سرانجام اهل کتاب در حکومت مهدی موعود

مهدویت

درباره‌ سرانجام‌ اهل‌ كتاب‌ در حكومت‌ امام‌ مهدی (ع) فرضیه‌های‌ گوناگونی‌ وجود دارد كه‌ ما در این‌جا تنها فرضیه مسلمان شدن اهل کتاب را ذكر كرده‌ و مؤ‌یدات‌ آن‌ را بر می‌شماریم:
فرضیه اسلام‌ اكثریت‌ اهل‌ كتاب‌
فرضیه اسلام‌ آوردن‌ بیش‌تر اهل‌ كتاب، فرضیه‌ معقو ل‌ و پذیرفتنی‌ است‌ كه‌ در میان‌ اندیشمندان‌ طرفدارانی‌ نیز دارد. ما به‌ برخی‌ از آن‌ها اشاره‌ می‌كنیم:
سید محمد صدر پس‌ از بررسی‌ روایاتی‌ كه‌ بر گرفتن‌ جزیه‌ و یا نگرفتن‌ آن‌ از اهل‌ كتاب‌ دلالت‌ می‌كنند می‌نویسد: به‌ هر حال‌ این‌ بحث‌ تنها منحصر به‌ كسانی‌ خواهد بود كه‌ بر آیین‌ یهودیت‌ و نصرانیت، باقی‌ مانده‌اند و با وجود فرصت‌های‌ فزاینده‌ و تأ‌كید فراوانی‌ كه‌ بر انتشار دین‌ اسلام‌ در میان‌ تمامی‌ انسان‌ها وجود دارد، این‌ گروه‌ در آن‌ روز تعداد اندكی‌ خواهند بود.1
آیت‌ الله‌ مكارم‌ شیرازی‌ در این‌ باره‌ می‌نویسد:
با توجه‌ به‌ این‌ كه‌ در دوران‌ حكومت‌ آن‌ مصلح‌ بزرگ، همه‌ وسایل‌ پیشرفته‌ ارتباط‌ جمعی‌ در اختیار او و پیروان‌ رشید اوست‌ و با توجه‌ به‌ این‌ كه‌ اسلام‌ راستین‌ با حذف‌ پیرایه‌ها، كشش‌ و جاذبه‌ای‌ فوق‌العاده‌ دارد، به‌ خوبی‌ می‌توان‌ پیش‌بینی‌ كرد كه‌ اسلام‌ با تبلیغ‌ منطقی‌ و پیگیر، از طرف‌ اكثریت‌ قاطع‌ مردم‌ جهان‌ پذیرفته‌ خواهد شد و وحدت‌ ادیان‌ از طریق‌ اسلام‌ پیشرو عملی‌ می‌گردد.2
مؤ‌یدات‌
برای‌ اسلام‌ آوردن‌ اهل‌ كتاب‌ و گرایش‌ آن‌ها به‌ امام‌ مهدی (ع) زمینه‌های‌ فراوانی‌ وجود دارد كه‌ با توجه‌ به‌ وجود چنین‌ زمینه‌هایی، گرایش‌ بیش تر اهل‌ كتاب‌ به‌ امام‌ مهدی (ع) فرضی‌ است‌ كاملاً شدنی، بلكه‌ قریب‌ به‌ یقین‌ كه‌ به تعدادی از آن ها اشاره میشود:
1.برخورداری‌ انسان‌ها از فطرت‌های‌ پاک
بر اساس‌ آموزه‌های‌ دین‌ اسلام، انسان‌ها فطرت‌هایی‌ پاک و حق‌جو دارند و گرایش‌ آن‌ها به‌ باطل‌ معمولاً به‌ دلیل‌ اشتباه‌ در شناخت‌ مصادیق‌ حقیقت‌ است. وجود چنین‌ فطرت‌های‌ پاک، زمینهِ‌ بسیار مناسبی‌ است‌ برای‌ گرایش‌ اهل‌ كتاب‌ به‌ امام‌ مهدی(ع) كه‌ دعوت‌ كنندهِ‌ به‌ حق‌ و گسترش‌ دهندهِ‌ آن‌ است.
آدمی‌ همیشه‌ و از گذشته دور تا به‌ امروز در فكر به‌ سامان‌ كردن‌ جوامع‌ بشری‌ بوده‌ و راه‌های‌ بسیاری‌ را برای‌ رسیدن‌ به‌ آن‌ پیشنهاد كرده‌ است، ولی‌ تا به‌ امروز آن‌چه‌ نصیب‌ بشر شده، كابوس‌ وحشت‌ناک یأ‌س‌ و ناامیدی‌ است.
2. طرح‌ مباحث‌ فكری‌
تربیت‌ انسان‌ها و رها ساختن‌ آنان‌ از زندان‌های‌ جهل‌ و عرضه حقایق‌ ناب‌ به‌ روان‌ حق‌جوی‌ آدمیان، از برترین‌ رسالت‌های‌ انبیا و اولیا بوده‌ است:
« هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِین»3 ؛ او كسی‌ است‌ كه‌ در میان‌ جمعیت‌ درس‌ نخوانده‌ رسولی‌ از خودشان‌ برانگیخت‌ كه‌ آیاتش‌ را بر آن‌ها می‌خواند و آن‌ها را تزكیه‌ می‌كند و به‌ آنان‌ كتاب‌ (قرآن) و حكمت‌ می‌آموزد. و مسلماً پیش‌ از آن‌ در گمراهی‌ آشكاری‌ بودند.
امام‌ مهدی‌ نیز بر اساس‌ این‌ رسالت‌ الهی‌ با طرح‌ مباحث‌ فكری‌ و عقیدتی‌ اقدام‌ به‌ اثبات‌ حقانیت‌ دین‌ اسلام‌ و آشكار كردن‌ بطلان‌ دیگر مكاتب‌ و نحله‌ها خواهد نمود و بی‌تردید در سایه تلاش‌های‌ حضرت‌ و یاوران‌ او در این‌ زمینه، بسیاری‌ به‌ حقانیت‌ آیین‌ اسلام‌ یقین‌ پیدا كرده‌ و به‌ آن‌ خواهند گروید. در این‌ باره‌ به‌ چند روایت‌ اشاره‌ می‌كنیم:
امام‌ صادق (ع) فرمود:
لا یأ‌تون‌ علی‌ اهل‌ دین‌ الا دعوهم‌ الی‌ الله‌ و الی‌ الاسلام‌ و الی‌ الاقرار بمحمد (ص).4 ؛ بر پیروان‌ هیچ‌ دینی‌ وارد نمی‌شوند مگر این‌ كه‌ آن‌ها را به‌ خدا، اسلام‌ و اقرار به‌ حضرت‌ محمد (ص) دعوت‌ می‌كنند.
امام‌ كاظم (ع):
اذا خرج‌ بالیهود و النصاری‌ و الصابئین‌ و الزنادقه و اهل‌ الرّده و الكفار فی‌ شرق‌ الارض‌ و غربها فعرض‌ علیهم‌ الاسلام5 ؛ چون‌ بر یهود، نصاری، صابئین، ملحدان، مرتدّان‌ و كفّار شرق‌ و غرب‌ عالم‌ خروج‌ كند، اسلام‌ را بر آن‌ها عرضه‌ می‌كند .
دولت‌ نمونه‌
بر اساس‌ روایات‌ اهل‌ بیت (ع) امام زمان (ع) پس‌ از ظهور در مكه‌ رهسپار كوفه‌ می‌شود و آن‌جا را مركز حكومت‌ خود انتخاب‌ می‌كند:
امام‌ صادق (ع) در این‌ باره‌ می‌فرماید:
دارملكه‌ الكوفه‌ و مجلس‌ حكمه‌ جامعها و بیت‌ ماله‌ و مقسم‌ غنائم‌ المسلمین‌ مسجد السهله .
كوفه‌ دارالحكومهِ‌ او، مسجد جامع‌ آن، محل‌ قضاوت‌ او و مسجد سهله‌ محل‌ بیت‌ المال‌ و تقسیم‌ غنایم‌ است.6 ؛ دولت‌ محدودی‌ كه‌ امام (ع) قبل‌ از فراگیر شدن‌ حركت‌ جهانی‌ خود در این‌ مناطق‌ تشكیل‌ می‌دهد نمونه‌ای‌ از دولت‌ جهانی‌ حضرت‌ خواهد بود كه‌ در آن، انسان‌ها از رشد و معنویت‌ و عدالت‌ و امنیت‌ و برخوردارند. ایجاد چنین‌ دولتی‌ كه‌ آرمان‌های‌ بشریت‌ در آن‌ برآورده‌ می‌شود، چشم‌های‌ دنیا را به‌ سوی‌ خود خیره‌ خواهد كرد و جهانیان‌ را به‌ شدت‌ مشتاق‌ آن‌ خواهد نمود.
ارایه‌ معجزات‌
استفاده‌ از شیوهِ‌ ارایه‌ معجزه‌ یكی‌ از روش‌هایی‌ است‌ كه‌ امام‌ مهدی (ع) با به‌كار بستن‌ آن، حقانیت‌ و امامت‌ خود را اثبات‌ و بستر مناسبی‌ برای‌ گرایش‌ به‌ آیین‌ اسلام‌ فراهم‌ خواهد كرد.
امام‌ صادق (ع) در این‌ باره‌ می‌فرماید:
ما من‌ معجزه من‌ معجزات‌ الانبیاء و الاوصیاء الا یظهر الله‌ تبارک و تعالی‌ مثلها علی‌ ید قائمنا لا تمام‌ الحجه علی‌ الاعداء.7؛ هیچ‌ معجزه‌ای‌ از معجزات‌ انبیا و اوصیا نیست‌ مگر این‌كه‌ به‌ دلیل‌ تمام‌ شدن‌ حجت‌ بر دشمنان، خداوند مانند آن‌ را به‌دست‌ قائم‌ ما (ع) ظاهر خواهد كرد.
بر اساس‌ آموزه‌های‌ دین‌ اسلام، انسان‌ها فطرت‌هایی‌ پاک و حق‌جو دارند و گرایش‌ آن‌ها به‌ باطل‌ معمولاً به‌ دلیل‌ اشتباه‌ در شناخت‌ مصادیق‌ حقیقت‌ است. وجود چنین‌ فطرت‌های‌ پاک، زمینهِ‌ بسیار مناسبی‌ است‌ برای‌ گرایش‌ اهل‌ كتاب‌ به‌ امام‌ مهدی (ع) كه‌ دعوت‌ كنندهِ‌ به‌ حق‌ و گسترش‌ دهندهِ‌ آن‌ است.
بیرون‌ آوردن‌ كتب‌ آسمانی‌
كتب‌ آسمانی‌ در میان‌ پیروان‌ ادیان‌ از جایگاه‌ و منزلت‌ والایی‌ برخوردارند و بی‌گمان‌ تأ‌ثیر درخوری‌ در اعتقادات، اخلاق‌ و رفتار پیروان‌شان‌ دارند. بر اساس‌ روایات، در كتب‌ آسمانی‌ تحریف‌ نشده‌ مژدهِ‌ ظهور امام‌ مهدی (ع) آمده‌ است.
امام‌ باقر (ع) در تفسیر آیه‌ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ8 فرمود: یجدونه‌ مكتوباً عندهم‌ فی‌ التوراة و الانجیل‌ یعنی‌ النبی (ص) و الوصی‌ والقائم .9
آن‌ را در تورات‌ و انجیل‌ نوشته‌ می‌یابند؛ یعنی‌ پیامبر(ص) و وصی‌ او و قائم‌ را و امام‌ مهدی(ع) با كشف‌ و استخراج‌ كتب‌ اصلی‌ آسمانی‌ از آن‌ها به‌ عنوان‌ اهرم‌ مناسبی‌ برای‌ گسترش‌ آیین‌ اسلام‌ و اثبات‌ حقانیت‌ خود بهره‌برداری‌ می‌كند.
پیامبراكرم(ص) فرمود:
و یجمع‌ عیسی(ع) الكتب‌ من‌ انطاكیه` حتی‌ یحكم‌ بین‌ اهل‌ المشرق‌ و المغرب‌ و یحكم‌ بین‌ اهل‌ التوراه فی‌ توراتهم‌ و اهل‌ الانجیل‌ فی‌ انجیلهم‌ و اهل‌ الزبور فی‌ زبورهم‌ و اهل‌ الفرقان‌ بفرقانهم. 10
و عیسی(ع) كتاب‌ها[ی‌ آسمانی] را از انطاكیه‌ جمع‌آوری‌ می‌كند تا این‌كه‌ میان‌ اهل‌ مشرق‌ و مغرب‌ به‌ وسیله‌ آن‌ها حكم‌ كند و میان‌ اهل‌ تورات‌ به‌ توراتشان‌ و میان‌ اهل‌ انجیل‌ به‌ انجیلشان‌ و میان‌ اهل‌ زبور به‌ زبورشان‌ و میان‌ اهل‌ قرآن‌ به‌ قرآنشان‌ حكم‌ نماید.
كشف‌ میراث‌های‌ انبیا
استخراج‌ نشانه‌ها و سمبل‌هایی‌ كه‌ در میان‌ صاحبان‌ ادیان‌ و مذهب‌های‌ گوناگون‌ از تقدس‌ و احترام‌ ویژه‌ای‌ برخوردارند، از دیگر اقدامات‌ امام‌ مهدی(ع) خواهد بود. امام(ع) با نشان‌ دادن‌ این‌ نشانه‌ها و سمبل‌های‌ مقدس‌ دل‌های‌ مردمان‌ را با خود همراه‌ خواهد كرد.
امام‌ صادق(ع) می‌فرماید:
اذا ظهر القائم(ع) ظهر برایه رسول‌ الله(ص) و خاتم‌ سلیمان‌ و حجر موسی و عصاه‌ ثم‌ یأ‌مر فینادی: الا لا یحملنّ رجلٌ منكم‌ طعاماً و لا شراباً و لا علفاً فاوّل‌ منزل‌ ینزله‌ یضرب‌ الحجر فینبع‌ منه‌ طعام‌ و شراب‌ و علف‌ فیأ‌كلون‌ و یشربون‌ و دوابّهم‌. 11 ؛ چون‌ قائم(ع) ظهور كند پرچم‌ رسول‌ خدا(ص) و انگشتر سلیمان‌ و سنگ‌ و عصای‌ موسی همراه‌ وی‌ خواهد بود. آن‌گاه‌ دستور می‌دهد كه‌ ندا دهند: آگاه‌ باشید كسی‌ با خود غذا و آب‌ و علف‌ حمل‌ نكند چون‌ در اوّلین‌ منزل‌ فرود آیند به‌ سنگ‌ ضربه‌ای‌ می‌زنند و از آن‌ غذا و آب‌ و علف‌ می‌جوشد و آن‌ها (یاران‌ حضرت) از آن‌ می‌خورند و می‌نوشند و چارپایانشان‌ نیز از آن‌ می‌خورند.
ناتوانی‌ مدعیان‌ اصلاح‌
آدمی‌ همیشه‌ و از گذشته دور تا به‌ امروز در فكر به‌ سامان‌ كردن‌ جوامع‌ بشری‌ بوده‌ و راه‌های‌ بسیاری‌ را برای‌ رسیدن‌ به‌ آن‌ پیشنهاد كرده‌ است، ولی‌ تا به‌ امروز آن‌چه‌ نصیب‌ بشر شده، كابوس‌ وحشت‌ناک یأ‌س‌ و ناامیدی‌ است.
و این‌ حقیقتی‌ است‌ كه‌ در روایات‌ نیز به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌ است:
الف) امام‌ باقر(ص):
ان‌ دولتنا اخر الدول‌ و لم‌ یبق‌ اهل‌ بیت‌ لهم‌ دوله الاملكوا قبلها لئلا یقولوا اذا را‌وا سیرتنا اذا ملكنا سرنا بمثل‌ هولاء و هو قول‌ الله‌ تعالی‌ و العاقبه` للمتقین.12 ؛ دولت‌ ما آخرین‌ دولت‌هاست‌ و هیچ‌ خاندانی‌ كه‌ صاحب‌ دولتند – نمی‌ماند؛ مگر این‌كه‌ پیش‌ از حكومت‌ ما به‌ قدرت‌ می‌رسند تا وقتی‌ شیوه ما را دیدند نگویند ما نیز اگر به‌ قدرت‌ می‌رسیدیم‌ مانند اینان‌ رفتار می‌كردیم‌ و این‌ همان‌ سخن‌ خدای‌ تعالی‌ است‌ كه‌ می‌فرماید: و عاقبت‌ برای‌ پرهیزگاران‌ است.
برگرفته از مقاله دین‌ در عصر ظهور
تلخیص و تصرّف: گروه دین و اندیشه تبیان

اللهم عجل لولیک الفرج

جهت تعجیل در فرج امام زمان(عج) صلوات

——————————————
1. محمد صدر، تاریخ‌ ما بعد الظهور (بیروت: دارالتعارف‌ للمطبوعات، 1412) ص‌ 612.
2. ناصر مكارم‌ شیرازی، حكومت‌ جهانی‌ مهدی‌ (قم: انتشارات‌ نسل‌ جوان، چاپ‌ یازدهم، 1380) ص‌ 288.
3. جمعه، 2.
4. علی كورانی، معجم‌ احادیث‌ الامام‌ المهدی، (قم: مؤ‌سسه` المعارف‌ الاسلامیه`، چاپ‌ اول، 1411) ج‌ 4، ص‌ 61.
5. همان، ج‌ 5، ص‌ 60.
6. محمد صدر، تاریخ‌ ما بعد الظهور، ص‌ 60 (به‌ نقل‌ از بحار، ج‌ 13، ص‌ 200).
7. لطف الله صافی، منتخب‌ الاثر (قم: مؤ‌سسه` السیره` المعصومه`، چاپ‌ دوم، 1421) ص‌ 387.
8. اعراف، 157.
9. علی كورانی، معجم‌ احادیث‌ الامام‌ المهدی، ج‌ 5، ص‌ 120.
10. همان، ج‌ 1، ص‌ 531.
11. لطف الله صافی، منتخب‌ الاثر، ص‌ 386.
12. محمد صدر، تاریخ‌ ما بعد الظهور، ص‌ 335 به‌ نقل‌ از غیبت‌ طوسی، ص‌ 282.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده − هشت =

مطالب پیشنهادی

فهرست