خانه داری

راههای فرار از گرد و خاک

fararazgerdokhak

گردگیری یکی از کارهای همیشگی و بی‌پایان برای تمیز نگه داشتن خانه است.
اگر چه نمی‌توانیم برای همیشه از گردوخاک نشسته بر وسایل خانه، خلاص شویم ولی راه‌حل‌هایی برای کم شدن گرد و غبار و راحت تمیز کردن خانه داریم.

‌اول از همه راه های ورود گردوخاک به خانه‌تان را پیدا کنید. درز در و پنجره‌ها یکی از اصلی‌ترین راه‌های ورود گرد وخاک به خانه هستند. حتما این درز‌ها را بگیرید تا علاوه بر جلوگیری ازورود گردوخاک، گرمای خانه از این درزها خارج نشود. دریچه‌های کولر نیز یکی دیگر از راه‌های ورود گردوخاک به خانه است. حتما دریچه‌های کولر را ببندید و بعد از تمیز کردن آنها، یک کاغذ یا مقوا جلوی دریچه بچسبانید تا مانع ورود گرد و خاک به خانه وخارج شدن گرما شود. در فصل‌های گرم سال نیز هربار بعد از جارو کشیدن خانه، کولر را خاموش کنید و با سر فرچه‌ای جاروبرقی، دریچه‌های کولر را جارو کنید تا گردوخاک آن گرفته شود.

ورود خود شما به خانه نیز یکی از راه‌های آمدن گردوخاک به منزل است. گردوخاکی که روی کفش، لباس و وسایل‌تان نشسته، با شما وارد خانه می‌شود. پس بهتر است کفش‌هایتان را خارج از در ورودی خانه دربیاورید و در جاکفشی بگذارید. لباس‌هایتان را قبل از ورود به خانه بتکانید و اگر خرید کرده‌اید آنها را مستقیم به آشپزخانه ببرید و جابه‌جا کنید. موکت یا فرش کوچکی در ورودی خانه پهن کنید و هفته‌ای یک‌بار آن را بشویید یا جارو بکشید.

روزنامه یا کاغذ باطله را در اتاق پاره نکنید، زیرا ریزذراتی که آنها را تشکیل داده‌اند در هوا معلق می‌شوند و روی وسایل می‌نشینند.

فیلتر جاروبرقی تان را طبق دستوری که دارد هر چند وقت یکبار تمیز یا عوض کنید، چون منافذ این فیلترها بعد از مدتی کثیف و مسدود می‌شوند و نمی‌توانند گردوخاک را در جارو محبوس کنند و به بیرون بازمی‌گردانند.

قبل از شروع گردگیری، خانه‌تان را جارو بزنید؛ چون بیشتر گردوغبارها با جارو جمع می‌شود و مقدار کمی روی وسایل باقی می‌ماند که برای تمیز کردن آنها بهتر است از گردگیرهای پری استفاده نکنید چون گرد و خاک به آنها نمی‌چسبد و فقط از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شوند. بهترین گزینه، گردگیرهای ریزبافت یا پارچه‌های میکروفیبر یا الکترواستاتیکی هستند که گردوخاک را به‌خود می‌گیرند و نگه‌می‌دارند و بعد از تمام شدن گردگیری به راحتی شسته می‌شوند و دوباره قابل استفاده هستند.

اگر دستمال یا پارچه‌های معمولی در دسترس دارید و با آنها خانه را تمیز می‌کنید، حتما با کمی آب مرطوبشان کنید تا گردوخاک به آنها بچسبد.

منبع : hamshahrionline.ir

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا