دانستنی ها و تمرین های ورزشی

سایز کمر و پا در خانمها چه اهمیتی دارد؟

sayzkamar

رازهایی در مورد سلامت شما که در آینه خانه‌تان می‌توانید به آنها برسید. همین حالا بلند شوید و سراغ آینه بروید و به خودتان نگاهی بیندازید. سعی کنید تصویری فضایی از خودتان در ذهن‌تان بکشید و ببینید فرم کلی بدن ‌تان چگونه است.

دور کمرتان را اندازه بگیرید

اگر دور کمر شما اندازه بیشتری از دور باسن دارد…

در این حالت عموم می‌گویند که شما پهلو یا بغل دارید یا ممکن است که دچار چاقی شکمی مفرط باشید، به هر حال همان‌طور که حتما می‌دانید داشتن چربی انباشته شده در قسمت میانی بدن چیز خوبی نیست. در واقع مطالعه‌ای گسترده در آلمان نشان داده افرادی که وزن در حد طبیعی دارند و بر اساس رقم ترازو، چاق محسوب نمی‌شوند اما چاقی شکمی دارند و دور کمر آنها زیاد است در خطر مرگ ناشی از سکته قلبی قرار دارند که این خطر برای آنها از افرادی که اضافه‌وزن مشخص دارند و چاق محسوب می‌شوند، بیشتر است. درواقع خطری که این افراد را تهدید می‌کند لایه‌ای از چربی است که در قسمت شکم و پهلوها جمع می‌شود و آن را«اومنتوم» می‌نامند و این بافت کاملا به بسیاری از ارگان‌‌های حیاتی بدن نزدیک است. این بافت را چربی اشایی یا چربی داخلی شکمی هم می‌نامند و این بافت می‌تواند خیلی سریع به کبد برسد یا اینکه وارد عروق خونی بدن شود و در دیواره رگ‌ها رسوب کند و مقدمات خطر را باعث شود. به هر حال چاقی شکمی و تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلوها نشانه‌ای از ابتلا به سندرم متابولیک یا مراحل اولیه آن به‌حساب می‌آید و به هر حال احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را در این افراد بالا می‌برد و البته بیماری دیابت را هم همین‌طور. سندرم متابولیک در کل به داشتن 3 مورد از این 4 مورد زیر اطلاق می‌شود: چاقی (تجمع چربی در قسمت میانی بدن، شکم و پهلوها)، افزایش فشارخون، بالا بودن میزان کلسترول و بالا بودن میزان قندخون. در تعریف کلی از چاقی در سندرم متابولیک به فردی که دور کمرش در مردان بیشتر از 40 اینچ (یعنی بیشتر از 102 سانتی‌متر) و در زنان بیشتر از 35 اینچ (بیشتر از 90 سانتی‌متر) باشد چاق گفته می‌شود.

نکته کلیدی:چاقی به تازگی ایجاد شده هم می‌تواند مهم باشد،‌ برای همین حتما حواس‌تان به اندازه کمربندتان و سوراخی که قلاب را در آن می‌کنید باشد‌ زیرا این می‌تواند اولین نشانه خطر در شما باشد.

دست و پای‌تان بیش از اندازه لاغر است؟

پا مرغی نیستید؟

پاها و دست‌های لاغر یکی از معیارهای زیبایی محسوب می‌شوند که این به خصوص در مورد مدل‌ها صادق است اما یادتان باشد که دست‌ها و پاهای بسیار لاغر و ضعیف می‌تواند نشانگر کمبود یا ضعف در ماهیچه‌ها هم باشد و کسانی که دچار ضعف عضلانی مفرط هستند بیشتر دچار بیماری‌های قلبی- عروقی و سایر عوامل تهدیدکننده زندگی می‌شوند. چندین مطالعه در نقاط مختلف جهان در چند سال اخیر صورت گرفته که همه آنها نشان‌ داده میزان عضلات بدن با سلامت کلی بدن در ارتباط است.

به طور کلی هر قدر سن انسان‌ها بالاتر می‌رود از توده عضلانی آنها کاسته می‌شود. در نوجوانی هر سال حدود یک درصد بافت عضلانی بدن و در بالای 50سال هر سال حدود 8درصد از این بافت از دست می‌رود، اما خبر خوب این است که با ورزش می‌توان جلوی از دست رفتن بافت ماهیچه‌ای را گرفت. بسیاری از افراد بالای 70 و 80 ساله هستند که با انجام تمرینات ورزشی هدفمند روزانه توانسته‌اند بافت عضلانی خود را حفظ کنند و حتی در مواردی میزان بافت عضلانی این خانم‌های 70 یا 80 ساله مساوی با بافت عضلانی خانم‌های 40ساله است. این یک واقعیت است که تمرین‌های قدرتی و استقامتی می‌تواند یک هدیه عالی برای بدن شما باشد به خصوص اگر دست و پاهای لاغری دارید.

نکته کلیدی:  اگر احساس می‌کنید کفش‌های‌تان در ناحیه مچ پا و ساق برای شما لق می‌زند (به خصوص در مورد چکمه خانم‌ها) یا اینکه آستین‌های لباسی که سایز شماست زیادی بزرگ به نظر می‌رسند باید به فکر توده عضلانی‌تان باشید.

گلابی‌های در خطر

شکل بدن‌تان «گلابی» است

به طور کلی بدن‌ها را به 2 فرم کلی به شکل سیب و گلابی تقسیم می‌کنند. پیش‌تر تصور می‌شد که شکل بدن گلابی سالم‌تر از سیب است اما خب حالا متخصصان می‌گویند گلابی‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. در افرادی که فرم بدن گلابی دارند حفظ تناسب اندام سخت است و زنانی که این فرم بدن را دارند بیشتر رژیم‌های غذایی خود را می‌شکنند و کمتر در رژیم غذایی موفق می‌شوند. در ضمن میزان ابتلا به پوکی‌استخوان در خانم‌هایی که شکل بدن آنها گلابی است، بیشتر است (شاید به دلیل آنکه وزن آنها بیشتر در نیمه تحتانی بدن است). در مورد احتمال ابتلا به سندرم متابولیک هم شکل بدن گلابی نمی‌تواند عامل محافظت‌کنند‌ه‌ای برای شما باشد.

مطالعه‌ای در دانشگاه سن‌دیویس نشان داده است که چربی در ناحیه باسن و ران‌ها باعث افزایش ترشح هورمون‌هایی می‌شود که  از عوامل التهابی محسوب می‌شوند که می‌توانند باعث ترشح پروتئین موسوم به پروتئین سی‌راکتیو شوند که یک فاکتور مشخص برای افزایش احتمال ابتلا به مشکلات قلبی است.

نکته کلیدی: اگر همیشه شلوارهای جینی که می‌خرید در ناحیه کمر مناسب بوده اما در ناحیه ران‌ها و بقیه جاها تنگ هستند این می‌تواند زنگ خطر را برای شما به صدا دربیاورد. به تمام نکته‌های گفته شده در بالا دقت کنید و به آنها اهمیت دهید.

دور گردن شما چه سایزی است؟

اگر گردن شما بزرگ شده است

آیا واقعا اندازه گردن یک فرد می‌تواند نشانگر نکته‌ای در مورد سلامت او باشد؟ بله، چند پژوهش انجام گرفته نشان می‌دهد که قطر گردن یک انسان می‌تواند به اندازه اندکس توده بدن (BMI) در مورد سلامت او نشانگر باشد. براساس نتیجه تحقیقی که در نشریه سلامت عمومی زنان به چاپ رسیده است می‌توان از اندکس قطر گردن به عنوان معیاری مشابه BMI برای تخمین چاقی زنان استفاده کرد و نتیجه تحقیقی که توسط گروه قلب دانشگاه بوستون انجام شده نشان می‌دهد قطر گردن می‌تواند معیاری برای احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی در زنان باشد. اگر در وزن مناسب قرار دارید و دارای تناسب اندام هستید، می‌توانید دور گردن‌تان را اندازه‌گیری کرده و هر چند وقت یک‌بار این اندازه‌گیری را تکرار کنید. اگر متوجه افزایش قطر و افزایش اندازه دور گردن خودتان شدید، بهتر است با پزشک معالج خود در آن مورد مشورت کنید.

نکته کلیدی: خانم‌ها، اگر پیراهن یا تی‌شرتی که قبلا می‌پوشیدید حالا یقه‌اش برای شما تنگ شده است، این یعنی اعلام خطر.

پاهای‌تان در کفش‌تان جا نمی‌شود؟

پاهای درشت و بزرگی دارید؟

خیلی از نوزادان با مچ‌های کلفت و درشت به دنیا می‌آیند. تنها نکته سلامت در مورد اینگونه نوزادان این است که آنها از والدینی به دنیا آمده‌اند که مچ پاهای کلفت و درشتی داشته‌اند. اما اگر مچ پا یا ساق پا و خود پایتان در چند ماه اخیر بزرگ‌تر شده و مثلا ورم کرده است این می‌تواند به‌معنای ادم یا احتباس مایعات در پای شما باشد. در بسیاری از دختران و زنان جوان جمع شدن مایعات در پاها و ورم کردن مچ پا و ساق آن در روزهای دوره ماهانه اتفاق می‌افتد. در برخی از زنان هم پس از خوردن مقدار زیادی نمک این حالت اتفاق می‌افتد. زمانی هم که مدت زیادی در یک وضعیت قرار می‌گیرید (مثلا وقتی برای مدت طولانی در یک سفر هوایی هستید) ممکن است پاهای شما ورم کند. اما حالت مزمن این اتفاق در عین حال می‌تواند نشانگر بروز یک مشکل کلیوی یا یک حالت و بیماری قلبی باشد و در واقع عدم عملکرد مناسب این ارگان‌ها باعث می‌شود که مایعات در بدن جریان مناسبی نداشته باشند و به همین دلیل ممکن است مایعات در نقاطی از بدن از جریان خون و لنف خارج شوند و در فضای میان‌بافتی احتباس یابند. از آنجایی که این احتباس مایعات به مدت طولانی می‌تواند با مشکلات جدی سلامت همراه باشد برای همین اگر پایتان برای چند روز ورم شدید داشت حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

نکته کلیدی: اگر هنگام درآوردن جوراب‌هایتان متوجه نقاط فشار‌‌ یا رد خط مانده روی پاهای‌تان شدید یا زمانی که انگشت‌تان را روی مچ پای‌تان فشار دادید رد آن روی پای شما باقی ماند، حتما در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنید.

منبع : iranbanou.com

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا