علمی ، سلامت و پزشکی

جلوگیری از چین و چروک دست ها

chin.chorokdast

پوست مو وزیبایی,پیشگیری از چین و چروک دست ها،با افزایش سن شاهد چین و چروک هایی در صورت و سایر اندام های بدن مانند دست ها هستیم برای پیشگیری از این امر چه راههایی وجود دارد؟

پیری دست موضوعی جدا از پیری عمومی پوست بدن نیست ولی از آنجا که پوست دست در معرض تماس و تروما و آلرژن‌های بیشتری است می‌تواند سریع‌تر از سایر نواحی بدن، دچار پیری و چروک‌خوردگی شود و اکثراً ضخیم‌شدگی و ناصافی را نشان دهد.

«از عوامل مؤثر در بروز پیری پوست دست می‌توان به تماس زیاد با آب و مواد شوینده (به خصوص سفیدکننده‌ها و لکه‌برها)، تماس زیاد با مواد شیمیایی (مثلاً مواد مورداستفاده در آرایشگاه‌ها)، در معرض آفتاب بودن زیاد بدون استفاده از ضد آفتاب، بالا رفتن سن و خشکی و آتوپیک بودن پوست (بدون مصرف مواد مرطوب‌کننده و کافی) اشاره کرد. البته مشاغلی مانند کارهای نجاری و نیز کارهای ساختمانی نیز هستند که پوست را در معرض ضربه و ترومای مکرر قرار می‌دهند.»

«از میان این عوامل شایع‌ترین عامل مؤثر در پیری زودرس پوست دست، تماس با مواد شوینده و نیز خشکی پوست دست است که عمومیت بیشتری به‌خصوص در میان خانم‌های ایرانی دارد. متأسفانه چنانچه این خشکی و تماس در زمینه درماتیت‌های تماسی و آلرژیک زمینه‌ای پوست قرار داشته باشد به‌طوری‌که منجر به درماتیت مزمن در فرد شود، می‌تواند علاوه بر علائم شدید التهابی در پوست، ناخن‌های دست را نیز درگیر کند و منجر به تخریب نسبی آن‌ها شود و این چیزی است که به‌طور رایج در مراجعان روزانه به متخصصان دیده می‌شود.»

«شکنندگی و چندلایه شدن ناخن و عدم رشد کافی  نیز از مسائلی است که در این افراد مشاهده می‌شود. خشکی پوست و سابقه درماتیت تماسی و آلرژیک می‌تواند منجر به چروک‌خوردگی، تغییر رنگ، حساس شدن پوست و نیز ضخامت غیرطبیعی و ناخواسته در دست‌های افراد شود. هر چند که در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مراجعه به پزشک متخصص و درمان طبی ضروری است ولی در اکثر خانم‌ها حفاظت کافی به وسیله کرم‌های مرطوب‌کننده یا چرب‌کننده به ویژه کرم‌های ترکیبی و استفاده از ضد آفتاب یا دستکش محافظ می‌تواند از بروز و تشدید بسیاری از مشکلات پوستی پیشگیری کند.»

به گفته دکتر مهتی پور، قدم بعدی استفاده از کرم‌های ترکیبی حاوی استرویید ملایم و یا حتی استفاده از داروهای خوراکی تحت نظر پزشک است.

متخصص پوست و مو در پایان با اشاره به اینکه برای بهتر شدن نمای کلی پوست دست می‌توان از روش‌های جوان‌سازی استفاده کرد،‌ گفت: «اگر وضعیت پوست بیمار اجازه دهد می‌توان از روش‌های جوان‌سازی مانند لیزرهای جوان‌سازی برای بهترشدن نمای کلی پوست دست استفاده کرد. درصورت لزوم هم لیزرهای جوان‌سازی همراه با لیزرهای لک‌بر (جهت روشن کردن لک‌های موجود در پشت دست‌ها) استفاده می‌شود که می‌تواند نتایج بهتری را از نظر زیبایی ظاهری برای بیمار به همراه داشته باشد.»

منبع :سلامانه

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا