونت مردان است و این چالش برای من جالب بود.»
ما فرشته نیستیم، سریال، فیلمنامه
ma-fereshte-nistim

رضایت از ترکیب بازیگران

 در آثار نمایشی ، بازیگر به عنوان ویترین کار یکی از پارامترهای جذب مخاطب است. فلورا سام از این منظر ترکیب کنونی «ما فرشته نیستیم» را مطلوب می داند: « این ترکیب حتی بهتر از تصور من است. آقای اوجی حتی برای نقش هایی کوتاهی که می شد به بازیگران کم تجربه تر هم داد، بازیگر حرفه ای آورده . مثلا نرگس محمدی که نقش اول سریال «ستایش» را بازی می کند ، لطف کردند برای ما نقشی کوتاه بازی کردند و این اصرای بود که آقای اوجی داشتند.» مجید اوجی هم می گوید: « اصولا در آثاری که ساخته ام سعی کرده ام از بازیگران  مطرح استفاده کنم . در «ما فرشته نیستیم» شاید می شد از بازیگران دیگری استفاده کرد اما ترجیح دادم بازیگران مطرح و جا افتاده تری بیاوریم البته منکر معرفی چهره های جدید نیستم اما عقیده دارم یک سریال هرچه بازیگر شناخته شده تری داشته باشد شانس موفقیتش هم بیشتر است.»
ما فرشته نیستیم، سریال، فیلمنامه
به گفته سام و اوجی «ما فرشته نیستیم» چهار شخصیت اصلی دارد که هر کدام به دلیلی زندانی شده اند و شب عید قرار است به خاطر عملکرد خوب شان به مرخصی بیایند. آن ها بعد از جدایی طی ماجرایی به هم بر می خورند و درگیر یک ماجرا می شوند.

بازیگران سریال

 به گفته سام و اوجی «ما فرشته نیستیم» چهار شخصیت اصلی دارد که هر کدام به دلیلی زندانی شده اند و شب عید قرار است به خاطر عملکرد خوب شان به مرخصی بیایند. آن ها بعد از جدایی طی ماجرایی به هم بر می خورند و درگیر یک ماجرا می شوند. محمد رضا شریفی نیا یکی از آن ها است که به جرم جعل اسناد زندانی شده. گوهر خیراندیش نقش خواهر شریفی نیا را بازی می کند که در باز کردن قفل گاو صندوق داشته تخصص دارد. علی صادقی یک جوان عشق رالی است که طی تصادفی باعث کشته شدن عابری پیاده شده و نتوانسته دیه اش را بپردازد. برزو ارجمند دیگر کاراکتری است که به اتهام دزدی از فرش فروشی پدر همسرش به زندان افتاده. نرگس محمدی همسر سابق بروز ارجمند است و غلامحسین لطفی نقش پدر محمدی را بازی کرده. کاراکتر پدر و مادر علی صادقی را  فاطمه گودرزی و محمود جعفری بازی کرده اند. شهره لرستانی ، سولماز آقمقانی ، صدیقه کیانفر و زهره صفوی به ترتیب نقش  همسر ، دختر ، مادر و خاله شریفی نیا را بازی کرده اند. ابتدا قرار بود ملیکا نقش دختر پدرش را ایفا کند که در نهایت جای خود را به آقمقانی داد. داریوش موفق و نادر سلیمانی دیگر بازیگران سریال هستند که نقش اعضای یک گروه تبهکاری را برعهده دارند.
ما فرشته نیستیم، سریال، فیلمنامه

رقابت نوروزی

 «باغ سرهنگ» تجربه نسبتا موفقی برای سام  بود منتهی «ما فرشته نیستیم» در نوروز رقبای جدی تری دارد و آنتن همه شبکه ها به لحاظ سریال و برنامه های ترکیبی با ترافیک مواجه است. از او می پرسم برگ برنده تان برای ماندن در گردونه رقابت چه خواهد بود؟ این کارگردان این گونه پاسخ می دهد:« هم من هم گروه بیشترین تلاش مان را برای جلب رضایتمندی مخاطبان داشته ایم؛ به هر حال در ایام نوروز رقابت شبکه ها فشرده است و یک سریال باید جذابیتهای زیادی داشته باشد تا در این شرایط و شلوغی دید و بازدیدها به چشم بیاید.ما سعی کرده ایم در متن ، کارگردانی و اجرا جذابیت و کیفیت را لحاظ کنیم تا مردم سریال را دنبال کنند و امیدوارم این اتفاق بیفتد و مخاطبان  از نتیجه تلاش چند ماهه گروه راضی شوند.»

زیر سایه همسر؟

 فلورا سام در انتخاب بازیگر ،‌فیلمنامه ، عوامل پشت دوربین زیر سایه مجید اوجی است؟ این تهیه کننده می گوید: « واقعیت این است که من در تمام آثاری که تهیه می کنم در انتخاب هنرپیشه ها و عوامل پشت دوربین نظر نهایی را می دهم . البته چند سال است با ترکیب پشت صحنه به زبانی مشترک رسیده ایم و تیم مان ثابت است؛ منتهی دیکتاتور نیستم و نظراتم بر اساس تعامل و همفکری کارگردان شکل می گیرد. البته در «ما فرشته نیستیم.» از نظرات محمد رضا شریفی نیا هم استفاده کرده ایم. ضمن این که با شبکه هم مشورت داریم و می دانیم در اصل تهیه کننده تلویزیون است به همین خاطر از نظر مدیر گروه و شبکه بهره می بریم.  این را هم اضافه کنم که در کارهای مشترک با همسرم به خاطر نزدیکی سلیقه و فکرمان تعامل بیشتری داریم.» سام هم در تائید گفته های همسرش می گوید: « آقای اوجی در همه کارهایی که انجام می دهند با کارگردان تعامل دارند.  حتی پیش آمده کارگردان گفته لازم نیست فلان بازیگر را بیاوری که هزینه بیشتری داشته باشد اما آقای اوجی اصرار می کنند که کستینگ قوی باشد. بنابراین کارگردان حس می کند که نظر ایشان در جهت بهبود کار است نه کمتر شدن بی مورد هزینه. برای همین وقتی نظر می دهند کارگردان ها از آن استقبال می کنند. »

جنگ اول به از صلح آخر

 فصل مشترک گلایه های سازندگان سریال های مناسبتی کمبود وقت است تا جایی که خیلی ها مقصر کیفیت پایین یک اثر را فشردگی زمان می دانند. اوجی این عذر را غیر موجه می داند: « ما در کشوری با مقررات مشخص کار می کنیم. وقتی می پذیریم در این چارچوب کار کنیم دیگر خیلی جای گله گذاری نیست. البته که خیلی خوب است زودتر به ما اعلام شود که برای نوروز سریال بسازیم چرا که بعد از آن هم کسی بهانه ای از این نظر ندارد که وقت نداشته. ضمن این که معتقدم اگر وقت کافی نباشد نباید بسازیم. » به گفته اوجی طرح سریال آذر ماه به آن ها داده شده و همان موقع مقدمات ساختش را فراهم کرده است.  سام هم این گونه گفته همسرش را پی می گیرد: « موقعی که کار را شروع کردیم 5 قسمت فیلمنامه کامل داشتیم و 13 قسمت سیناپس. البته می دانستم پایان هر شخصیت چیست و  قصه قرار است تا کجا پیش برود. در طول فیلمبرداری هم 13 قسمت به طور کامل آماده شد و از این بابت مشکلی نیست.»

کیفیت سریال اصل است نه شبکه

 تجربه نشان داده که شبکه تهران در مقایسه با شبکه های دیگر شانس کمتری برای دیده شدن دارد. اوجی اما معتقد است سریال خوب باشد در هر شبکه ای دیده می شود: « مردم بنظرم همه شبکه ها را رصد می کنند و کارهای خوبش را می بینند . برای خود من فرق نمی کند سریالم از چه شبکه ای پخش شود. ضمن این که شغل من فیلمسازی است و فرقی نمی کند در کدام شبکه کار کنم هر پنج شبکه زیر نظر یک قانون و فکر عمل می کنند.» این تهیه کننده که تجربه دو سریال «نشانی» و «ماه عسل»  را برای شبکه دو دارد حرفش را این گونه پی می گیرد:« من حرف شما را قبول ندارم که سریال در شبکه پنج خیلی دیده نمی شود. مثلا تا الان پربیننده ترین سریالی که ساخته ام باغ سرهنگ بوده اتفاقا از شبکه تهران پخش شده. بنظرم اگر کاری خوب باشد در بدترین ساعت هم پخش شود حتما بیننده خواهد داشت. «داستان یک شهر»، «نقطه چین» و «پاورچین» از سریال های پربیننده ای بوده اند که روی آنتن شبکه تهران رفته اند آن هم زمانی که شبکه های استانی تا این حد گسترده نبودند.
منبع : تبیان
امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا