روانشناسی

ایجاد انگیزه در افراد افسرده

اگر یکی از اعضای خانواده شما حس و حال افسردگی پیدا کرده، نه او را سرزنش کنید و نه تنهایش بگذارید، بلکه باید بیش از پیش همراهش شوید و کمکش کنید تا هر چه زودتر بهبود پیدا کند.

پیدا کردن انگیزه در حالیکه احساس افسردگی می کنیم می تواند از سخت ترین کارهای باشد که هر فرد ممکن است با آن مواجه شود . یک دوره ی افسردگی از لحاظ جسمی و روانی میتواند تحلیل برنده و کاهنده انرژی باشد.

بیشتر افراد در این دوره از احساس رخوت زیادی شکایت دارند به طوری که یک دوش گرفتن ساده ،مرتب کردن خانه،حتی خارج شدن از رختخواب گاهی سخت ترین کار برای یک فرد در دوره افسردگی است.

افراد در دوره افسردگی در این تله گرفتار می شوند که باید زمان بگذرد تا انرژی از دست رفته را باز یابند و به زندگی عادی بپردازند و مدتی را با این سبک زندگی سرکنند ، درحالیکه این کنار آمدن دقیقا حرکت کردن در مسیر افسردگی است .

در ادامه پیشنهادات ساده اما اثربخشی برای شکستن این روند آمده است که ارزش امتحان کردن را دارد:

1. برعکس عمل کردن.

در رویکرد رفتاردرمانی دیالکتیک ، برعکس عمل کردن به این معنی است که در ابتدا شما تشخیص دهید که چه عادت بدی دارید و بعد از تشخیص ، زمانهایی را که به انجام آن عادت بد می پردازید مشخص کنید . سپس کاری را بعنوان جایگزین آن عادت بد انتخاب کنید(مثلا بیرون رفتن بجای خوابیدن یا کتاب خواندن بجای تلوزیون تماشا کردن.) و خود را موظف به انجام آن کنید.

2. زنگ ساعت را تنظیم کنید.

از زنگ ساعت فقط برای از خواب بیدار شدن استفاده نکنید . زنگ ساعت در ساعات مختلف می تواند شما را به یاد تصمیمتان برای فرار از تله افسردگی بیاندازد ، می تواند نماد زمان خروج از خانه  ،زمان خاموش کردن تلوزیون یا زمان تلفن زدن به یک آگهی کاریابی باشد .

3. تخت خود را مرتب کنید.

جدا شدن از تخت برای یک فرد افسرده شاید از سخت ترین کارهای دنیا باشد . وقتی که بیدار شدید روی تخت بنشینید و تصور کنید تمام مشکلات خود را  در تخت می گذارید و روی آن را می پوشانید.

4. شستشو را جدی بگیرید.

بعد از بیدار شدن بلافاصله برای شستن صورت  و دندانهای خود اقدام کنید . این کار این پیغام را به مغز شما می رساند که شما در حال آماده شدن برای چیزی به غیر از 24 ساعت لم دادن هستید .

5. روز را با لباس راحتی نگذرانید.

اینکه شما بعد از بیداری همچنان با پیژامه روز را روی مبل ها بگذرانید دور از ذهن نیست  . تعویض لباس احتمال این کار را کمتر می کند ، چرا که باز هم شما دارید به مغزتان پیغام میدهید که شما برای کاری بجز خواب در حال آماده شدن هستید.

6. بیرون بروید.

این شاید سخت ترین کاری باشد که یک فرد افسرده بخواهد انجام دهد . معمولا این افراد بعد از این پیشنهاد می گویند “بسیار خوب به بیرون میروم اما که چی؟” یا “جایی برای رفتن ندارم.” باید توجه داشت هدف فقط خروج از خانه است ، در را پشت سر خود ببندید و هر چه به ذهنتان رسید انجام دهید می تواند ده دقیقه پیاده روی باشد یا 1 ساعت رانندگی…

7. یک ورزش را انتخاب کنید.

حضور یک ورزش در زندگی برای بهبود خلق منفی بسیار کمک کننده است. به این بیاندیشید که سختی و غم ورزش کردن فقط برای 10 دقیقه ی اول است و بعد کم کم حس بهتر می آید . با این آگاهی مغز شما راحت تر با شروع کردن ورزش کنار می آید.

8. یک دفتر یادداشت داشته باشید.

برنامه حداقل یک هفته آینده خود را تا جایی که می توانید جزء به جزء در دفتر بنویسید و هر کدام را بلافاصله بعد از انجام دادن تیک بزنید  . این کار چنان لذتی به همراه دارد که ارزش تجربه کردنش را دارد.

9. معاشرت کنید.

خودتان را موظف کنید با دوست یا فامیل قرار ملاقات بگذارید . برای این کار برای خود جایزه تعیین کنید مثلا یک ساعت خواب می تواند پاداش مناسبی باشد!

10. یک روانشناس شخصی داشته باشید.

شما همانطور که یک مغازه لباس فروشی و یک لبنیاتی مخصوص به خود دارید ، می توانید از یک روانشناس بهره مند شوید . ناکامی ها و هیجانات منفی خود را با وی در میان بگذارید راه حل های خود را با او بازبینی کنید.

منبع : hidoctor.ir

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا