آثاردنیوی و اخروی حسن خلق , Hello ethical, Hello moral and good life, Performance, Welcome to the good life and moral progress, آثار اخروی حسن خلق, اثار دنیوی حسن خلق, برکات حسن خلق, تقویت کننده روح مومن, حسن خلق, فضیلت حسن خلق, مطالب مذهبی, مکمل ایمان

آثاردنیوی و اخروی حسن خلق

دین و مذهب

hosnkholgh

دین مقدس اسلام، همواره پیروان خود را به نرم خویی و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت می کند و آنان را از درشتی و تندخویی باز می دارد. حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی است که در معاشرت های اجتماعی باعث نفوذ محبت شده و در تأثیر سخن اثری شگفت انگیز دارد.

به همین  جهت خدای مهربان، پیامبران و سفیران خود را انسان هایی عطوف و نرمخو قرار داد تا بهتر بتوانند در مردم اثر گذارند و آنان را به سوی خود جذب نمایند. این مردان بزرگ برای تحقّق بخشیدن به اهداف‌ الهی خود، با برخورداری از حسن خلق و شرح صدر، چنان با ملایمت و گشاده رویی با مردم رو به رو می شدند که نه تنها هر انسان حقیقت جویی را به آسانی شیفته خود می ساختند و او را از زلال هدایت سیراب می کردند، بلکه گاهی دشمنان را نیز شرمنده و منقلب می کردند.

مصداق کامل این فضیلت، وجود مقدّس رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ است. قرآن کریم، این مزیّت گران بهای اخلاقی را عنایتی بزرگ از سوی ذات مقدس خداوند دانسته، می فرماید:

«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ‌لَو کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لانْفَضوُا مِنْ حَولِکَ»(آل عمران؛159) در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرمخو شده ای و اگر خشن و سنگدل بودی، از گردت پراکنده می شدند.

مکمل ایمان و تقویت کننده روح مومن

در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است: «إنَّ أكمَلَ المُومنینَ إیماناً أحْسَنَهُم خُلْقاً؛ [1] كامل ترین مومنین از جهت ایمان نیكوترین آنان از نظر اخلاق است».
بیشترین امتیازی که امت من به سبب داشتن آن به بهشت می رود، تقوای الهی و خوش خلقی است

آثار دنیایی حسن خلق

1.پیوندهای دوستی را محکم و پایدار می کند.

نوعاً کسانی که در زندگی افرادی خوش رو و خوش اخلاق هستند مورد استقبال و پذیرش دیگران قرار می گیرند چرا که مردم از هم نشینی و همراهی با این دسته از افراد احساس آرامش و لذت به دست می آورند و از این ارتباط ابراز رضایت و خشنودی می‌کنند. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که می‌فرمایند: «حُسْنُ الْخُلْقِ یُثَبِّتُ الْمَوَدَّة؛ [2] خوش رویی دوستی را پایدار می کند».

2. موجب آبادی سرزمین ها و طول عمر می گردد.

امام صادق علیه السلام در این باره می‌فرماید: «اِنَّ الْبِرَّ وَ حُسْنَ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدَّیارَ وَ یَزیدانِ فِی الْاَعْمار؛ [3] به درستی که نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید».

3. روزی را زیاد می کند.

امام علی علیه السلام می فرماید: «فی سِعَةِ الْاَخلاقِ کُنُوزُ الْاَرزاقِ؛ [4] گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است».

4. موقعیت اجتماعی انسان را بهبود می بخشد.

در روایتی دیگر از امام علی(علیه السلام) نقل شده است: «کَمْ مِنْ وَضیعٍ رَفَعَهُ حُسْنُ خُلْقِهِ؛ [5] چه بسیار فرد بی مقداری که خوشرویی اش او را برتری بخشیده است».
نوعاً کسانی که در زندگی افرادی خوش رو و خوش اخلاق هستند مورد استقبال و پذیرش دیگران قرار می گیرند چرا که مردم از هم نشینی و همراهی با این دسته از افراد احساس آرامش و لذت به دست می آورند و از این ارتباط ابراز رضایت و خشنودی می‌کنند. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که می‌فرمایند: «حُسْنُ الْخُلْقِ یُثَبِّتُ الْمَوَدَّة؛خوش رویی دوستی را پایدار می کند»

5. مشکلات و ناهمواری های زندگی را هموار می سازد.

همان امام فرمود: «مَنْ حَسُنَ خُلْقُهُ سَهُلَتْ لَهُ طُرُقُهُ؛ [6] هرکس خلقش نیکو شد، راه های زندگی برایش هموار می گردد».

آثار اخروی حسن خلق

1.حساب را آسان می کند.

امام علی علیه السلام می فرماید: «حَسَّنْ خُلْقَکَ یُخَفِّفِ اللهُ حِسابَکَ؛ [7] اخلاقت را نیکو کن تا خداوند حسابت را آسان کند».

2. آمرزش گناهان.

امام صادق علیه السلام فرمود: «اِنَّ الْخُلْقَ الْحَسَنَ یُمیثُ الْخَطیئَةَ کَما تُمیثُ الشَّمْسُ الْجَلیدَ؛ [8] به درستی که اخلاق نیکو لغزش ها را ذوب می کند همان گونه که آفتاب یخ را».

3. مجوز ورود در بهشت.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اَکْثَرُ ما تَلْجُ بِهِ اُمَّتیَ الْجَنَّةَ تُقْوی اللهِ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ؛ [9] بیشترین امتیازی که امت من به سبب داشتن آن به بهشت می رود، تقوای الهی و خوش خلقی است».

پی نوشت ها:

[1]. کلینی،‌الكافى:ج2 ص99ح 1.

[2]. تحف العقول ؛ النص ؛ ص45.

[3]. بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص395.

[4]. الكافی (ط – الإسلامیة)، ج‏8، ص 23.

[5]. تصنیف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص255ح538.

[6]. همان،ص255،‌ ح5389.

[7]. الأمالی( للصدوق)، النص، ص، 210ح9.

[8].الكافی (ط – الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص100،ح7

[9]. همان،‌ح6.

منبع : tebyan.net

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − پنج =

مطالب پیشنهادی

فهرست