خانواده و جامعه

ساعت خوش برای همیشه

saatkhosh

چرا باید چند سال پیاپی ، عکس هایی تکراری را بر دیوارهای خانه تان ببینید؟ عادت ها زندگی ما را در هر سنی که باشیم فرسوده می کنند.

همه آدم ها حتی در سنین پیری دوست دارند زندگی شان جالب ، راحت و بدون ناکامی و ناراحتی باشد و بتوانند راه های تازه ای برای لذت بردن از زندگی و اوقات فراغت پیدا کنند. دوران پیری می ‌تواند مفید سپری شود ، حتی اگر تنها باشید فقط اگر کمی به آن فکر کرده و برای آن برنامه داشته باشیم. پیشنهاد های ما شاید بتواند به شما کمک کند از زندگی لذت ببرید.

محیط مطبوعی برای زندگی داشته باشید
در سنین پیری ممکن است مجبور باشیم در خانه بمانیم و یا انگیزه بیرون رفتن را نداشته باشیم. باید کاری کرد که در خانه ماندن لذت بخش باشد. خانه ای را که در آن سکونت دارید، ساده تر کنید. می توانید لوازم غیر ضروری را به دوستانتان یا موسسات خیریه ببخشید.

تنوع ایجاد کنید
عادت ها زندگی ما را در هر سنی که باشیم فرسوده می کنند. ما ترجیح می دهیم به کارهایی بپردازیم که به آن ها خو گرفته ایم، زیرا در آن ها موفق بوده ایم، اما از یکنواختی رنج می بریم. اگر خانه ای با مهارت طراحی و تزیین نشده باشد، یکنواخت می شود. چرا باید چند سال پیاپی ، عکس هایی تکراری را بر دیوارهای خانه تان ببینید؟ اگر از مدت ها پیش دیگر نگاهشان نمی کنید، چرا آن ها را بر نمی دارید؟

برنامه داشته باشید
شایدبازنشستگی برنامه زندگی روزمره تان را مختل کند. اگر تنها زندگی کنید ، شاید وسوسه شوید که هر وقت دلتان خواست از خواب بیدار شوید و تمام روز لباس خواب به تن داشته باشید. یا هر وقت گرسنه شدید ، غذا بخورید. اگر با شخص دیگری زندگی کنید ، ممکن است نظم و ترتیبی در برنامه هایتان به وجود آید. اما مردم به صورت دو نفری هم می توانند به دام بی نظمی بیفتند.با یک برنامه ریزی مطلوب، نیازی به تصمیم گیری در مورد انجام کارها و زمان آن ها نخواهید داشت و فعالیت های لذت بخش را آن قدر به تعویق نمی اندازید که کار از کار بگذرد. بعضی از سالمندان به همان برنامه های دوران جوانی خود می چسبند. اما سالمندان باید برنامه جدیدی تدارک ببینند. شاید تعیین ساعت هایی برای تمدد اعصاب ، مطالعه، خانه داری و مرور موفقیتی که در اداره زندگی تان کسب کرده اید ( ورزش سر وقت، خوردن غذاهای سالم، رعایت کردن توصیه های پزشک) مفید باشد.

برنامه غذایی داشته باشید و ورزش را فراموش نکنید
برنامه غذایی و ورزش مناسب نقش مهمی در افزایش طول عمر و ارتقای سلامتی و در نتیجه، لذت بردن از زندگی دارند. بهترین کسی که می تواند به شما توصیه کند چه غذایی بخورید و چه مقدار ورزش کنید پزشکتان است. اما متأسفانه دانستن آنچه باید باید انجام دهید الزاما به این مفهوم نیست که آن را انجام خواهید داد. یادداشت کردن برنامه ها می تواند کمک موثری باشد. هدف هایتان را تعیین کنید و روی صفحه هر روز تقویمتان ، قسمتی را سیاه کنید تا مشاهده پیشرفت روزانه تان در رسیدن به آن هدف ممکن شود. محلی را پیدا کنید که از قدم زدن در آن لذت ببرید یا دلیل دیگری برای خارج شدن از خانه بیابید. خانمی را می شناختم که هر روز فقط به اندازه شام یک شب خود از خواربارفروشی خرید می کرد ، به همین خاطر حتی موقعی که علاقه ای به بیرون رفتن ندارد، مجبور است از خانه خارج شود؛ در راه اغلب اتفاقات خوشایندی روی می دهد و وقتی این خانم به خانه باز می گردد، همیشه از کاری که انجام داده خوشحال است.

سرگرمی داشته باشید
سالخوردگان وقت آزاد بیشتری برای انجام کارهایشان دارند.اما اغلب یافتن کاری برای انجام دادن دشوار است. اگر زمانی شعر می گفتید، داستان می نوشتید، نقاشی می کشیدید، همان کار را از سر بگیرید.اگر نمی توانید به هیچ یک از تفریحات سابق خود بپردازید، چیز تازه ای بیاموزید. در بسیاری از شهرها کلاس های آموزشی فوق العاده ای برای بزرگسالان وجود دارد و از تلویزیون دولتی ، نیز برنامه های آموزش نقاشی ، مجسمه سازی، بافتنی، و سایر صنایع دستی پخش می شود. پختن غذاهای خوشمزه ، شناسایی و پرورش گیاهانی که در خانه تان خوب رشد می کنند، و کشف استعداد پرورش گیاهان در خودتان، که هیچ وقت تصورش را نمی کردید، از دیگر چیزهایی هستند که می توانید از تلویزیون بیاموزید.

اگر چنین کارهایی را قبلاً انجام نداده باشید، دیگران به شما غبطه می خورند. چون سرگرمی های بسیاری باقی مانده است که هنوز کشف نکرده اید. حیوانات خانگی مثل پرنده ها جالب و سرگرم کننده اند. نگهداری از یک پرنده یا چند ماهی کوچک در تنگ آب خیلی سخت نیست. وقتی به سفر می روید، می توانید آن ها را به همسایه تان بسپارید.برای هر چه متنوع تر شدن زندگی تلاش کنید. یک یا دو هفته به مطالعه روزنامه ها، مجله ها و کتاب های دیگر بپردازید.برنامه های گوناگون تلویزیون را تماشا کنید و به ایستگاه های متفاوت رادیویی گوش دهید. با حضور در مکان های گوناگون، افراد گوناگون را ببینید. شاید در این دیدارها کارهای تازه ای برای انجام دادن بیابید، هر چند که نوآوری و تازگی به خودی خود ارزشمند است. حتی شاید کاشف مشتاقی شوید.
منبع: از سالخوردگی لذت ببریم/تبیان

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا