علمی ، سلامت و پزشکی

درمان طبیعی و خانگی بواسیر

bavasir

بواسیر در واقع درد در قسمت باسن است که البته باید از چگونگی درمان آن در خانه بطور طبیعی توسط، خودتان اطلاع داشته باشید، بدون اینکه به پزشک مراجعه کنید. اصلا جای خجالت نیست. به این بیاندیشید  که دکترها روزانه با این بیماریها و حتی بدتر از این سرو کار دارند و دست و پای خود را گم نمیکنند اکنون شیوه های خانگی درمان بواسیر را باهم میخوانیم

شناسایی علل و علائم

-دلیل بواسیر خود را بیابید. بواسیر رگ های متورم در ناحیه مقعد است که به علت فشار به ناحیه شکم به وجود می آیند. فشار به روده حین حمام کردن، نشستن طولانی مدت، چاقی و حاملگی، همه احتمال شیوع بواسیر را افزایش می دهند. هیچگاه بیش از ۱۰-۱۵ ثانیه برای حرکت روده و شکم، به آن فشار نیاورید. یک دقیقه صبر کنید و دوباره فشار بیاورید. بواسیر در کهن سالی، به دلیل ضعیف تر بودن بافت ناحیه مقعد، شایع تر است.

-علائم این بیماری را بشناسید. خونریزی در حین حرکت روده، خارش و سوزش، دردهای عمومی و متورم شدن ناحیه مقعد.
هر نوع خونریزی که با پیش گیری ها فروکش نکند، نیازمند مراجعه به دکتر است.

درمان های خانگی

-ناحیه عفونی را به مدت ۱۵ دقیقه، هر روز سه بار، در آب گرم خیس کنید. با حوله نرم و یا سشوار، آرام خشک کنید.

-ناحیه را تمیز نگه دارید. حداقل روزی یک بار دوش بگیرید و ناحیه عفونی را با آب گرم تمیز نگاه دارید. ممکن است صابون باعث خارش شود و بهتر است از شامپو استفاده کنید.

شناسایی علل بواسیر,علائم بواسیر

-تورم و خارش را با کیسه های یخ کاهش دهید. اگر این کار جواب نداد، شاید کیسه های آب داغ جواب بدهند.

-از دستمال توالت استفاده نکنید. دستمال های خشک و ضخیم باعث خارش و سوزش می شوند.

-سرکه سیب تورم و خارش ناشی از بواسیر داخلی و بیرونی را کاهش می دهد. بهتر است از سرکه سیب خالص و غیر پاستوریزه استفاده کنید، چرا که قوی تر هستند. در بواسیر بیرونی، ابتدا ناحیه عفونی را به آرامی تمیز کنید. کمی از سرکه سیب را به پارچه کتان بمالید و روی ناحیه بمالید. شاید اول کار احساس سوزش شدیدی داشته باشید که پس از مدتی رفع می گردد. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا تورم کاهش بیابد. در بواسیر داخلی، یک قاشق چای خوری سرکه را قورت داده و روی آن یک لیوان آب بخورید. حداقل دوبار این کار را انجام دهید. حتما بعد از خوردن سرکه آب بخورید تا اسید معده متعادل شود. می توانید کمی عسل اضافه کنید تا طعم سرکه را بتوانید تحمل کنید.

پیشگیری از بواسیر

-رژیم خود را تغییر دهید. غذاهای سرشار از فیبر بخورید. میوه، سبزیجات و حبوبات از این دسته هستند. این غذاها مدفوع را نرم تر می کنند و در هنگام دفع آن، نیازی به زور زدن بیش از اندازه وجود ندارد و در نتیجه خارش کم می شود. به مرور به رژیم خود فیبر اضافه کنید تا گاز در معده تان ایجاد نشود.

-اگر فیبر بدن تان تامین نشد، از مکمل فیبر استفاده کنید.

-زیاد آب بخورید. حداقل روزی ۶ لیوان آب بخورید. الکل تاثیری منفی دارد. اگر از مکمل استفاده می کنید، حداقل ۸ لیوان آب بخورید.

-فعالیت ورزشی داشته باشید. تمرینات روزانه از فشار به روده می کاهد. این فشار بیشتر زمانی خود را نشان می دهد که طولانی مدت یک جا نشسته باشید. اضافه وزن بر بواسیر تاثیر منفی دارد، لذا ورزش راه حلی دوجانبه برای این افراد است.

-دستشویی خود را نگه ندارید. بلافاصله که احساس کردید نیاز به دستشویی رفتن دارید، حتما بروید. با عقب انداختن دستشویی، مدفوع سفت تر شده و دفع آن سخت تر و دردناک می شود.

-در فصول گرم، لباس تنگ نپوشید. لباس تنگ باعث تعریق شده و خارش و التهاب را سبب می شود. پارچه های نایلونی، از آنجایی که تعریق را زیاد می کنند، برای پوست ضرر دارند.

منبع : hidoctor.ir

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا