دین و مذهب

۷ نقش مهم زنان قبل و بعد از واقعه عاشورا

zanandarashora

عاشورا، روز عملیاتی‌ بزرگ‌ و شگفت‌آور در تاریخ‌ اسلام‌ است‌ که‌ طی‌ آن‌، انقلاب ‌عاشورا بر سرزمین‌ کربلا چهره‌ی، جامعه‌ی اسلامی‌ و طی‌ آن‌ بنیان‌ حکومت‌ اموی‌ را دگرگون‌ ساخت‌ و اعماق‌ جان‌ها و جامعه‌ را تکان‌ داد. در این دگرگونی جامعه، زنان هم نقش اساسی داشتند که در این جا به هفت مورد از نقش زنان در عاشورا اشاره می‌شود.
روحیه بخشی
در بسیاری از جنگ‌ها حضور زنان در جبهه، به رزمندگان روحیه می‌بخشید. در کربلا نیز مادران و همسران بعضی از شهدا این نقش را به خوبی ایفا کردند.
پرستاری
از دیگر وظایف بانوان، پرستارى از بیماران، مجروحان و کودکان بود. پیش از واقعه، مراقبت از بیماران کاروان را بر عهده داشتند، و پس از عاشورا، زینب (س) سرگرم پرستارى از اعضای آسیب‌دیده کاروان بود. وى در زمان اسارت نیز با وجود آشفتگى روحى، نگه‌داری کودکان و مراقبت از آن‌ها را عهده‌دار شد.
مدیریت
بروز صحنه‌های بحرانی، استعدادهای افراد را شکوفا می‌سازد. نقش زینب در نهضت عاشورا و سرپرستی کاروان اسرا، درس«مدیریت در شرایط بحران» را جهانی می‌کند. وی مجموعه بازمانده را در رسیدن به اهداف نهضت، هدایت کرد و نقشه‌های دشمن را خنثی ساخت.
حفظ ارزش‌ها
درس دیگر زنان در کربلا، حفظ ارزش‌های دینی و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشم‌های آلوده است. زنان با آن که اسیر بودند، لباس‌ها و خیمه‌های آن‌ها غارت شده بود و با وضع نامطلوب در معرض دید بودند، اما اعتراض کنان، بر حفظ عفاف تاکید می‌ورزیدند. ام‌کلثوم(س) در کوفه فریادکشید که:
“ آیا شرم نمی‌کنید برای تماشای اهل‌بیت پیامبر جمع شده‌اید؟“
زمانی که در شهر کوفه بازداشت بودند، زینب اجازه نداد جز کنیزان وارد آن خانه شوند. او در سخنرانی خود در کاخ یزید نیز بر گرداندن شهر به شهر بانوان، اعتراض کرد.که همه درس‌آموز عفت و دفاع از ارزش‌هاست.
تغییر ماهیت اسارت
زنان بزرگوار اهل‌بیت و صحابه، مفهوم اسارت را به آزادی بخشی تبدیل کردند و در قالب اسارت، به اسیران واقعی درس حریت و آزادگی دادند.
عمق بخشیدن به بعد عاطفی
عزاداری بر شهدا و تحریک عواطف مردم، به ماجرای کربلا عمق بخشید و از این رهگذر، ماندگارتر شد و بر احساسات نیز تأثیر گذاشت.
شهادت‌ها در کربلا، تأثیر بیدارگر داشت و جو نامطلوب را شکست. حتی در سفری که گروهی از اسرا را به شام می‌بردند، مسیحیان آن جا در کلیساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشته شدن حسین «ع»،ناقوس نواختند و از ورود سربازان به شهر جلوگیری کردند. در آن جا مردم همگی گرد آمدند و بر حسین درود فرستادند.
جسارت در برابر باطل
در میان لشکر عمر زنی بود که همراه شوهرش آمده بود. او هنگامی که دید لشکر عمر بر زنان حسین(ع) هجوم می‌برد و مشغول غارت است، شمشیری برداشت و رو به خیمه آمد و فریاد زد:
“ای مردان طایفه!‌ آیا لباس دختران رسول خدا به غارت می‌رود و شما تماشا می‌کنید؟ فرمانی جز فرمان رسول خدا (ص) ‌نیست، ای کشندگان رسول خدا.” شوهر آن زن دست او را گرفت و به خیمه‌ها بازگردانید.
این هفت مورد نقش زنانی که در عاشورا حضور داشتن را نشان می‌دهد که چگونه از دین اسلام حمایت کردند و دشمنان را رسوا کردند. عاشورا برای‌ همه‌ و همیشه‌ پیام‌ دارد و ما باید هماره‌ خاک نشین‌ درس‌های‌ این‌ کلاس‌ ابدی‌ بنشینیم‌ و به‌ مراتب‌ بالاتری‌ از ایمان‌ و عفت برسیم.
منبع: باحجاب
امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا