بیماری و راه درمان

5 نکته جالب و پُراهمیت درمورد بیماری ایدز

adyz

یکی از راه‌های ابتلا به ایدز، ارتباط جنسی با یک فرد اچ‌آی‌وی مثبت است اما با نگاه کردن به ظاهر افراد نمی‌توان فهمید ایدز دارند یا نه. پس هنوز هم بهترین راه پیشگیری از این بیماری، پرهیز از روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده است.

ب) اگر همسر شما فرد بی‌مبالاتی است و احتمال می‌دهید ارتباط جنسی محافظت‌نشده داشته باشد یا مصرف‌کننده موادمخدر تزریقی است، تنها راه اطمینان از اینکه مبتلا نشده‌ باشید، انجام آزمایش اچ‌آی‌وی است. اگر خودتان مصرف‌کننده مواد هستید و تماس جنسی مشکوک داشته‌اید هم حتما آزمایش بدهید.

پ) استفاده از کاندوم لاتکس یا پلی‌اورتان هنگام برقراری رابطه جنسی تا حد زیادی خطر ابتلا به اچ‌آ‌ی‌وی/ ایدز را کاهش می‌دهد. اما کاندوم‌های طبیعی – پوستی فقط برای جلوگیری از بارداری ناخواسته مفید هستند و خطر ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی را کاهش نمی‌دهند. مهم این است که کاندوم در تمام مدت ارتباط آلت تناسلی را پوشش داده باشد، نه فقط قبل از انزال. استفاده از روان‌کننده‌ها (لوبریکانت) مانعی ندارد ولی هرگز روان‌کننده‌هایی که ماده اصلی موثر آنها روغنی است نباید با کاندوم لاتکس استفاده شود. استفاده از کاندوم‌های زنانه (کیسه واژن) نیز در مقابل بیماری محافظت‌کننده است.

ت) داروی ضدایدز ترووادا (Truvada) برای محافظت از ابتلا به ایدز در افراد در معرض خطر مورد تایید قرار گرفته است. البته استفاده از این دارو هم باید با رعایت اصول ارتباط جنسی محافظت‌شده باشد.

ه) مصرف مواد مخدر و محرک، احتمال ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهد اما تا زمانی که مصرف‌کننده مواد هستید، رعایت چند نکته به شما برای محافظت در مقابل ایدز کمک می‌کند:

* وقتی مواد مصرف کرده‌اید و سطح انرژی بالایی دارید، هرگز یک ارتباط جنسی را شروع نکنید چون در این موقعیت به سادگی فراموش می‌کنید که اصول خودمراقبتی در مقابل بیماری‌های جنسی را رعایت کنید.

* اگر مواد مصرف می‌کنید، تزریق جمعی نکنید و اگر تزریق جمعی می‌کنید ابزار مشترک استفاده نکنید.

منبع : هفته نامه سلامت,سیمرغ

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا