علمی و فناوری

تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز

windows
1- MS-DOS
MS-DOD به مفهوم سیستم عامل دیسک است که در سال 1981 توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد. این سیستم عامل یک برنامه سیستمی است که رایانه را راه اندازی می کند و توسط فرمان ها و دستورهایش مدیریت منابع اطلاعاتی آن را بر عهده می گیرد. MS-DOS یک سیستم عامل متنی و تک وظیفه ای است.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
2- windows 3.1
به منظور بر طرف کردن نارسایی های موجود در سیستم عامل DOS, شرکت مایکروسافت برنامه WINDOWS را طراحی کرد. نرم افزار windows 3.1 یک محیط عامل گرافیکی تحت سیستم عامل MS-DOS است. از طریق این محیط می توان با استفاده از نشانه ها و کادر های محاوره ای و با به کار گیری ماوس, عملیات مدیریت سیستم را به آسانی انجام داد.توجه به این نکته ضروری است که ویندوز 3.1 وابسته به سیستم عامل DOS بودهو به صورت یک سیستم عامل مستقل عمل نمی کند.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
3- WINDOWS 95
در سال 1995 میلادی نسخه جدیدی از 3.1 WINDOWS تحت نام WINDOWS 95 به جهان عرضه شد.ویندوز95 به صورت یک سیستم عامل مستقل عمل می کند و دارای قابلیت های بیشتری نسبت به سیستم عامل های قبل است. این سیستم عامل چند وظیفه ای بوده و دلیل داشتن رابط گرافیکی کاربر کار کردن با آن ساده تر و جذاب تر است.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
4- WINDOWS 98
سیستم عامل WINDOWS 98 یکی از سیستم عامل های قدرتمند و گرافیک است که برای رایانه های شخصی طراحی شده است. WINDOWS 98 نسبت به ویندوز 95 دارای قابلیت های فراونی است. از جمله:
1- شناسایی خودکار سخت افزار های جدید
2- ویژگی های جدید اینترنت و شبکه
3- امنیت بیشتر
4- مدیریت بهتر سخت افزار و نرم افزار
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
5- WINDOWS NT
سیستم عامل WINDOWS NT بسیار شبیه به ویندوز 95 و 98 دارد ولی برای مدیریت شبکه های رایانه ای بزرگ و راه اندازی سرویس دهنده های اینترنتی طراحی شده است. این سیستم عامل امنیت بسیار بالایی را برای نگهداری فایل ها و پوشه ها فراهم می کند.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
6- WINDOWS 2000
WINDOWS 2000 قوی ترین سیستم عاملی بود که شرکت مایکروسافت قبل از WINDOWS XP ارائه داد. با وجود این که با تمامی سخت افزارهای قدیمی سازگاری داشت. اما اشکال عمده آن در اجرای تعدادی از بازی ها و نرم افزارها بود. از دیگر ویزگی های آن, امنیت بسیار بالای آن و پشتیبانی از بیشتر زبان های رایج دنیاست.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
7- WINDOWS XP
سیستم عامل WINDOWS XP آخرین نسخه از خانواده WINDOWS NT است. که ویژگی های آن عبارت اند از:
1- نصب و ارتقای آسان
2- قابلیت به روز رسانی
3- نصب ساده سخت افزارهای جدید
4-قابلیت چند کاربره
5- ظاهر گرافیکی جذاب
6- ویزگی های صوتی و تصویری پیشرفته
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
8- WINDOWS VISTA
WINDOWS VISTA  دارای محیطی زیبا و گرافیکی جذاب تر از نسخه های پیشین ویندوز است. در این سیستم عامل از محیط گرافیکی سه بعدی استفاده شده است. این سیستم در مقایسه با ویندوز XP امنیت بالایی در مقابل ورود ویروس ها و نفوذگرها دارد. از مزایای دیگر ویندوز ویستا می توان به سرعت بالای آن اشاره کرد واز معایب ویندوز ویستا می توان به عدم سازگاری آن با برخی از سخت افزار ها اشاره نمود.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
9- WINDOWS 7
WINDOWS 7 دارای محیطی نزدیک به ویندوز ویستا است. در این سیستم عامل از محیط گرافیکی سه بعدی استفاده شده است. این سیستم در مقایسه با ویندوز های قبلی امنیت بالایی دارد و از لحاظ سرعت و سازگاری با سخت افزار های مختلف قابل مقایسه با ویندوز های دیگر نیست.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
10- windows 8
ویندوز 8 آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز  است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده و دارای ویژگی زیادی نسبت به ویندوز های قبلی است. این ویندوز در سال 2012 به بازار راه یافت.
تاریخچه سیر تکامل سیستم عامل ویندوز
ویژگی های این سیستم عامل:
1- رابط کاربری جدید (مترو) برای صفحه نمایش لمسی
2- حذف دکمه استارت.
3- مرورگر اینترنت اکسپلورر ۱۰
4- ورود کاربری با استفاده از تصویر.
5- بوت سریع هیبریدی
6- Task Manager(برنامه مدیریت وظیفه) جدید
7- راه اندازی ویندوز با استفاده از فلش مموری و ….
منبع : باشگاه خبرنگاران
امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا